در حال بارگذاری ...
فرشید بزرگ نیا رئیس انجمن هنرهای نمایشی استان

معنا و مفهوم تئاتر با داشتن مخاطب تکمیل می شود

فرشید بزرگ نیا رئیس انجمن نمایش چهارمحال و بختیاری در حاشیه سی امین جشنواره تئاتر استان گفت: معنا و مفهوم تئاتر با داشتن مخاطب تکمیل می شود. اما متاسفانه آسیب بزرگی که هنرمندان خود این عرصه بر پیکره این هنر می زنند، تولید نمایش به منظور راهیابی به جشنواره است نه برای ارائه اصولی این هنر برای مخاطب که نتیجه این کار تولید آثار شتابزده ای است که بدون تبلیغات و اطلاع رسانی درست به عامه مردم به جشنواره راه پیدا می کنند.

بزرگ نیا افزود: هنر تئاتر ما باید به جایی برسد که جشنواره ها حاصل نمایش های اجرا شده و برنامه ریزی شده در طول سال باشد و هدف اصلی آن ها ارائه به مردم باشد نه فقط راهیابی شتابزده به جشنواره. یکی از علل ارتباط ضعیف مردم و تئاتر نیز در همین آسیب بزرگ نهفته است. برای ارتباط گرفتن بهتر مردم با این هنر نیز بایستی موضوعاتی مرتبط با فرهنگ و آداب اجتماعی مردم هر استان در نظر گرفته و اجرا شود.

رئیس انجمن نمایش استان گفت : خروجی یک سال تئاتر ما در جشنواره تئاتر استانی نمودار می شود. بنابراین تولیدات تئاتری مناسب، ماحصل تلاش سالانه هنرمندان استان در این زمینه است. در واقع هدف اصلی این نوع جشنواره ها در تقویت بنیه علمی، مطالعاتی و اجرایی هنرمندان است. مزیت دیگر جشنواره، راهیابی برگزیدگان به جشنواره بین المللی تئاتر فجر و امکان اجرا در سایر استان ها می باشد.

این هنرمند پیشکسوت هنرهای نمایشی افزود: رسالت تئاتر تولید اندیشه و محتواست و این یکی از عوامل تاثیرگزار بر اعتلای جوامع متمدن است. رسالت هنرمندان این است که این تاثیر گزاری را از حالت قطره چکانی به فواره ای تبدیل کنند.

بزرگ نیا اظهار داشت: توقع مردم از تئاتر احترام به فهم مخاطب و رعایت نکات فنی کار است. نیز، هنر باید الگوی درستی برای تاثیرگیرندگان باشد و این با نگاه رو به جلو و امیدوارانه هنرمندان میسر می شود.

رئیس انجمن نمایش چهارمحال و بختیاری وظیفه دولت در قبال هنر و هنرمندان را حمایت مادی و مالی از هنرمندان و نظارت بر تولیدات آن ها دانست و گفت:  انتخاب مسیر و سیاست گذاری در هنر باید بدون دخل و تصرف در محتوا و ساختار به هنرمند داده شود.

او گفت: مطالعه، تلاش و اختصاص وقت برای این هنر جمعی و گروهی از سوی هنرمندان تئاتر ، همکاری بیشتر با پیشکسوتان ، اطلاع رسانی و تبلیغات حرفه ای برای حضور هرچه بیشتر عامه مردم  در سالن های تئاتر از پیشنهادات من برای هنرمندان تئاتر استان است که امیداوارم در سالهای آینده شاهد خو کفایی این هنر اصیل و مردمی باشیم.




مطالب مرتبط

نظرات کاربران