در حال بارگذاری ...
جشنواره بیست و هشتم تئاتر

جشنواره های تئاتر عصاره و چکیده یک سال تلاش کارگردان ها

جشنواره های تئاتر را روزگاری عصاره و چکیده یک سال تلاش کارگردان ها می دانستند، که امروز دیگر این گزاره کاربردی ندارد.

محمود رئیسی دهکردی؛ با توجه به رویکرد جدید جشنواره های تئاتر استانی مبنی بر حمایت از اجرای عموم، این جشنواره ها بدون شک تنها به محلی برای بروز و ظهور ایده های نو در هنر تئاتر تبدبل شده است.
جشنواره های تئاتر استانی فارغ از جنب و جوش های مرسوم در جشنواره ها، ویترینی است که داشته های هنر نمایش یک استان و نه شخص کارگردان را به دو گروه مخاطب خاص (گروه های تئاتری شرکت کننده) و مخاطب عام ارائه می کند.
اما با نگاه به جشنواره بیست و هشتم تئاتر چهارمحال و بختیاری می توان دریافت،حضور گروه های مختلف باعث شد که این جشنواره یکی از متنوع ترین جشنواره های اخیر از نظر اجرا و بروز خلاقیت های هنری باشد.
در این جشنواره جوانان با ایده های جدید در کنار هنرمندانه با تجربه، داشته های دراماتیک خود را پیش روی مخاطب قرار دادند.
در این جشنواره مخاطب، هم اثر فیزیکال را می بیند و هم در سوی دیگر، به تماشای اثر کلاسیک و تئاتریکال می نشیند.
در این جشنواره، نمایش شب سهراب کشان به کارگردانی مهدی حسام الذاکرین یک اثر فیزیکال و فرم گرا و غیر روایی است که در جشنواره های دیگر خبری از آن نبود و از سوی دیگر نمایش کاست محزون به کارگردانی مسلم سلیمانیان چالشتری، برای مخاطب یک اثر روایی ضد جنگ با مضمونی کمیک، فولکور و نوستالژیک است.
در این جشنواره، تئاتر حاشا به کارگردانی امیر بهاور اکبرپور دهکردی به دنبال خلق ایده های نوین نمایشی با بهره گیری از فضا و دید است و 
از سوی دیگر ،تئاتر پوکه های ترس به کارگردانی مریم مرادیان فارسانی به ترسیم جغرافیایی دراماتیزه شده جنگ با تاکید بر مولفه های بومی و ساختاری است.
در این جشنواره تئاترهای تهران عاشق ندارد را بهزاد ترابیان و فراموشی را ملیحه سلیمانی دو هنرمند تجربه گرا به روی صحنه آوردند
حضور طیف کارگردان های جوانان در کنار کارگردانهای تجربه گرا، جشنواره بیست و هشتم تئاتر چهارمحال و بختیاری را از نظر تنوع در ارائه ایده ها، با یک جشنواره های رنگین کمانی مبدل کرد.
از سوی دیگر حضور سه هنرمند پیشکسوت هنرهای نمایشی کشور که با تئاتر روز ایران آشنایی کامل دارند، فضای رقابت در این جشنواره ها را برای کارگردان ها افزایش داد
یکی از ویژگی های جشنواره بیست و هشتم تئاتر چهارمحال و بختیاری
حضور چهره های جدید و نوجوان به عنوان بازیگر بود که این می تواند نوید بخش حضور بازیگران جدید در این عرصه برای استان باشد.
تاکید بر نور پردازی ایده محور در کار حاشا، نشان داد که انتخاب نور تا چه میزان می تواند در یک تئاتر اثرگذار باشد.
در بخش اجرا نیز جشنواره بیست و هشتم دارای انضباط و برنامه ریزی منسجم تری نسبت به دوره های گذشته بود و فروش بلیت در این جشنواره، حرکتی نو به سمت حرفه ای تر شدن حضور مخاطب در جشنواره ها بود.
رنگ آمیزی محوطه مجتمع امیرکبیر شهرکرد نیز اقدام مثبتی بود که در این جشنواره اتفاق افتاد و شاید بتوان آن را زمینه ساز اقدام اولیه برای پاسداشت حضور مخاطبان، گروه های هنری و محیط های هنری دانست.




نظرات کاربران