در حال بارگذاری ...

3کارگاه آموزشی در جشنواره تئاتر معلولین برگزار شد

در شب های جشنواره فرصتی دست داد تا در محل اسکان میهمانان عزیز؛ کارگاه های خوبی برگزار گردد. کارگاه «از ایده تا اجرا» و کارگاه «از قصه تا نمایش» و کارگاه «موضاعات و جهان بینی در نمایشنامه نویسی».

به گزارش تئاتر چهارمحال و بختیاری، این کارگاه ها توسط آقایان قطب الدین صادقی، حسن دولت آبادی و خسرو حکیم رابط برگزار شدند.

 اهمیت آموزش و پرداختن به آن امر بسیار مهمی است که نیاز به آن و جای خالی اش شدیدا احساس می شود.

 آموزش بخشی است که همواره باید با دقت و جدیت به آن پرداخت. نکته ی حائز اهمیت دیگر؛ علاقه مندی کارگردانان و گروه های اجرایی شرکت کننده در جشنواره ی تئاتر معلولین بود که بسیار با انگیزه و جست و جوگر در نشست های ویژه شرکت می کردند.

در شب نخست آقای صادقی در رابطه با پنج اصل مهم کارگردانی ایراد سخن کرد. ایشان نگاه معناشناسانه و قراردادن معنا همسو با حوالت های امروزی را اولین گام کارگردان برشمردند. در ادامه هم خلق حرکت و خلق تصویر را دو گام مهم دیگر کارگردان برشمردند و در دو گام آخر رابطه با بازیگر و هنر ترکیب کردن را دو وظیفه ی اساسی و سخت کارگردانی دانستند. در شب دوم آقای دولت آبادی، چگونگی تبدیل قصه ها به نمایشنامه را شرح دادند. ایشان با آموزش شکل تحلیل در ساختار زیر متن و متن را به عنوان شروع کارگاه مورد اهمیت گذاشت. سپس این نکته را که خلاقانه می شود در راستای تغییر ساختارهای زیرمتن و متن به نفع نمایشمان گام برداشت؛ مفصل مورد بررسی قرار داد. در شب سوم و پایانی کارگاه ها نیز آقای حکیم رابط، با بر شمردن اهمیت تولید ایده هایی بر پایه های ویژگی های جغرافیایی انسان و دغدغه های معاصر انسان؛ به این موضوع اشاره کردند که پرداخت درست وضعیت چه قدر می تواند نمایشنامه های ما را جهانی تر و عمیق تر کند. ایشان اضافه کردند که یک نمایشنامه نویس نباید از خود و شناخت خودش غفلت کند.

 

در پایان کارگاه ها همه ی شرکت کنندگان امیدوار بودند که آموزش هایی مستمر را در طول سال های آینده نیز کسب و تجربه کنند.




نظرات کاربران