در حال بارگذاری ...
کامیار معتمدیان مسئول جلسات نقد و بررسی سی امین جشنواره تئاتر استانی

منتقد تئاتر می تواند به مخاطب خط دهد و یک اثر نمایشی را ارزش گذاری کند

کامیار معتمدیان مسئول جلسات نقد و بررسی سی امین جشنواره تئاتر استان چهارمحال و بختیاری گفت: منتقد تئاتر می تواند به مخاطب خط دهد و یک اثر نمایشی را ارزش گذاری کند.

معتمدیان در گفتگو با تئاتر چهارمحال و بختیاری افزود: نقد یک ژانر است که به درستی به آن پرداخته نشده است. ما گاهی نقد را با ایرادگیری ها و دادن پیشنهاد، به بیراهه می کشیم و از قاعده اصلی دور خواهیم کرد.

این کارگردان و بازیگر استان اظهار داشت:  در این دوره از جلسات نقد، از تعدادی از دوستان که به شکل حرفه ای یا تجربی ولی به صورت مدون، ژانر نقد را دنبال کرده اند استفاده کرده ایم. به طور مثال یکی از اعضا از لحاظ نشانه شناسی و فلسفه، دیگری فرم و محتوا و یکی دیگر نگاه ساختارگرایی به نمایش را بررسی می کردند. در این جلسات گاهی نقدها با شیوه هرمنوتیک پیش رفت و مخاطب تشویق به سوال از اثر شد وگاهی به شیوه ساختارگرایی و بررسی محتوا و فرم پیش رفت.

معتمدیان افزود: امیدوارم در آینده نزدیک اجتماع منتقدان در استان منسجم تر عمل کند و نقدها به صورت کتبی منتشر شود و به دست مخاطبان برسد. پیشنهاد من در این زمینه عضوگیری و تشکل سریع تر کانون منتقدان است و این امر مستلزم حمایت انجمن هنرهای نمایشی استان است.

او گفت: سطح کیفی آثار این دوره از جشنواره مطلوب نیست. مهم ترین عامل آن این است که اولویت خیلی از هنرمندان، تئاتر کار کردن نیست و دغدغه مردم، هنر نیست. شاید بتوان گفت که علت دیگر آن سازوکار انجمن هنرهای نمایشی است. معتمدیان افزود: امیدوارم در سال های آینده نمایش ها با یک سازوکار بهتری برای اجرای عموم در استان آماده شوند و حداقل تا یک ماه قبل از جشنواره حدود ده روز اجرای عموم رفته باشند.تا ما شاهد این نباشیم که همه آثار یک ماه مانده به جشنواره اجرای عموم خود را بروند و یا در دو روز 4 الی 6 اجرا بروند.




نظرات کاربران