در حال بارگذاری ...
هنگامه مفید، داور بخش کودک و نوجوان:

جشنواره ی تئاتر معلولین تاثیرات اجتماعی قابل توجهی دارد

هنگامه مفید می‌گوید:من موافق جشنواره هایی که تاثیر اجتماعی ندارند یا بسیار این تاثیرشون کم و ناپیداست؛ نیستم. یه سری جشنواره ها خیلی بی سر و صدا و عجیب پهن می شوند و همان گونه بی سر صدا جمع می شوند. بعدا آدم متوجه می شود که این جشنواره برای رزومه سازی های عجیب غریب بوده است. بنظرم حالا بین این همه جشنواره؛ جشنواره ی تئاتر معلولین خیلی تاثیرات اجتماعی قابل توجهی را بدنبال دارد و جشنواره ای است که خودش ظرفیت ها و نیازهای مادی یا انسانی خودش را تولید می کند و هرسال می شود گفت پویاتر از سال قبل دنبال می شود.

 ضرورت برگزاری این جشنواره و ظرفیت های این جشنواره را در چه چیزهایی می دونید؟

من موافق جشنواره هایی که تاثیر اجتماعی ندارند یا بسیار این تاثیرشون کم و ناپیداست؛ نیستم. یه سری جشنواره ها خیلی بی سر و صدا و عجیب پهن می شوند و همان گونه بی سر صدا جمع می شوند. بعدا آدم متوجه می شود که این جشنواره برای رزومه سازی های عجیب غریب بوده است. بنظرم حالا بین این همه جشنواره؛ جشنواره ی تئاتر معلولین خیلی تاثیرات اجتماعی قابل توجهی را بدنبال دارد و جشنواره ای  است که خودش ظرفیت ها و نیازهای مادی یا انسانی خودش را تولید می کند و هرسال می شود گفت پویاتر از سال قبل دنبال می شود. واقعا من به چشم دیدم که افرادی توی این جشنواره روی صحنه رفتند و توانایی های شگفت انگیزی را به نمایش گذاشتند.  شکل تمرینات این گروه ها یک جور روزمرگیشون شده و وارد زندگیشون شده چون بنظرمن خالصانه تاثیر تئاتر را در کیفیت زندگی احساس کرده اند.

چه چیزی این جشنواره را میتواند تهدید کند؟

نداشتن برنامه برای تداوم و عدم تداوم جشنواره های این چنینی در شرایط فعلی کشور ما؛ می تواند یک نوع تهدید باشه. در واقع عادت و پویا کردن عادت ما به تئاتر و در معرض دید مردم قرار دادن به شکل پیوسته؛ بنظرم تدوامی نتیجه بخش خواهد بود. اما اگر تداوم را از این جشنواره بگیریم، اونوقت یک حالت دکوری به خودش می گیرد و دیگه این تاثیرات فعلی را نخواهد داشت.

در داوری چه چیزی برای شما اولویت دارد؟

من واقعا کلیت ها رو نگاه می کنم؛ یعنی بهترین نمایش به طور کلی، البته باقی عناصر هم در این نظر قطعا دیده خواهد شد. خیلی وقت ها  فرق خیلی زیادی بین تئاترهای این جشنواره با جشنواره های دیگر نیست.

نظرتون در حوزه ی تئاتر کودک و نوجوان چیست ؟

یک چیز خیلی خوبی که در این حوزه دیده ام و می بینم؛ پرداختن به مضمون امید و آرزوست. در واقع تقویت روحیه در افق های تعالی بخش انسانی در بازه ی سنی کودک و نوجوان؛ که به شدت موافق این هستم و خوشحالم از این رویکرد که بسیار هم مورد نیازه است و به نظر من  به طور کلی باید در کار کودک وجود داشته باشد نه صرفا در کارهای این جشنواره


 




نظرات کاربران