در حال بارگذاری ...
داور بیست‌ و نهمین جشنواره تئاتر چهارمحال و بختیاری:

افزودن تئاتر ارزشی به سبد فرهنگی خانواده لازم است

داور بیست‌ و نهمین جشنواره تئاتر چهارمحال و بختیاری گفت: هر تئاتری که اجرا می‌شود همانند این است که یک مرکز تعلیم و تربیت افتتاح شده است و می‌تواند دامنه بزهکاری و جرم در جامعه را کاهش دهد.

مهدی حامدسقائیان در گفت‌‌وگو با تئاتر چهارمحال و بختیاری در شهرکرد با بیان اینکه معمولا جشنواره‌‌ها با دو رویکرد برگزار می‌شوند، اظهار کرد: جشنواره‌های هنری عصاره تولیداتی هستند که هنرمندان در طول سال اجرا می‌کنند و بر روی صحنه می‌برند و ماحصل این کارها در جشنواره‌ها بازتاب پیدا می‌کند و رویکرد دیگر جشنواره‌های هنری می‌تواند بر اساس سفارشاتی باشد که به هنرمندان برای تولیدات جدید عرضه می‌شود.

وی ادامه داد: در رویکرد اول آثاری که در طول سال‌های گذشته اجرا شده است به نوعی با اجرای دوباره بازتاب پیدا می‌کند و در رویکرد دوم آثار جدید خلق و در نهایت بررسی این کارها در جشنواره باعث پیشرفت هنر تئاتر در شهرستان‌ها و استان‌ها در برنامه‌های آتی می‌شود.

داور بیست‌ و نهمین جشنواره تئاتر چهارمحال و بختیاری با اشاره به اینکه در جشنواره‌های تئاتر داوری بر اساس محتوا، سبک، قالب، فرم، موضوع، تم و شیوه‌ی اجرای نمایش  صورت می‌گیرد، خاطرنشان کرد: هنرمند در اجرای تئاتر می‌تواند افق و وسعت دید خود را گسترش دهد و نکته‌ای که در اجراهای تئاتر شهرستان‌ها باید به آن اهمیت داده شود، حال و هوای بومی و محلی شهرستان‌ها برای دیده شدن است.

حامدسقائیان اضافه کرد: هنرمندان باید به فرهنگ بومی و منطقه‌ای خود اهمیت دهند و این مسئله باعث می‌شود زمانیکه اجراها به جشنواره‌های سراسری فجر راه پیدا می‌کنند می‌توانند، دیده شوند و پس از راه‌یابی به جشنواره‌های بین‌المللی فرهنگ بومی و محلی که در حیطه فرهنگی شهرستان‌ها محبوس شده است گسترش داده شود و این کار خیلی دور از انتظار نیست.

وی با بیان اینکه مسؤولان فرهنگی و غیرفرهنگی می‌توانند با حمایت از هنرمندان تئاتر و رونق بخشیدن به این هنر محیطی را برای گردهمایی مردم به وجود آورند، تصریح کرد: می‌توان با برنامه‌ریزی مناسب نمایش‌های تئاتر را در طول سال بر روی صحنه آورد و اجرای تئاتر فقط مختص به جشنواره‌ها نباشد و باید تلاش کنیم تا جریان تئاتر مانند جریان زندگی به‌صورت مستمر ادامه داشته باشد.

این استاد دانشگاه با تأکید بر اینکه در تئاتر می‌توان فرهنگ اسلامی، ملی و بومی را اشاعه داد، گفت: فرهنگی که در سالن‌های نمایش زائیده می‌شود، می‌تواند تأثیر نهایی خود را بر فرهنگ عمومی مردم بگذارد و همچنین تئاتر می‌تواند فکر و اندیشه مردم را تحت تأثیر قرار دهد و با توجه به اینکه هنر باعث سرگرمی مردم می‌شود می‌تواند لحظات بسیار خوبی را برای آن‌ها ایجاد کند.

حامدسقائیان ادامه داد: هر تئاتری که اجرا می‌شود همانند این است که یک مرکز تعلیم و تربیت افتتاح شده است و می‌تواند دامنه بزهکاری و جرم در جامعه کاهش دهد و جوانانی که در تمام وقت خود را در فضای مجازی صرف می‌کنند یا بیشتر وقت خود را در خانه هستند، چنین برنامه‌های فرهنگی می‌تواند این خلاء را پرکند و فضای فکری جدیدی را برای آن‌ها به‌وجود بیاورد.

وی با اشاره به اینکه تئاتر یک هنر اجتماعی و یک کار گروهی بسیار طاقت‌فرسا است، افزود: در یک کار گروهی شور و حرارت جوانی به شکل مثبت و سازنده خرج می‌شود و همچنین کار گروهی می‌تواند مردم را با طیف‌های متفاوت در کنار هم قرار دهد و این افراد در کنار هم می‌توانند پیام‌های خوبی را دریافت کنند.

داور بیست و نهمین جشنواره تئاتر چهارمحال و بختیاری با بیان اینکه در کشورها و جوامع پیشرفته تئاتر به دلیل شناخت عمیق، جایگاه خود را حفظ کرده است، افزود: تئاتر در جوامع پیشرفته در سبد فرهنگی خانواده‌ها قرار دارد و تعداد متعدد سالن‌های نمایش در آن کشورها نشان‌دهنده این مسئله است و ما باید تلاش کنیم که تئاتر در بخشی از برنامه‌های فرهنگی مردم قرار بگیرد

حامدسقائیان اضافه کرد: برای تحقق این امر باید نهادهای فرهنگی و هنرمندان ابتکار و خلاقیت به خرج دهند و تئاتر را در فضاهای غیرتئاتری از جمله پارک‌ها، چهارراه‌ها، میادین شهر و مکان‌های تفریحی که مردم حضور دارند آثار نمایشی را ارائه دهند و از این طریق دامنه فعالیت خود را گسترش دهند که لازمه این کار آموزش هنرمندان است که کارهایی را ارائه دهند که ملال‌آور و کسالت‌بار نباشد.

وی تئاتر حرفه‌ای و آماتور را دو نوع از انواع تئاتر عنوان کرد و تصریح کرد: در تئاتر حرفه‌ای هنرمندان از طریق این هنر زندگی خود اداره می‌کنند اما در کشور ما به‌ندرت هنرمندانی پیدا می‌شود که به تئاتر به‌عنوان یک حرفه دائمی نگاه کنند و اکثر هنرمندان فعال در این عرصه این کار را به‌عنوان شغل دوم خود انجام می‌دهند.

استاد دانشگاه با اشاره به اینکه تئاتر در کشور ما سطح حرفه‌ای خود را پیدا نکرده است، خاطرنشان کرد: سابقه طولانی در اجرای تئاتر نمی‌تواند نشانگر حرفه‌ای بودن یک هنرمند باشد، زیرا یک هنرمند حرفه‌ای باید به کار خود به عنوان یک شغل نگاه کند و کار خود را به‌صورت مستمر در طول سال ادامه دهد.

حامد سقائیان ادامه داد: این نگاه در کشور ما وجود ندارد و لازمه این کار این مسئله است که تئاتر به‌‌عنوان یک شغل در وزارت کار تعریف شود و همچنین یک جایگاه شغلی توسط وزارت فرهنگ و ارشاد برای هنرمندان فعال در این عرصه تعریف شود تا هنرمندان بتوانند حقوق و بیمه بیکاری دریافت کنند.

وی خصوصی‌سازی را یکی از راه‌حل‌های مقابله با مشکلات هنرمندان تئاتر عنوان کرد و افزود: ما برای رسیدن به استانداردهای مطلوب در هنر تئاتر فاصله بسیاری داریم، اما می‌توان با برنامه‌ریزی و سازماندهی مناسب وزارت فرهنگ و ارشاد از وضع موجود به حالت مطلوب برسیم.

داور بیست و نهمین جشنواره تئاتر چهارمحال و بختیاری اضافه کرد: در کشور بسیاری از هنرمندان با سرمایه شخصی تئاتر خصوصی راه می‌اندازند و ازهمین طریق درآمدزایی می‌کنند اما باتوجه به اینکه کار ریسک بسیار بالایی دارد باید تلاش کنیم با برنامه‌ریزی و یک چشم‌انداز تئاتر، آن را به عنوان یک شغل تعریف کنیم تا از این طریق بتوانیم تئاتر را به یک اقتصاد تبدیل کنیم.

حامد سقائیان لازمه حمایت بخش‌های خصوصی و نهادها را از هنر تئاتر استمرار آن عنوان کرد و بیان داشت: همچنین می‌توان قسمتی از مالیات را به حمایت از کارهای فرهنگی اختصاص داد و هنرمندان، ادارات فرهنگ و ارشاد و انجمن‌های نمایش می‌توانند با خلاقیت و ابتکار جریان زندگی تئاتر را به‌صورت مداوم ادامه دهند.

 




نظرات کاربران