در حال بارگذاری ...
کارگردان کرمانشاهی در شهرکرد عنوان کرد

یکی از مفید ترین اجرا ها برای نمایش های استانی اجرا در استان های دیگر کشور است

مرتضی اسدی‌مرام کارگردان شرکت کننده در سی هفتمین جشنواره تئاتر فجر استانی چهارمحال و بختیاری گفت: مرکز هنرهای نمایشی باید اجرای نمایش های استان را در طول سال مانند جشنواره های فجر استانی داشته باشد. چرا که یکی بسیر مفید است.

اسدی مرام در گفتکو با تئاتر چهارمحال و بختیاری افزود: نمایش "سپاسنامه هانیه" به عنوان اثر برگزیده جشنواره بین المللی تئاتر عروسکی تهران مبارک در قالب بخش جشنواره استانی سی وهفتمین جشنواره بین المللی  تئاتر فجر در شهرهای شهرکرد و خرم آباد به روی صحنه رفته است.

او گفت: این نمایش که با موضوع زلزله سر پل ذهاب و به کارگردانی مرتضی اسدی مرام در استان های چهارمحال بختیاری و استان لرستان اجرا خواهد داشت . پیشتر نیز در قالب جشنواره ملی تئاتر صاحبدلان اجرا داشته است .
این کارگردان افزود: «سپاس‌نامه هانیه و چند روایت متقاطع» براساس شخصیت‌ها و رویدادهای واقعی نوشته و برای داشتن جذابیت‌های نمایشی با تخیل آمیخته شده است.
به گفته وی نمایش داستان دختر قهرمان کرد به نام هانیه است. او در زلزله سرپل ذهاب با ایثار به داخل خانه در حال تخریب می‌رود و خواهر کوچکش را نجات می‌دهد. بر اثر ریزش آوار هانیه  فلج می‌شود. بعد از زلزله نیز دیگر خانه و کاشانه‌ای نداشته و خانواده‌اش هم در بیمارستان‌های شهرهای مختلف بستری بودند. به همین دلیل این دختر نوجوان از بیمارستان به آسایشگاه سالمندان منتقل می‌شود.
اسدی مرام اضافه کرد با رسانه‌ای شدن این موضوع و معرفی او به عنوان یک قهرمان توسط یک خیر مورد حمایت قرار می‌گیرد و می‌تواند راه برود6 . روایت مختلف دیگر نیز وقایع زلزله و آدم‌هایی که در این حادثه حضور داشته‌اند و درباره آن‌ها گفته نشده یا کمتر گفته شده را بازگو می‌کند.

این کارگردان جوان افزود:یکی از مهمترین اتفاقات در منطقه ای ما این زلزله بود و من خواستم نسبت به این اتفاق عکس عملی نشان دهم برای این واقعه و از حمایت مردمایران سپاس گذاری کنم.

اسدی مرام گفت: در این نمایش از تکنیک میکر و تئاتر استفاده شده که استفاده از  این تکنیک در نمایش «سپاس‌نامه هانیه و چند روایت متقاطع» یکی از بهترین شیوه‌ها برای نشان دادن زاویه‌های مختلف زلزله و آنچه بر مردم گذشته، بود؛ همچنین حمایتی که مردم از زلزله زده‌ها نشان دادند. با این اجرا تقدیری از مردم ایران خواهیم داشت. میکروتئاتر با توجه به این که به تجهیزات فنی نیاز دارد به نوعی از مدیایی غیر از تئاتر هم استفاده می‌کند و این موضوع توانست در ارائه تصویری باورپذیر از رویدادها کمک کند.

این نویسنده و کارگردان جوان اظهار داشت : در جشنواره های که در تهران برگزار می شود فرصت تعامل و گفتگو کم است اما در جشنواره های استانی و فجر استانی این تعامل و تجربه ها صورت می پذیرد و این که نمایش ها در استان های مختلف روی صحنه می رود بسیار مفید است.

او گفت بوجه حوزه فرهنگ و هنر بسیار کم است و باید بیشتر شود کمترین بودجه را تئاتر در وزارت ارشاد دارد و این بودجه کم نمی تواند جواب گویی تمام تئاتر ایران باشد.

در پایان باید از حمایت مرضیه برومند برای تولید این اثر و نادر برهانی مرند برای حمایت از این شیوه تئاتر و هم چنین این که دعوت از این گروه در جشنواره تئاتر فجر بسیار سپاسگذار باشم.

 




نظرات کاربران