در حال بارگذاری ...
حمزه هاشمی کارگردان نمایش «تار شارلوت»

در جشنواره تئاتر استانی و فجر نسبت به نمایش کودک و نمایش عروسکی کمی کم لطفی شده است

حمزه هاشمی کارگردان نمایش «تار شارلوت» شرکت کننده در سی امین جشنواره تئاتر استان چهارمحال و بختیاری گفت: خوشبختانه اساسنامه جشنواره تئاتر استانی محدودیت سنی و موضوعی ندارد ولی در این جشنواره نسبت به نمایش کودک و نمایش عروسکی کمی کم لطفی شده است.

هاشمی در گفتگو با تئاتر چهارمحال و بختیاری افزود: نمایش عروسکی تار شارلوت اثری با شیوه اجرای متفاوت می باشد. این نمایش بر اساس داستانی از «الوین بروکس وایت» است که در سال 1953 میلادی منتشر شده و بین صد کتاب برتر آموزشی و تربیتی کودکان دنیا، حائز رتبه برتر است.

او گفت : نمایش از نظر حسی و فرمی با دیگر نمایش های کودک متفاوت است. به خاطر شخصیت های قوی و غنی داستان، متعاقباً بازیگری این نمایش مشکل است و من برای نمود بهتر شخصیت ها، «فرم» را توسط عروسک و «حس» را به طور همزمان توسط بازیگر ارائه کرده ام.

این نویسنده و کارگردان جوان گفت: گرچه بزرگسالان نیز ارتباط خوبی با اثر برقرار می کنند، بهترین سن برای مخاطب، گروه سنی بین 9 تا 12 سال است. کودکان، شخصیت های داستان را دوست دارند و از مرگ شخصیت اصلی ناراحت می شوند.

هاشمی اظهار داشت : به طور واضح پیام این نمایش برای آن ها یکی از دیالوگ های شارلوت است: «زندگی چیه مگه؟ ما به دنیا می آییم. کمی زندگی می کنیم و می میریم. با کمک کردن به تو شاید من کمی به زندگی خودم ارزش دادم. خدا می دونه زندگی های خیلی کمی هست که این شانس را داشته باشند.»

کارگردان نمایش شارلوت گفت: یک مشکل بزرگ در جامعه ما عدم درک و بی احترامی نسبت به فهم کودک است. و این مهم ترین عامل ضعف ادبیات و نمایش کودک در فرهنگ و هنر ماست. در حالی که کودکان پیام های این گونه داستان ها را به خوبی دریافت و آنالیز می کنند.

هاشمی افزود:  با توجه به فاصله چند ساله ای که من (به علت مطالعات و آموزش هایی که در محضر اساتید بزرگ نمایش ) با فضای تئاتر استان داشته ام، متوجه تفاوت نسل جدید و یک نسل گذشته در دنیای تئاتر شدم. این تفاوت، ضعف در مسئولیت پذیری جوانان تازه کار ماست. امیدوارم که در سال های آتی شاهد پیشرفت در اخلاق، حرفه و هنر همه همکاران باشیم.

حمزه هاشمی کارگردان نمایش «تار شارلوت» متولد 1363 او می گوید تئاتر را از کودکی و در کنار آقای رضا ولی پور آغاز کرده است. هاشمی در چند سال اخیر، نمایشنامه های «تاجدار جدید»، «قلب» و «قصه شهر رنگین کمون» را نوشته ام و امسال اولین حضور او به عنوان کارگردان در جشنواره استانی است.

 




نظرات کاربران