در حال بارگذاری ...
نمایش «سکوت»

سکوت زنان سرزمین ام است و تاثیرات جنگ تحمیلی بر زنان ایران زمین

پریا امینی کارگردان نمایش «سکوت» شرکت کننده در همایش تئاتر تک نفره آموزشگاه آرام در گفتگو با درگاه تئاتر چهارمحال و بختیاری گفت:نمایش «سکوت»، در واقع سکوت زنان سرزمین ام است و تاثیرات جنگ تحمیلی بر زنان ایران زمین را به نمایش گذاشته است.

پریا امینی دهکردی متولد شهریور 1372 در شهرکرد است. امینی  فارغ التحصیل مهندسی معماری است او  از سال 90در دانشگاه فعالیت تئاتری خود را آغاز کرده و به طور جدی تئاتر را از سال 92 در کلاسهای اموزشگاه  هنرهای نمایشی ارام  شروع کرده است. امینی تا کنون بیش از 15 اثر نمایشی بازی و کارگردانی کرده به بهانه اجرای نمایش «سکوت» این هنرمند جوان در همایش تئاتر تک نفره آموزشگاه آرام شهرکرد با او به گفتگو نشستیم.

از اجرای «سکوت» بگویید و خلاصه ای از داستان نمایشتان را برایمان بنویسید.

سکوت، در واقع سکوت زنان سرزمین ام است و تاثیرات جنگ  تحمیلی بر زنان ایران زمین را به نمایش گذاشته است. طوبی زنی است که داستان عشقش رو بازگو می کند، که این داستان مصادف است با شروع جنگ تحمیلی در ایران و اتفاقاتی که برای خودش و خانواده اش در دوران جنگ افتاده است. این نمایش تلاش دارد تاثیرات جبران ناپذیر جنگ بر زنان یک سرزمین را به نمایش بگذارد.

آیا به عنوان کارگردان و بازیگر از اجرای این اثر راضی بودین ؟

فکر می کنم توانسته ام رضایت مخاطب را جلب کنم . چون  بعد از هر اجرا مخاطب را راضی مشاهده می کردم اما برای خود من مخاطب ارزش بسیاری دارد وسعی می کنم کارم رو در اجرا های بعدی بهتر ارائه دهم و از این پس کارهای کم نقص تری رو تقدیم مخاطب کنم.

درباره شیوه اجرای خودتان از نمایش سکوت بگویید؟

از اونجایی که سکوت دنیای ذهنی طوبی بود من سعی کردم در طراحی کارم این دنیای ذهنی را نشان بدهم و با استفاده از تورهایی سفیدی که در فضا معلق بودن سردرگمی و دنیای پرطنش طوبی را به مخاطب منتقل کنم .در این اثر سعی کردم از تکنولوژی صوت نیز بهره ببرم .

دلیل شما برای انتخاب این متن چه بوده است.و با توجه به اینکه این همایش موضوع خاصی نداشته چرا یک اثر در ژانر جنگ را انتخاب کردید؟

فکر میکنم چون زمان زیادی از جنگ تحمیلی گذشته و نسل امروز از جمله خودم آن اوضاع را از نزدیک ندیدیم و نمی شناسیم، خوب است که شناختمان را از آن روزها در قالب تاتر و فیلم بالا ببریم. و دلیل من برای انتخاب این متن کلیشه ای و تکراری نبودن متن بود و اینکه محور اصلی نمایشنامه زن و مشکلات زنان در دوران جنگ بود. به همین منظور این اثر را انتخاب کردم چون معضلات و مشکلات جنگ را بیان می کرد.

همایش آثار تک نفره آموزشگاه تئاتر آرام را چگونه ارزیابی می کنید؟

استقبال خوبی که توسط مردم از همایش تئاتر تک نفره شد نشان دهنده ارزش و اهمیت این حرکت بود و امیدوارم این حرکت مورد حمایت همه افراد هنردوست قرار بگیرد و ادامه داشته باشد  چرا که این گونه همایش ها می تواند هم برای هنرمندان تئاتر مفید باشد و هم مخاطبین بیشتری را با هنر نمایش آشنا کند.

 بازخورد مخاطبان نمایش بعد از دیدن نمایش چگونه بود. آیا شما به هدف اصلی خود در این اجرا رسیده اید؟

مخاطب نمایش سکوت بعد از هر سانس پلاتو را با رضایت ترک می کرد و بازخورد خوبی را گرفتیم و من بازخورد مثبت و رضایت تماشاگر را مدیون متن بی نقص آقای ولی پور هستم و یکی از بزرگترین افتخارات تئاتری من کارکردن متن ایشان خواهد بود. فکرمی کنم تئاتر این استان مدیون بزرگانی مثل اقای ولی پور است و من اگر موفقیتی تا اینجای کار به دست آوردم به خاطر لطف و حمایت ایشان است. از ایشان و گروه خوبم سپاسگزارم.




نظرات کاربران