در حال بارگذاری ...

نقالی بیژن و منیژه در شهرکرد اجرا شد

نقالی بیژن ومنیژه از سوی آموزشگاه تئاتر آرام در خانه هنرمندان حوزه ی هنری اجرا شد.

مسئول آموزشگاه تئاتر آرام شهرکرد در گفتگو با تئاتر چهارمحال و بختیاری گفت: نقالی بیژن و منیژه به نویسندگی و کارگردانی دکتر کمال الدین شفیعی با اجرای هنر جویان این آموزشگاه در خانه هنرمندان اجرا شد.

رضا ولی پور دهکردی افزود: نادیا شاهرخ و مرتضی بهارلو نقالان این اثر بودند و محمد علی ایل بیگی و فاطمه قائد امینی نیز دیگر عوامل اجرای این اثر نمایشی را تشکیل می دادند.

دکتر کمال الدین شفیعی کارگردان این اثر نمایشی نیز در جلسه نقد و بررسی این اثر  گفت :نقالی یکی از اولین شیوه های نمایشی است و در ایران نیز این گونه ی نمایشی با عنوان خنیاگران بوده است.

شفیعی افزود: نقالی در زمان های قدیم و ایران باستان در مکان های باز و در حضور عموم مردم انجام می گرفت و در دوران صفویه  شیوه های جدیدی چون نقالی قهوه خانه ای نیز به آن اضافه شد.

به گفته وی :در دوران پهلوی اول  این گونه های نمایشی به دلیل این که از وقایع آن موقع انتقاد می کردند تقریباً ممنوع شدند و فقط نمایش های رو حوضی با مجوز دولت می توانستد در برخی محافل اجرا شوند.

شفیعی اظهار داشت: در  اجرای  این نقالی  تلاش شده از شیوه برتولت برشت برای ارائه اثر که همان تئاتر روایی است استفاده شود و سعی شده مخاطب این اثر به جای ارتباط احساسی ارتباطی معنایی با آن برقرار کند.

دکتر شفیعی افزود:شاهنامه فردوسی یک روایت بسیار قوی است که می تواند ما را به  شیوه های اجرای نمایش برتولت برشت بسیار نزدیک کند و در واقع نزدیکی بسیار زیادی با تفکرات اجرای این هنرمند آلمانی دارد.

وی اظهار داشت:یک نقال نباید تلاش کند که مخاطب را احساساتی کند بلکه باید بگذارد که مخاطب به جای اینکه احساساتی شود به اندیشه فرو رفته و فکر کند .

به گزارش درگاه تئاتر چهارمحال و بختیاری، دراجرای بیژن و منیژه که سیزدهم تیرماه به صورت تک اجرا برگزار شد تعداد زیادی از هنرمندان و علاقمندان به هنرهای نمایشی و شاهنامه حضور داشتند.




نظرات کاربران