کتاب وضعیت های نمایشی در شاهنامه فردوسی بر اساس الگوی ژرژ پولتی نوشته حمید علی دوستی شهرکی از سوی انتشارات سوره مهر با سرمایه گذاری حوزه هنری چهارمحال و بختیاری منتشر شد.
به گزارش چهارمحال و بختیاری، مسئول واحد آموزش و پژوهش حوزه هنری چهارمحال و بختیاری گفت: کتاب وضعیت های نمایشی در شاهنامه فردوسی بر اساس الگوی ژرژ پولتی نوشته حمید علی دوستی شهرکی اثری است که از سوی واحد پژوهش و آموزش حوزه هنری در سال 1398 به چاپ رسیده است.
شمس الدین آل معصوم افزود: این اثر حاصل تلاش انفرادی نویسنده است . مبنا و معیار این تحقیق، تجزیه و تحلیلهای کیفی، عقلی، تفکر و استدلال است. نویسنده این اثر در نخستین گام با مراجعه به کتابخانههای تخصصی و گردآوری اطلاعات از طریق فیش و دسته بندی آنها در وضعیتهای موجود، یافتههای پژوهش از شاهنامه را استخراج و بر اساس ترتیبی که پولتی مورد استفاده قرار داده ، تنظیم و سپس از این دادهها نتایجی را استخراج کرده است.
او گفت: نو بودن موضوع و اینکه برای اولین بار این مسأله بررسی میشود مهمترین ویژگی این کتاب است. ویژگی دیگر این کتاب به چالش کشیدن سی و شش وضعیت پولتی است که پس از حدود سیصد سال نقاط ضعف آن عیان میگردد و عدد سی و شش مورد تردید قرار میگیرد و وضعیتهای جدیدی نمایان میشود که قبلا طرح نشده اند.
آل معصوم اظهار داشت: کتاب «وضعیت های نمایشی در شاهنامه فردوسی» به طور خاص می تواند در بین اساتید، دانشجویان و محققان رشتههای ادبیات نمایشی، سینما، تئاتر، تلویزیون، ادبیات فارسی و به شکل عام تمامی مردم وعلاقمندان شاهنامه و دوستداران ادبیات مورد استفاده قرار گیرد.
مسئول واحد پژوهش و آموزش حوزه هنری گفت: این کتاب در قطع رقعی در 272 صفحه و تیراژ1250 با قیمت 37000 تومان از سوی انتشارات سوره مهر به چاپ رسیده است.
به گزارش تئاتر چهارمحال و بختیاری علاقه مندان برای تهیه این کتاب می توانند به نمایندگی های مجاز انتشارات سوره مهر در سراسر کشور و یا حوزه هنری چهارمحال و بختیاری مراجعه نمایند.
مینا حیدری سورشجانی، کارگردان، نویسنده و بازیگر نمایش شام آخر شرکت کننده در چهارمین همایش تئاتر تک مهمترین کمک مسئولان کشور را وجود سالن استاندارد با امکانات کافی می دانند.
ثریا امینیان، یکی از داوران همایش تئاتر تک در چهارمحال و بختیاری میگوید: بچههای تئاتر قصد کار کردن دارند که باید در مسیر درست قرار گیرند و زمینه برایشان فراهم شود.
فرشته قادری دهکردی، طراح و کارگردان نمایش رژگونه شرکت کننده در همایش تئاتر تک میگوید:تئاتر تک یکی از گونههای دشوار بازیگری است چرا که بازیگر باید همه فضایی که لازم بوده را برای مخاطب به تصویر بکشد.
معتمدی، هنرمند تئاتر و مسئول جلسات نقد بررسی چهارمین همایش تئاتر تک میگوید: لازم است متولیان امر باتوجه به وضعیت اقتصادی تاجایی که امکان دارد حمایتهای مالی را از گروههای تئاتر داشته باشند.
فاطمه امینی، کارگردان و بازیگر تئاتر شرکت کننده در همایش تئاتر تک میگوید: یکی از دلایلی که تصمیم گرفتم کار تک انجام دهم و در این جشنواره شرکت کنم میخواستم خودم را با این تجربه به چالش بکشم.
پس از بررسی آثار متقاضی حضور در چهارمین همایش تئاتر تک استان چهارمحال و بختیاری هیئت انتخاب 6 نمایش را جهت حضور در این رویداد معرفی و 3 نمایش را مشروط و منوط به بازبینی مجدد برای حضور معرفی کردند.