در حال بارگذاری ...
اکبر دانیالی:

لِوْ دودین کارگردان مطرح روسی می گوید: من به تئاتر علاقه دارم نه به عنوان محل کسب ، بلکه به دلیل جایی که در آن چیزی کشف کنم

تئاتر هنری برای کشف ناشناخته های جهان است و جایی برای اندیشه درباره همه آنچه با نام زندگی می شناسیم. آغاز و پایانی برای این هنر نیست و برای همین ، موضوع و آنچه باید درباره آن و هنر تئاتر نوشت هیچوقت تمام نمی شود.

از وجوه مهم هنر تئاتر این است که این هنر برای اندیشه و روشنگری ذهن بشر خلق شد و رشد کرد و زنده ماند. تئاتر با اصالت و ذات خود دارای تأثیر و تغییر است و علاوه بر ذهن و فکر مخاطب ، می تواند روشنگر مسائل اجتماعی و بازتاب فرهنگ و مَنش مردم جامعه باشد.

  امروزه تئاتر را حتی، به عنوان یک علم می شناسند.

  وقتی از علم حرف میزنیم یعنی موضوعی که تعریف و ساختار و هدف دارد. پس خالقان این علم و شرایطِ فرض شده ، برای آفرینش گریِ یک اصالت مهم است.

  تئاتر می تواند غلط باشد اگر آفرینش گرانِ آن علم و دانش آن را نداشته باشند. سخنْ ساده اینکه ، تئاتر با هنرمندانِ ناآگاهِ آن  به غلط خواهد رفت!

  وقتی تئاتر کار می کنیم هویت ما به عنوان هنرمند فقط تقلید  و یا داستان گویی و اجرا نیست  بلکه ما به رابطه ای فکر میکنیم و یا آن را می سازیم که درک و لذتِ متقابل ارزشِ آن کار شود. ما با این اصل شروع میکنیم که همه هنرمند هستیم ؛ اما هنرمند و کارش وقتی ناقص است که تعلیم و تربیت و آگاهی درباره آنچه میخواهیم انجام دهیم نباشد و یا اینکه با درکِ درست میتوانیم بخشی از واقعیت را دگرگون کنیم.

  هنر تئاتر در آغاز برای زیبایی بود و بعدها به سمت انگیزش اجتماعی حرکت کرد. چیزی که رابطه بین زندگی و صحنه شد ؛ کشمکش بین خیال و واقعیت که هرکسی با روش و شیوه خود این کار را انجام میدهد.

  درباره این هنر هرگز نباید فراموش کرد که شناخت از دنیای اجتماعی ،سیاسی ، علمی اخلاقی و فرهنگی و دنیای پیرامون ما حلقه ارتباطِ فوق العاده بین تئاتر و جهان است که باید برای آفرینش گری به آن فکر و اندیشه کرد. مسئولیت اجتماعی یکی از طلب های ما و تئاتر است که باید به آن اهمیت داد. ارزش هنر یک امر نسبی است . اما نباید فراموش کرد که تئاتر وقتی می تواند مؤثر باشد و نقشِ بزرگ خود را در جامعه و گروهِ مخاطبان جاری کند که هنرمند ِ آن صاحبِ دانش و آگاهی باشد. آرتور میلر می گوید: تئاتر آنچه را که دوست دارد ما باشیم . نشان می دهد.

آخر سخن اینکه . دعوت می کنم . صفحه بیست و نه از این آوردگاه باشکوه استانمان را نه برای ارزش اثبات شده تئاتر  بلکه برای ارزش علمی اخلاقی ، فرهنگی و اجتماعی آن ورق بزنیم و اهمیت آنرا از منظر زندگی که همان ارزش هنر تئاتر است ، یادآوری کنیم. والسلام




نظرات کاربران