در حال بارگذاری ...
رئیس انجمن هنرهای نمایشی چهارمحال و بختیاری:

تئاتر هنری زنده اما زیر غبار غفلت

همیشه نام تئاتر را در کنار سینما شنیده‌ایم اما تعداد معدودی در شهر هستند که برای دیدن تئاتر هزینه صرف کنند، می‌توان گفت تئاتر هنری است که از مدت‌ها وجود داشته اما در چهارمحال و بختیاری در سایه بی‌توجهی مخفی مانده است، حال باید دید که علت بی‌توجهی به تئاتر از کجا نشات می‌گیرد و بیداری این هنر نیازمند چیست؟

به گزارش تئاتر چهارمحال و بختیاری، فرشید بزرگ‌نیا رئیس انجمن هنرهای نمایشی چهارمحال و بختیاری، در گفت‌وگو با خبر گزاری ایسنا با بیان اینکه  ۱۷ گروه ثبت‌شده تئاتر در استان وجود دارد، اظهار کرد: علاوه بر این تعداد، چند گروه ثبت‌نشده نیز مشغول به فعالیتهستند که تا پیش از شیوع ویروس کرونا حداقل درآمدی از طریق برگزاری جشنواره‌ها و حضور در مدارس به‌دست می‌آمد، اما شرایط کرونایی پیش‌آمده در کشور ضربه محکمی به پیکره تئاتر استان وارد کرد به‌طوری که علاوه بر بیکاری، هنرمندان این رشته شاهد بلاتکلیفی برای اجرای مجدد هستند.

وی با اشاره به اینکه اجرای هنرهای نمایشی شغل اصلی برخی از اعضای تئاتر استان است، اظهار کرد: هنرمندان این قشر در سایه هیچ چتر حمایتی نیستند و وام خسارت‌دیدگان از کرونا تاکنون به آنان تعلق نگرفته است.

وی با بیان اینکه مشکل زیرساخت برای پخش آنلاین وجود دارد، افزود: چند اثر برای اجرا در استان از سال گذشته وجود دارد که به‌دلیل محدودیت‌های کرونایی امسال به روی صحنه نرفت، دو محیط فضای مجازی و تلویزیون برای استفاده از این اجراها وجود دارد که اگر شرایط نیز برای اجرای آنلاین مهیا شود اطمینانی مبنی بر درآمدزایی وجود ندارد و از آن سو نیز نقش حمایت‌های استانی و استفاده از ظرفیت صداوسیما برای اجرای تئاتر می‌تواند تا حدودی کسری‌ها را جبران کند.

رئیس انجمن هنرهای نمایشی چهارمحال و بختیاری، دانستن نحوه کار کردن در این شرایط را مهم ارزیابی و تصریح کرد: به‌طور کلی مصرف کالای فرهنگی سر سفره مردم تعریف نشده است، البته تا حدودی به کم‌کاری هنرمندان مرتبط است و این قشر باید در بحث مخاطب‌سازی کار کنند.

بزرگ‌نیا اجرای مستمر و مداوم و اجرای صحنه‌ای در شهرستان‌ها و روستاهای استان را دو کلید رونق این هنر قلمداد و بیان کرد: اگر حمایت مادی از گروه‌های تئاتر استانی شود، می‌توانند در نقاط گردشگری استان حضور پیدا کرده و خاطره‌ای خوش را در ذهن مسافران پیاده کنند.

وی دغدغه‌مندی هنرمندان را مهم‌ترین عامل دانست و خاطرنشان کرد: سفارشی شدن آثار سبب تنزل کیفیت هنر می‌شود، دغدغه، علاقه و حمایت مادی به‌ترتیب سه رکن مهم در این هنر به‌شمار می‌روند، البته داشتن جوهر ذاتی هنری و در کنار آن گذراندن دوره‌های آموزشی نقشی تعیین‌کننده دارد، اگر هنرمندی تحصیل‌کرده در رشته تئاتر باشد اما شایستگی، نگاه حرفه‌ای و تخصصی نداشته باشد اثرگذاری روی مخاطب نخواهد داشت و در این صورت است که این هنر از چشم مخاطب می‌افتد.

در ادامه امین بسیم مدیر واحد هنرهای نمایشی حوزه هنری چهارمحال و بختیاری در گفت‌وگو با ایسنا با بیان اینکه یک اثر نمایشی (تئاتر) با تلاش و همکاری عوامل حرفه‌ای متعددی به روی صحنه می‌رود، اظهار کرد: این هنر به هزینه زیادی برای اجرا نیاز دارد و عواملی نظیر بازیگران، گروه موسیقی، طراح صحنه ولباس و نویسندگان در اجرای یک نمایش دخیل هستند.

وی با اشاره به  اندک بودن  بودجه فرهنگی به‌ویژه هنرهای نمایشی حوزه هنری چهارمحال و بختیاری افزود: کمبود حمایت‌های مادی و گاه معنوی  از هنرهای نمایشی سبب دلزدگی می‌شود و تقویت آن بسیار کارساز و درآمدزا است.

 مدیر واحد هنرهای نمایشی حوزه هنری چهارمحال و بختیاری ادامه داد: جای خالی سالن‌های حرفه‌ای تئاتر در همه نقاط استان مشهود است، در اغلب  استان‌ها مکان‌هایی تحت عنوان تئاتر شهر به صورت حرفه‌ای برای هنرهای نمایشی اختصاص پیدا  کرده است، به‌علاوه  این که به‌دلیل عدم توجیه مالی کنونی هنرهای نمایشی، بخش خصوصی نیز در استان ما به‌دنبال تلاش برای ایجاد سالن خصوصی نیست.

بسیم به اهمیت شناساندن تئاتر اشاره و بیان کرد: آنچه که دارای اهمیت بیشتر است شناساندن تئاتر به مردم استان است تا در کنار رفتن به سینما، دیدن تئاتر را به سبد کالای خود اضافه کنند، تبلیغات نیز برای این هنر کم است البته تا همه عناصر در کنار هم قرار نگیرند نمی‌توان گفت که مردم علاقه‌ای به هنرهای نمایشی ندارند و اگر مردم شناخت کافی پیدا کرده و تئاتری کامل ببینند غیرممکن است که برای دفعات دیگر از آن استقبال نکنند.

وی افزود: در سال گذشته ۷ اثر نمایشی در قالب اجرای صحنه‌ای و تئاتر بچه های مسجد از سوی حوزه هنری چهارمحال و بختیاری اجرا شد و  همچنین تلاش کردیم تا در زمینه تولید محتوا و به‌منظور تقویت نمایشنامه نویسی  فراخوان جایزه نمایشنامه نویسی ایجاد کنیم، در سال جاری نیز دوره سوم آن با محوریت کرونا برگزار خواهد شد.

مدیر واحد هنرهای نمایشی حوزه هنری چهارمحال و بختیاری در پایان یادآور شد: علاوه بر این در سالیان گذشته کارگاه‌های تئاتر برای آموزش شیوه‌های نوین اجرا و سایر موضوعات مرتبط برگزار ‌شده است که البته  در سال جاری و با وجود شیوع کرونا رویکرد ما در هنرهای نمایشی تفاوت محسوسی داشته است و سعی در تولید محتوا و چاپ آثار تولیدی هنرمندان استان را داریم.




نظرات کاربران