در حال بارگذاری ...
دکترفاطمه فخری، کارشناس امورهنری معلولین سازمان بهزیستی کشور

تئاترمعلولین درخدمت تغییرات اجتماعی قرن بیستم است

تئاترمعلولین، تئاتری است درخدمت تغییرات اجتماعی قرن بیست ویک.این تئاتربر این پیش باوری است که جامعه نیاز به تغییردارد و از این رو نشان می دهد که با تمرین هنرهای اجتماعی می تواند به تغییرات اجتماعی کمک کند.

تئاتر معلولین تلاش می­کند افراد جامعه را به درک درستی از واقعیت موجودنایل گرداند.این­گونه تئاترابزاری ارزشمند است برای نزدیک کردن دوجهان متمایز:جامعه و تئاتر؛ او این دو را در کنار هم می­نشاند تا با تغییر در دیدگاه­ها، به سوی تغییر در رفتار سوق دهد.

بنای این تئاتر، توسعه اجتماعی است و از این رو متعهد است تا جوامعی را که همچنان به موضوع معلولیت از دریچه عادت­های سنتی نادرست می­نگرند، به تغییرو رشد دیدگاه برساند و برای این منظوراز باورها و قراردادهای تائیدشدةهمان جامعه بهره می­گیرد و چنین است که به اندیشه­ای متکی بر باور مشترک افراد آن جامعه وزبان مشترک ایشان دست می­یابد تاحرکات اصلاحی خود را بر آن­ها بنا کند.

همزمان با تغییر در دیدگاه و رفتار اجتماعی مخاطبان، این تئاتر به مشارکت­کنندگان ساخت خود نیزارمغان می­دهد:احساس تعلق به جامعه و شناختن دیگران و ارتباط بیشتر با ایشان از آن جمله است.او می­کوشد هرگونه برچسبی را که تجارب منفی به حاشیه رفتن به­دنبال داشته یا خواهد داشت، از پیشانی مخاطبان درونی­اش بزداید وبه توانمندسازی فرد و گروه منجرگرداند وحداکثر کمال‌ اجتماعی‌ و پیشرفت‌ فردی‌را برای ایشان فراهم آورد.

جشنواره منطقه ای تئاترمعلولین آفتاب ، در سفری مشترک برای یادگیری در جهت رسیدن به شناخت متقابل و تبادل تجربه­ها، پنجمین دوره خود را باحضور گروه های نمایشی معلولین از استان های چهارمحال بختیاری ، اصفهان ، تهران ، قم ، مرکزی و البرز و با همکاری ادارات کل بهزیستی استان های مذکور در اسفندماه سالجاری در استان چهارمحال و بختیاری آغاز نمود. امید است این تلاش نویدبخش توانمندی هرچه بیشترافراد دارای معلولیت درعرصة هنرنمایش باشد تا با تلفیق اقدامات توانبخشی و تئاتر، شاهد رشد ظرفیت­های شناختی و اجتماعی افراد معلول و جوامع باشیم.

 

دکترفاطمه فخری

کارشناس امورهنری معلولین سازمان بهزیستی کشور




نظرات کاربران