در حال بارگذاری ...
سید مهدی حسام الذاکرین:

بهتر است سیاست های کلی جشنواره ها یک دست باشد

سید مهدی حسام الذاکرین در گفتگو با درگاه تئاتر چهارمحال و بختیاری گفت :باید سیاست های کلی جشنواره که از سوی مرکز هنرهای نمایشی تهران پایه گذاری می شود یک دست باشد تا رقابت بین گروه های نمایشی یکسان صورت پذیرد .

سید مهدی حسام الذاکرین متولد 1363 در شهرکرد  ازهنرمندان جوان استان چهارمحال و بختیاری است که این روزها نمایش «شب سهراب کشان» را در آمفی تئاتر امیرکبیر به صحنه برده‌است. این سومین نمایش این هنرمند جوان در مقام کارگردان است. حسام در زمینه های دیگر هنرهای نمایشی چون بازیگری و طراحی صحنه نیز فعالیت می کند.

 حسام الذاکرین در گفت‌وگو با درگاه تئاتر چهارمحال و بختیاری گفت : مدت ها بود که داستان شب سهراب کشان بیژن نجدی را می خواندم. شاید چهارده سال. هنوز هم برای من تاثیر گذاز است. همیشه دوست داشتم می توانستم دنیای این اثر را روی صحنه ببرم.

او با اشاره به اجرای فیزیکال این نمایش افزود: من شیفته‌ی تئاتر فیزیکال بودم که می تواند اتمسفری ایجاد کند فارق از معانی لغوی.دو سال طول کشید تا طراحی این اثر در ذهنم شکل گرفت. پر از کشف بود و لذت. در جشنواره‌های مختلف که شرکت می‌کردم  و بیشتر شاهد نمایش هایی بودم که بر دیالوگ و متن استوار بود و بدن و حرکت در این نمایش ها جایگاهی نداشت.البته آن گونه های نمایشی نیز کفیت خوبی در استان داشت ولی شاید بتوان گفت این گونه نمایشی کمتر در تئاتر استان دیده می شد از این رو امسال تصمیم گرفتم با فراهم کردن ابزار یک تئاتر فیزیکال،  نمایش شب سهراب کشان را به صحنه بیاورم.

سید مهدی حسام الذاکرین گفت: پارادوکس های زیادی وجود داشت.داستانی که غنای ادبی زیادی داشت و قرار بود روی صحنه حداقل کلام در آن وجود داشته باشد و فهمی از بازیگری که به طور معمول در دیالوگ گویی خلاصه می شد و حالا قرار بود به بدن متکی باشد.علاوه بر این‌ها از کلیشه های رایج و ترفند های دم دستی خسته بودم.از توضیح دادن هر چیزی به واسطه‌ی نمایشنامه وانداختن بار درام و اجرا به دوش موسیقی، نور، طراحی دکور،ادبیات نمایشی و ... .همه ی این ها قرار بود در جغرافیایی اتفاق بیفتد که واژه تئاتر فیزیکال در واژگان تئاتری آن جایی نداشت و به جای آن از کلمه‌ی غریب فرم استفاده می شد.

او درباره فضای کاری تاتر استان ها افزود :متاسفانه در تئاتر استان هنوز آن اخلاق حرفه ای تئاتر کار کردن جایگاه خودش را پیدا نکرده‌است. رفتار حرفه ای در شهرستان ها برای تئاتر موجود نیست. از جمله در اختیار بودن بازیگران و آداب حضور در تمرین برای این که با نظر کارگردان، بتوان به درستی نمایشی را اجرا کرد. به طور مثال در بیشتر آثار نمایشی که در استان اجرا می شود تمرینات آمادگی بازیگر نادیده گرفته شده و بیشتر تجربه‌ی بازیگران که از اجرای صحنه دارند مشخص کننده حرفه ای بودن آن ها است .

حسام الذاکرین درباره نتایج داوری در جشنواره های تئاتر گفت: در نتایج یک داوری یک عده بسیار خوشحال اند از این که رتبه کسب کرده اندو یک عده عدم کسب رتبه خود را آگاه نبودن داوران جشنواره می دانند که این نیز رابطه نزدیکی با حرفه ای بودن و نبون هنرمند تئاتر دارد .

این کارگردان جوان استان چهارمحال و بختیاری اظهار داشت: مطالعه کم در بین هنرمندان تئاتر، نبودن آموزش های حرفه ای  و کارگاه های تئاتر کاربردی در استان و عدم حمایت جدی مسئولین امر از این هنر همگی از عواملی است که جلوی پیشرفت هنر تئاتر در استان را می گیرد.

حسام الذاکرین جشنواره های تئاتر استانی را تاثیر گذار دانست و گفت: باید سیاست های کلی جشنواره که از سوی مرکز هنرهای نمایشی تهران پایه گذاری می شود یک دست باشد تا رقابت بین گروه های نمایشی یکسان صورت پذیرد .به طور مثال امسال با وجود بخشنامه جدید مرکز که گروه های نمایشی شرکت کننده در جشنواره‌های دیگر و اجرا های عموم را نیز پذیرفت، گروه نمایش ما باید با نمایشی رقابت می کرد که بیش از یک سال نمایش خود را تمرین کرده بود در حالی که ما کمتر از سه ماه فرصت کار داشتیم .

کارگردان نمایش «شب سهراب کشان» افزود: در تهران ما می توانیم انواع نمایش ها در گونه های مختلف را ببینیم و تنوع در اجرا بسیار بالا است ولی در شهرستان‌ها کمتر شاهد اجرای نمایش در بیشتر گونه‌های نمایشی هستیم، شاید یکی از دلایلی که سینما در شهرستان بیشتر از نمایش مخاطب دارد همین تنوع در کار است که مخاطب می تواند نسبت به سلیقه خود اثر سینمایی را انتخاب کند و به تماشای آن بنشیند. ایده آل در هنر نمایش در شهرستان‌ها نیز این است که مخاطب بتواند از بین نمایش های اجرای زیادی که به روی صحنه است نمایشی که با سلیقه او سازگار است را برای تماشا انتخاب کند .

به گزارش تئاتر چهارمحال و بختیاری، نمایش شب سهراب کشان شرکت کننده در بیست هشتمین جشنواره تئاتر استان از 6 الی 10 مهر ساعت 8:30 در آمفی تئاتر امیرکبیر روی صحنه است.




نظرات کاربران