در حال بارگذاری ...
دکترافروزصفاری فرد، مدیرکل دفترامورتوانبخشی روزانه و توانپزشکی:

هنرنمایش موجبات سازگاری هرچه بیشتر هنرمندان معلول با شرایط اجتماعی را فراهم می سازد

گسترش تعاملات بین فردی به تقویت مناسبات اجتماعی اصلی ترین عامل درتحول روانی افراد و فعلیت یافتن ظرفیت های شناختی و عاطفی آنان است .

بدون شک معلولان نیز از این قاعده روانشناختی مثتثنی نیستند ، هرقدرفضای ارتباطات های اجتماعی افراد معلول وسیعتر و تماس آنان با محیط های زندگی واقعی بیشتر باشد ، سطح اعتماد به نفس ، استقلال فردی ، قدرت حل مسئله و سازگاری اجتماعی آنان نیز به همان میزان افزایش خواهد یافت . بنابراین هدف از توانبخشی افراد دارای معلولیت یافتن راه هایی جهت کاهش محدودیت ها وقراردادن آنان درمسیر رشد اجتماعی است. بدون شک شیوه ایی که دراین رابطه اتخاذ می گردد می بایست با خصوصیات روانی و رفتاری و مراحل رشد جسمانی وروانی معلولان متناسب باشد و هنر یکی از مهمترین ابزارهایی است که می توان چنین انطباقی را درآن ایجاد کرد . امروزه افراد دارای معلولیت با کسب مهارت دررشته های مختلف هنری ضمن غلبه بربخش اعظمی ازمحدودیت ها وعوارض ناشی از معلولیت ، توانسته اند خودرا درمسیر تعامل با سایر افراد جامعه قراردهند و به واقع اثبات نمایند که معلولیت ، مانع رشد و شکوفایی ظرفیت های آنان نخواهد بود.

هنرنمایش نیز ازجمله گرایش های هنری است که مورد اقبال جامعه معلولان واقع شده و بسیارند افراد معلولی که با فراگیری آموزش های لازم ، رویدادهای بدیع و خلاقانه ای را بر صحنه تئاترخلق نموده واذهان عمومی جامعه را معطوف توانمندی های خود ساخته اند.

هنرنمایش نه تنها  بعنوان یک برنامه اصلاح حرکتی بلکه بیش از هرچیز بعنوان یک عامل منسجم کننده نظام روانی فرد می تواند ضمن کاهش  بسیاری از تنش ها و ناآرامی ها ، موجبات سازگاری هرچه بیشتر هنرمندان معلول با شرایط اجتماعی را فراهم سازد ، تلفیق اجتماعی معلولان و تغییرنگرش جامعه نسبت به توانمندی های آنان ، ایجاد فرصت های شغلی مناسب برای هنرمندان معلول و تقویت کرامت و جایگاه اجتماعی آنان همگی ازجمله اهداف     بلند یست که درتوسعه برنامه های نمایشی معلولان دنبال می شود .

دفتر توانبخشی روزانه و توانپزشکی با درک ضرورت فوق ، تمامی تلاش خود را درجهت توسعه هنر نمایش و گنجاندن آن دربرنامه های توانبخشی بکارگرفته است ، نهادینه شدن این تلاش ها دربرنامه های توانبخشی موجب گسترش روز افزون این فعالیت درمناطق سراسرکشور و استقبال شگرف عزیزان معلول گردیده است که این امر به توانمند سازی و استقلال هرچه بیشتر آنان کمک شایانی خواهد نمود. تلاش ارزنده همکاران ارجمند مان دراستان چهارمحال و بختیاری در برگزاری پنجمین جشنواره منطقه ای تئاترمعلولین آفتاب الگوی موفقی از اقداماتیست که با هدف توسعه هنر نمایش معلولان صورت می پذیرد . لذا ضمن تقدیر از این تلاش ها امید است با تداوم یافتن آن ، شاهد درخشش قابلیت های منحصر به فرد عزیزان معلول درعرصه هنرنمایش کشور باشیم.

دکترافروزصفاری فرد

مدیرکل دفترامورتوانبخشی روزانه و توانپزشکی

 




نظرات کاربران