در حال بارگذاری ...

جشنواره تئاتری که در شهرکرد آنلاین شد

شیوع ویروس کرونا با جلوگیری از هر گونه تجمع براساس پروتکل‌های بهداشتی و اجتماعی، باعث شد برای نخستین بار سی و دومین جشنواره تئاتر استان چهارمحال و بختیاری به صورت آنلاین(برخط) و بر بستر اینترنت در تماشاخانه مهر شهرکرد اجرا شود.

بیش از این همواره هنر تئاتر را به  دلیل اجرای زنده در برابر تماشاگر از ویژگی خاص هنری و زیبایی شناسانه قلمداد می‌کردند اما امسال شیوع ویروس کرونا،باعث تعطیلی سالن‌های تئاتر و اجرا نشدن تئاترها شد.

با این وجود که همه راهکارها برای اجرای تئاتر به دلیل حاکم شدن پروتکلهای بهداشتی مبنی بر جلوگیری از تجمع، به اینترنت برای تماشاگران ختم می شود، جشنواره تئاتر استانی بدون تماشاگر حضوری به صورت تماشاگران غیر حضوری برای نخستین بار در چهارمحال و بختیاری برگزار شد.

معاون هنری و سینمایی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی چهارمحال و بختیاری در خصوص چرایی برگزاری این جشنواره بیان کرد: با توجه به شیوع ویروس کرونا، امکان حضور مخاطب در سالن نمایش وجود نداشت، از این‌رو سی و دومین جشنواره تئاتر استان، با برنامه‌ریزی انجمن هنرهای نمایش استان و عقد قرارداد با شبکه اینترنتی "آپارات" ، به صورت آنلاین برگزار و پخش شد.

شهرام فرجی عنوان کرد: هفت نمایش در این جشنواره حضور یافت، هرچند قبل از شروع جشنواره، با مبتلا شدن یکی از اعضای یکی از نمایش‌ها، حضورش منع شد و به طور کلی ۶ نمایش در این جشنواره به اجرا درآمد.

او افزود: در این جشنواره آثاری از لردگان به کارگردانی اکبر دانیالی،از فارسان به کارگردانی مصطفی محمدی، و چهار نمایش از شهرکرد به کارگردانی مسلم سلیمانیان، جواد خاکسارحقانی، سعید شیرزاد و علیرضا کوشک جلالی در  سی و دومین جشنواره تئاتر استان حضور یافتند.

فرجی با اشاره به استقبال دور از انتظار مخاطبان از این جشنواره و دریافت بازخوردهای مثبت و اعلام رضایت مخاطبان از نحوه پخش و کیفیت آثار، گفت: هرچند تئاتر هنری زنده است و زنده بودن آن به حضور مخاطب و پخش مستقیم نمایش بستگی دارد، اما با توجه به موفقیت در پخش آنلاین جشنواره تئاتر و در صورت استمرار شرایط شیوع ویروس کرونا، احتمال برگزاری جشنواره دیگر و اجرای نمایش ها به صورت مجازی و آنلاین وجود دارد.

معاون هنری و سینمایی بیان کرد: هرچند مخاطبان در حال عادت کردن به آنلاین بودن برنامه‌ها و جشنواره‌ها هستند، اما هنوز برخی از مخاطبان نتوانسته‌اند با این سبک از برگزاری برنامه و جشنواره‌ها عادت کنند، با افزایش جشنواره‌های آنلاین و عادت مخاطبان به این بستر، بر تعداد مخاطبان آنلاین افزوده خواهد شد.

فرجی با اشاره به دسترسی نداشتن برخی از مخاطبان به اینترنت و عادت نداشتن برخی از آن‌ها به حضور مجازی به عنوان معایب برگزاری جشنواره‌ها به صورت آنلاین، گفت: مخاطبان تئاتر به حضور در سالن نمایش و مشاهده مستقیم عادت داشتند، از این‌رو ارتباط گرفتن آن‌ها با این سبک از برگزاری آنلاین اندکی دشوار است.

به گفته وی، کرونا تمامی فعالیت‌های هنری و به ویژه تئاتر را تحت‌الشعاع قرار داده است و نبود و کاهش مخاطب از مهمترین آسیب‌های کرونا به تئاتر است.

او افزود: تئاتر یک هنر زنده است، شیوع ویروس کرونا حتی در روند اجرای نمایش نیز مشکل ایجاد کرده است، از طرفی بازیگران با ترس و دلهره بر روی صحنه حاضر می‌شوند و نقش خود را ایفا می‌کنند و از طرف دیگر، بعد از تهیه و ایجاد نمایش و تئاتر مخاطبی برای مشاهده تئاتر در سالن حاضر نمی‌شود.

فرجی بیان کرد: در سی و دومین جشنواره تئاتر، جهت جلوگیری از شیوع بیماری کرونا، افراد ملزم بودند با رعایت پروتکل‌های بهداشتی و استفاده از ماسک به تمرین بپردازند، همچنین قبل از برگزاری جشنواره افراد تست کرونا دادند و از سلامت آن‌ها اطمینان حاصل شد، همچنین نمایش‌ها به گونه‌ای ترتیب اثر داده شد تا بازیگران کمترین برخورد و نزدیکی را با یکدیگر داشته باشند.

به گفته وی، بهای بلیت حضور در جشنواره آنلاین هفت هزار تومان بود، که با توجه به اینکه این جشنواره نسختین تجربه برگزاری به صورت آنلاین بود، کمترین مبلغ برای تشویق مخاطبان جهت حضور و مشاهده در نظر گرفته شده است.

 




نظرات کاربران