در حال بارگذاری ...
فراز مهدیان نویسنده «آنشرلی با موهای خیلی قرمز»

تئاتر دانشگاهی به پویایی جریان تئاتر در کشورمان کمک شایانی کرده است

فراز مهدیان فکر می کنم که تئاتر دانشگاهی چند سالی هست که مهم تر از آن چه که در نگاه اول به نظر می رسد، در جریان تئاتر ایران تاثیرگزار و درخشان است. تئاتر دانشگاهی به پویایی جریان تئاتر در کشورمان کمک قابل توجه و شایانی کرده است. محفلی برای خلاقیت و استعدادهای بکر.

فراز مهدیان دهکردی؛ دانش آموخته ی مقطع دکتری حرفه ای دامپزشکی از دانشگاه شهرکرد است. فراز از سال 13٩٢ به عضویت گروه تئاتر خورشید شهرکرد در آمد. او قبل از حضور در عرصه ی تئاتر، به نوشتن شعر و داستان می پرداخت. اولین تجربه ی فراز نمایش "داستان نیمه تمام مردی که راز پختن شیرینی زنجبیلی را می داند" بود. این هنرمند جوان در سه تجربه ی آخرش با نمایش های"حاشا" ، "یک بعلاوه دو" و "آنشرلی با موهای خیلی قرمز" ، توانست موفقیت های درخور و قابل توجهی را بدست آورد و با هر سه نمایش در بخش های مختلف جشنواره ی بین المللی تئاتر فجر با گروه تئاتر خورشید حضور داشته باشد. "آنشرلی با موهای خیلی قرمز" جدیدترین اثر نمایشی مهدیان است که در سال 1397 توانست در جشنواره ی بین المللی تئاتر دانشگاهی ایران، به عنوان کار برگزیده ی جشنواره انتخاب شود. این نمایش از  ٢۵ ام تیرماه تا ٢۵ ام مرداد ماه امسال در تالار مولوی تهران به روی صحنه رفت. به بهانه اجرای نمایش«آنشرلی با موهای خیلی قرمز» از 9 مهر ماه در شهرکرد با فراز به گفتگو نشستیم.

 

درباره ایده اقتباسی آنشرلی با موهای خیلی قرمز بگویید.این نمایش چقدر به قصه آنشرلی با موهای قرمز نزدیک است ؟

شاید بتوان ایده ی ابتدایی را در روزی فرض کرد که من به همراه آقای اکبرپور در مورد حضور یک دیگری در کانون یه خانواده صحبت می کردیم. گپ و گفت ما وارد دنیاهای جذابی شد و دیدیم که در ابتدا به ساکن آنشرلی خیلی با ذهنیت ما شباهت دارد. شروع روایت ذهنیت ما با شروع روایت آنشرلی در گیرین گیبلز گره خورد و روایت خود ِ ما شروع شد.

 

نمایش «آنشرلی با موهای خیلی قرمز» بر چه موضوعی تأکید دارد؟و دغدغه اصلی شما از نوشتن این متن چه بوده ؟

موضوع اصلی ما؛ مضمون قضاوت و قیاس در نظر گرفته شد و دغدغه ی اصلی ما نیز بود ولی سعی داشتیم محتواهای دیگری را نیز مثل کودک آزاری، سرکوب امیال، خیال، عینیت بخشی ترس های کودکی، تنهایی، اتهام زدن، گذران سال های زندگی و ... در زیرمتن کار در نظر بگیریم.

 

این چندمین متن نمایشی شما است که نوشته اید؛ متن قبلی شما نیز اقتباسی از رمان آخرین انار دنیا بود آیا هدف خاصی را در اقتباس از آثار ادبی و هنری در نمایشنامه هایتان دنبال می کنید؟

در واقع آنشرلی ما نگاهی آزاد به آنشرلی نوستالوژی ذهن ما دارد و می توان گفت بکار بردن اقتباس برای نمایش اخیر شاید درست نباشد؛ اما ما در دنیایی زیست می کنیم که کار دیگر نویسندگان یکی از منابع اصلی کار هر نویسنده است و این گریز ناپذیرست. (ویلیام اس. باروز) خیلی جالب از کنار هم قرار دادن دو لفظ (adaptation) و (adoption) که شباهت آوایی زیادی هم بهم دارند؛ بازی می گیرد. اولی به معنی اقتباس و دومی به معنای به فرزندخواندگی پذیرفتن! به نظرم با در نظر گرفتن عوامل بسیاری از جمله رسانه ها؛ از جمله هم پوشانی تجارب زیسته ی انسانها و چیزهای مهم دیگر، امروزه اقتباس به امری مهم و ضروری در عالم هنر بدل شده، آن هم نه فقط هنرهایی مثل سینما و تئاتر و ادبیات، بلکه به نظرم تمام دیگر هنرها هم با اقتباس سر و کار دارند که خب بحث مفصل تری رو می طلبد.

 

این اثر به مدت یک ماه درتالار مولوی تهران به روی صحنه رفت. برای اجرا در تهران چه مشکلاتی داشتید ؟

خب برای یک گروه متشکل از دست کم 10 نفر که جوان هستند و قصد اجرای یک ماهه در پایتخت رو به عنوان یک گروه شهرستانی دارند؛ مشکلات زمخت و اساسی هست که بنده فکر می کنم که همین الان هر خواننده ای می تونه اونها رو تصور کنه! و خب ما در دوره ای اجرای عموم داشتیم در تهران که ارز هم یکدفعه سیر صعودی قیمتش را آغاز کرده بود! بنظرم همین ها کفایت می کند! جزئیات خودشان بنظرم خیلی گویا و واضح اند؛ فقط شاید نکته اش این باشد که ما حتا با تعداد کامل گروهمان نمی شد و نتوانستیم که به تهران برویم!

 

نمایش «آنشرلی با موهای خیلی قرمز» با استقبال خوبی در اجرای تهران روبه رو شد. واکنش مخاطبان بعد از اجرای اثر چگونه بود؟

خدا رو شکرگزار هستیم برای این قضیه. همه چیز خیلی بهتر از تصورمان شد اگر راستش رو بگم. واقعا استقبال تماشاچی ها، نگاه دقیق اساتید تئاتر، گفتمان های منتقدها، ساز و کار حرفه ای محیط اجرا و دوستانمان در تالار مولوی، همه و همه ما رو سر شوق میاورد. بسیار نظرات انرژی بخشی می گرفتیم و این ها، آن سختی هایی که در سوال قبل به آن اشاره داشتین رو کمی از تاثیرشان کم می کرد.

 

 به عنوان نویسنده اثر چقدر از اجرای این اثر رضایت دارین؟

من از نویسنگان بسیار خوش اقبال تئاترم. یک گروه درجه یک با یک کارگردان خلاق و درجه یک. همه چیز برای من عالی ست!

 

شما به صورت متداول چندین سال است که در جشنواره تئاتر دانشگاهی شرکت می کنید. از نکات منفی و مثبت این جشنواره بگویید؟

برای من جشنواره ی تئاتر دانشگاهی یعنی جسارت جنگیدن با موانع سخت و حتا غیر قابل پیش بینی در تئاتر ایران. به نظرم این تمام مثبت و منفی های این جشنواره است.

 

آیا جشنواره تئاتر دانشجویی جایگاه خود را در تئاتر حرفه ای کشور پیدا کرده است؟

فکر می کنم که تئاتر دانشگاهی چند سالی هست که مهم تر از آن چه که در نگاه اول به نظر می رسد، در جریان تئاتر ایران تاثیرگزار و درخشان است. تئاتر دانشگاهی به پویایی جریان تئاتر در کشورمان کمک قابل توجه و شایانی کرده است. محفلی برای خلاقیت و استعدادهای بکر.

 

مشکلات عمده شما در استان برای کار کردن در تئاتر دانشجویی چیست؟

شاید مهم ترین نکته نبودن نیروی جوان و قوی و آگاه در تئاتر استان است. باید قبول کنیم که ما در بخش هایی که قبلا هم ضعف داشته ایم هنوز ضعف داریم و در بخش هایی که یک روز بنظرمان نقطه ی اتکا بود، بطور مثال بازیگر زن، اکنون با خطر جدی رو به رو هستیم و بنظرم حتما باید فکر جدی ای داشت. آینده ی نیروهای تئاتر استان واقعا مسئله ساز و مبهم است.

 

اثر «آنشرلی با موهای خیلی قرمز» با اسم دانشگاه شهرکرد در جشنواره شرکت کرده است؟ حمایت این دانشگاه از این نمایش چگونه بوده آیا خواسته  های گروه نمایش را برآورده کرده است؟

امسال خدا رو شکر دانشگاه شهرکرد به لطف و همت جناب آقای دکتر کریمی به عنوان سرپرست ریاست دانشگاه شهرکرد و جناب آقای دکتر عزیزی معاونت فرهنگی دانشگاه، اتفاقات بسیار خوبی رخداد. دانشگاه شهرکرد امسال حمایت های خوبی نه تنها از گروه ما بلکه از سایر دانشجویان فعال در عرصه ی نمایش انجام داد. حوزه ی معاونت فرهنگی تعامل خوبی با ما داشتند و سعی می‌کردند که نگرانی های ما رو به حداقل برسونند. آرزو دارم این روند به همین شکل و حتی بهتر در آینده هم برقرار باشد.

 

این نمایش از 9 مهر در آمفی تئاتر مهر شهرکرد به روی صحنه می رود، مشکلات اجرا در شهرستان چیست؟

بنظر شخص بنده مشکلات صنفی مهم ترین مشکل گروه ها،علی الخصوص گروه های جوانی مثل ماست. بارها اشاره کردم که تعامل بیشتری از طرف سایر ارگان ها برای حل مشکلات صنفی قشر تئاتر به ویژه در شهرستان ها مورد نیاز است. بله ما از نهم مهرماه در تماشاخانه ی مهر شهرکرد به روی صحنه هستیم. کوتاه بگویم خدمتتان که در خصوص مشکل اجرا در شهرکرد؛ بهبود وضعیت تماشاخانه ی مهر از نظر تجهییزات و برنامه ریزی و سخت افزار مهم ترین نکته ای است که می توانم به آن اشاره کنم.

 

چه پیشنهادی برای بهتر شدن فضایی حرفه ای تئاتر در شهرستان ها دارید؟

بهبود فضای آموزشی که خب امسال با راه اندازی دانشگاه علمی کاربردی در شهر فرخشهر می توان امیدوار اتفاقات خوب بود؛ مهم ترین نکته است. بعد از آن بنظرم هر چه ما اهالی تئاتر کمک کنیم به بهتر شدن جایگاه انجمن هنرهای نمایشی و انجمن هم خود تعامل ها و جلسات مشترک گوناگونی را برای بحث آموزشی، تبادل آثار و مهم تر از همه جذب حمایت برای برطرف سازی مشکلات صنفی مد نظر قرار دهد؛ اتفاق های بهتری می افتد. ما اهالی تئاتر هم نباید فراموش کنیم که تئاتر را بخاطر خود تئاتر دوست داشته باشیم!

 

حرف آخر؟

باز هم تشکر می کنم از زحمات گروه خوبم، از دانشگاه شهرکرد، از انجمن هنرهای نمایشی، اداره ی ارشاد و حوزه ی هنری چهارمحال و بختیاری که با ما تعامل خوبی داشته اند.به امید روزهایی روزتر برای فرهنگ و هنر استانمان چهارمحال و بختیاری.

 

 

گفتگو از امین بسیم

 




نظرات کاربران