در حال بارگذاری ...
دولت‌آبادی در گفت‌وگوی تئاتر چهارمحال و بختیاری:

مفاهیم در قالب قصه و تئاتر ماندگارتر می‌شود

نویسنده و استاد دانشگاه گفت: یک مفهوم ادبی، تاریخی و ریاضی با ساخت یک قصه و تئاتر جذاب‌تر و ماندگارتر می‌شود.

حسن دولت‌آبادی در گفت‌وگو با درگاه تئاتر چهارمحال و بختیاری، با اشاره به اینکه قصه و داستان جزیی از فطرت انسان و همیشه جذاب است، اظهار کرد: با آمدن رادیو، تلویزیون، سینما و امروز هم امکانات مجازی به هیچ وجه قابلیت داستان از بین نرفته است.

او افزود: ساختار قصه در قالب‌های متفاوت حفظ شده و تنها نحوه عرضه تفاوت پیدا کرده است مثلاً در سینما یک شکلی از داستان را داریم که در تئاتر شکل دیگری دارد؛ امروز در فضای مجازی هم می‌بینیم که شکل‌هایی از داستان مورد استفاده قرار می‌گیرد.

این استاد دانشگاه با بیان اینکه نیاز به قصه در کتاب‌های دینی هم دیده می‌شود، اضافه کرد: پیامبران برای انتقال مفاهیم خود از قصه استفاده می‌کردند؛ یک مفهوم ادبی، تاریخی و ریاضی با ساخت یک قصه و تئاتر جذاب‌تر و ماندگارتر می‌شود.

دولت‌آبادی با اشاره به اینکه کار کودک و نوجوان اساساً یک کار آموزشی و تحقیقی هست، ادامه داد: با جذاب شدن مفاهیم توسط قصه و تئاتر می‌توان کودکان را با ارزش‌های مهم جامعه هم‌سو کرد.

وی با اشاره به طرح ابتکاری کارگاه «از قصه تا نمایش»، گفت: در این طرح سعی داریم از یک داستان شناخته شده به پایانی دیگر برسیم.

این نمایشنامه‌نویس افزود: در این طرح بعد از چند مرحله مقدمات یک قصه شناخته شده مطرح می‌شود، شرکت‌کنندگان ایده‌های خود را برای پایانی خلاق ارائه می‌دهند، یکی از ایده‌ها و یا ترکیبی از آن‌ها انتخاب می‌شود، در مرحله بعدی صحنه‌های داستان تصویرگری می‌شوند و در مرحله آخر این داستان به‌صورت تئاتر بازی می‌شود.

دولت‌آبادی اضافه کرد: هدف اصلی کارگاه «از قصه تا نمایش» این است که به کودکان و نوجوان بگوییم اگر با مشکلی روبه‌رو می‌شوند ناامید نباشند و فکر کنند که به جز راه اصلی که ممکن است به بن‌بست رسیده باشد، راه دیگری وجود دارد، که این پایان انتخاب شده به تولید نمایشنامه جدید می‌انجامد.

وی با بیان اینکه هدف این طرح اجرای عمومی نمایش توسط خردسالان نیست، ادامه داد: هدف جوشش خلاقیت کودکان است تا از طریق پرواز دادن ذهن خود دنیای جدید بسازند و بداند فضا خیلی وسیع‌تر است، علاوه بر این کار جمعی، مسائل دیگری مانند زیباشناسی را می‌آموزد.

این نویسنده کودک و نوجوان گفت: کودک در این طرح حق‌شناسی، منظم‌ بودن، شناخت حقوق خود و دیگران، احترام به اجتماع، خلاقیت، اعتماد به نفس و مطرح شدن خود در جمع را آموزش می‌بیند.

دولت‌آبادی با اشاره به اینکه برای ساختن یک جامعه متعادل باید از کودکی شروع کنیم، افزود: شخصیت هر فرد از کودکی شکل می‌گیرد که آن هم با نصیحت و سخت‌گیری جلو نمی‌رود؛ باید شیوه‌های جذابی که متناسب با ذات و فطرت بچه‌ها است را پیش بگیریم.

گفتنی است؛ حسن دولت‌آبادی متولد 1335 در ساری است؛ او فعالیت خود را از سال 1350 به عنوان بازیگر آغاز کرد، حاصل این تلاش 46 ساله نگارش 56 کتاب، چاپ بیش از 50 مقاله، تدریس در دانشگاه‌های کشور در مقاطع کارشناسی و کارشناسی‌ارشد، تولید 64 تئاتر و ارائه به‌صورت اجرای عمومی و در جشنواره‌های مختلف کشور مثل فجر و بین‌المللی کودک و نوجوان است.

به گزارش تئاتر چهارمحال و بختیاری، کارگاه «از قصه تا نمایش » از سوی واحد آموزش و پژوهش و هنرهای نمایشی حوزه ی هنری چهارمحال وبختیاری با همکاری حوزه هنری کودک و نوجوان کشور با حضور بیش از 70 هنر جو 25 دی ماه  در شهرکرد برگزار شد.

آخرین کتاب‌های منتشر شده از این هنرمند دو کتاب تربیت به کمک نمایش و تئاتر در خانه و مراکز آموزشی و تربیتی و تربیت به کمک داستان در خانه و مراکز آموزشی است و در حال حاضر نیز مجموعه‌ای از 12 مقاله، نمایشنامه آن راز مگو در مورد  امام رضا (ع) و دو نمایشنامه بر اساس رمان زمانی برای بزرگ شدن برای بررسی و چاپ ارائه شده است.

 




مطالب مرتبط

با اعلام هیئت انتخاب چهارمین دوره

آثار راه‌یافته به همایش تئاتر تک معرفی شدند
با اعلام هیئت انتخاب چهارمین دوره

آثار راه‌یافته به همایش تئاتر تک معرفی شدند

پس از بررسی آثار متقاضی حضور در چهارمین همایش تئاتر تک استان چهارمحال و بختیاری هیئت انتخاب 6 نمایش را جهت حضور در این رویداد معرفی و 3 نمایش را مشروط و منوط به بازبینی مجدد برای حضور معرفی کردند.

|

نظرات کاربران