در حال بارگذاری ...
مسلم سلیمانیان چالش‌تری نویسنده و کارگردان تئاتر:

تعزیه شاخه‌ای از تئاتر در ایران است

مسلم سلیمانیان چالش‌تری نویسنده و کارگردان تئاتر در چهارمحال و بختیاری با مطالعه مصاحبه پیر غلام هنر تعزیه در استان استاد علیرحم شایان در یاداشتی نیم نگاهی به تعزیه داشته و این هنر مذهبی را شاخه‌ای از تئاتر در ایران با عنوان هنرهای نمایشی آیینی و مذهبی دانسته به همین منظور یاداشتی را در اختیار پورتال تئاتر استان چهارمحال و بختیاری قرار داده‌است.

این مطلب را با احترام و به نقد از مصاحبه یکی از بزرگان و پیرغلامان خدوم استان در امر برگزاری مراسم مذهبی ازجمله شبیه‌خوانی یا همان تعزیه آغاز می‌کنم،

 بر ما پوشیده نیست سال‌ها خدمت و زحمات ایشان در این عرصه، اما جسارتا نمی‌توان آموزش کج داد و هنرجویان تازه‌وارد تئاتر را به اشتباه و بیراهه برد، اگر پیشکسوت تعزیه ادعا کند تعزیه هنری متفاوت از تئاتر است، چه‌بسا بدعتی خواهد گذاشت به اشتباه و این دوگانگی به بدنه هنر تئاتر و قدمت آن در ایران و خود تعزیه آسیب جدی وارد خواهد کرد، تئاتر و سبک‌هایش چون در فرهنگ‌های مختلف ملل فراگیری جهانی دارد، توانسته تعزیه را هم به‌عنوان یکی از گونه‌هایش در کشور ما در دل خود بپذیرد، اما این در حالی است که هنر نمایش در شکل‌های مختلف ازجمله عروسک‌گردانی، پرده‌خوانی و نقالی، طنز کاران دربار شاهی به‌خصوص دوران سلسله‌های قبل از اسلام، جشن‌های باستانی و استفاده از نمادهایی که با مخاطب ارتباط نمایشی داشته باشند و از همه مهم‌تر سوگواری‌های آئینی همچون سیاووش و ایرج، در ایران باشکوه برگزار می‌شده و مخاطبین مشتاق و بسیار از آن استقبال می‌کردند، همه این‌ها قبل از تاریخ اسلام در کشور ما، خاص هر اقلیم که شکل‌های متنوع و میراثی با قدمتی چند هزارساله وجود داشته است، اینجاست که ما می‌توانیم به مدد برگزاری چنین برنامه‌هایی همچون سوگنامه سیاووش یا به زبان دیگر تعزیه سیاووش در جهان مدعی قدمت هنر نمایش در ایران و در مقابل تئاتر غرب باستان قرار بگیریم، اما از یک جایی به بعد تحت تأثیر فرهنگ اسلامی با وقایع مختلف ازجمله واقعه عاشورا، تئاتر در ایران نیز همچون سایر صنوف و جامعه، اسلام را در خود می‌پذیرد، موضوع متن و محتوا و حتی شیوه اجرا تغییر می‌کند اما در ظرف تئاتر ایران ریخته می‌شود، همین علم که در منطقه ما به نماد بلندی و قامت و عظمت و شکوه شخصیت والای حضرت عباس (ع) پارچه آویز می‌شود که اغلب با رنگ سبز بسته می‌شود، روزگاری برای سوگ و جایگاه و مظلومیت سیاووش بسته می‌شد با این تفاوت که با رنگ قرمز تیره و یا برگ و شاخه‌ی درختی کهن با عنوان پرسیاوشان مزین و برافراشته می‌شد، باید دید و مطالعه کرد که تئاتری‌ها در تاریخ ما چه خدمتی برای حفظ این هنر به فرهنگ مملکت ما کرده‌اند، مثلاً در دوران صفویان نماد و حرکت را از آیین و محتوا و شخصیت و داستان را از مذهب گرفته‌اند تا هر دو را در مواجهه باهم حفظ کنند، اگر بگویم تعزیه هنری است که جدای تئاتر محسوب شود، با هنر هشتم طرفیم و هیچ جای دنیا برای آن تعریف جامع و قابل پذیرشی قائل نیست و سوی دیگر به قدمت هنر نمایش در ایران ضربه وارد کرده‌ایم.

 (بنجامین) نخستین سفیر آمریکا در دوره ناصرالدین‌شاه که سال‌ها در ایران به سر می‌برده از مشاهداتش می‌گوید: تعزیه کنونی که در ایران خوانده می‌شود، نتیجه سال‌ها تحول و تکامل هنر تئاتر در ایران است و چیزی نبوده که یک‌مرتبه به خاطر کسی رسیده و اجراشده باشد؛ این موضوع مهم که نخستین شکل نمایشی از واقعه کربلا یا تعزیه‌خوانی، دقیقاً در چه زمانی پدید آمده که در دوره ناصرالدین‌شاه به شکوفایی رسیده دقیقاً روشن نیست اما این واضح است که وام‌دار تعزیه‌خوانی باستانی ایران است و همچون تئاتری با موضوع دفاع مقدس که وارد فرهنگ کاری هنرنمایش ایران شد موردقبول واقع گردید، چراکه اثربخشی شگرف در فرهنگ نمایش تعزیه‌خوانی در الگوهای رفتاری مردم و فرهنگ و هنر آنان، بسیار نمایان می‌شود.

در پایان به این مهم اشاره می‌کنم که تعزیه‌خوانی همچون پرده‌خوانی و...  یکی از گرایش‌های اجرایی تئاتر بوده و هست و تئاتر ایران به خاطر قدمت باستانی‌اش به خود می‌بالد و می‌تواند مدعی آفرینش هنر مادر در ایران و سطح جهانی باشد. به نقل از همایون علی‌آبادی، تعزیه از نظر جغرافیای فرهنگی و سیاسی و آنچه در اذهان و افکار کنونی مردم جهان شکل‌گرفته، در شرق بالیده است و تئاتر برشت که این کم و زیاد کردن‌های صوری و سطح و به دور از روح یکپارچه و جهان‌شمول و حق‌طلب انسان از غرب سر برآورده است را رد می‌کند، دو افق و اسلوب ظاهراً دور از یکدیگرند. شیوه‌های اجرایی نمایشی، به‌ویژه وجوه اشتراک و افتراق مفاهیمی چون روش‌ها و فنون بازیگری در تعزیه و دستگاه نمایشی برشت.

 




مطالب مرتبط

پیام مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی چهارمحال‌ و بختیاری به مناسبت روز ملی هنرهای نمایشی

هنر نمایش گویاترین ابزار هنری است
پیام مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی چهارمحال‌ و بختیاری به مناسبت روز ملی هنرهای نمایشی

هنر نمایش گویاترین ابزار هنری است

پیام احمدی مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی چهارمحال و بختیاری در پیامی به مناسبت روز ملی هنرهای نمایشی با تبریک این‌ روز به تمامی فعالان این عرصه هنری گفت: بی‌شک جامعه‌ای که بتواند از هنر نمایش به عنوان گویاترین ابزار هنری در مسیر راست و درست بهره گیرد، راه را برای بازنمایی هویت ...

|

پلاتوی بروجن  میزبان نمایش «آخرین حکایت فرهاد»

پلاتوی بروجن میزبان نمایش «آخرین حکایت فرهاد»

نمایش «آخرین حکایت فرهاد» به نویسندگی مهدی میرباقری و کارگردانی سروش ضیاء بروجنی کاری از گروه هنری هی جار از 28 بهمن ماه 1402 اجرای خود در پلاتوی نمایش فرهنگ سرای بروجن را آغاز کرده است.

|

گفت‌وگو با کارگردان حاضر در بخش فراگیر (صحنه‌ای) جشنواره تئاتر فجر

مصطفی محمدی‌دوست: «کَل»، نقدی بر شکار است
گفت‌وگو با کارگردان حاضر در بخش فراگیر (صحنه‌ای) جشنواره تئاتر فجر

مصطفی محمدی‌دوست: «کَل»، نقدی بر شکار است

مصطفی محمدی‌دوست، نویسنده و کارگردان نمایش «کَل» می‌گوید نمایش او، هشداری برای کشتن است، چراکه کشتن، کشتن می‌آورد و حرف این نمایش، درواقع نقدی است بر شکار.

|

جوایز بخش فراگیر  جشنواره تئاتر فجر در دست هنرمندان چهارمحال و بختیاری

جوایز بخش فراگیر جشنواره تئاتر فجر در دست هنرمندان چهارمحال و بختیاری

هنرمندان چهارمحال و بختیاری که با نمایش«کَل» در بخش فراگیر چهل‌ودومین جشنواره تئاتر فجر حضور داشتند تندیس جشنواره، دیپلم افتخار نمایش اثر برگزیده، تندیس جشنواره، دیپلم افتخار بخش کارگردانی، دیپلم افتخار بخش موسیقی، تندیس جشنواره، دیپلم افتخار بخش بازیگری مرد و سه لوح ...

|

در تماشاخانه مهر شهرکرد از امروز 5 بهمن آغاز می شود

اجرای نمایش «من هر وقت دیدمت داشتی می‌رفتی...»
در تماشاخانه مهر شهرکرد از امروز 5 بهمن آغاز می شود

اجرای نمایش «من هر وقت دیدمت داشتی می‌رفتی...»

اجرای نمایش «من هر وقت دیدمت .داشتی می رفتی...» به طراحی نویسندگی و کارگردانی مشترک مهدی جعفری فارسانی و مریم سلیمانی بابادی از 5 بهمن در تماشاخانه مهر شهرکرد آغاز می شود.

|

نظرات کاربران