در حال بارگذاری ...

گروه‌های تعزیه چهارمحال و بختیاری همزمان با اربعین فعال شدند

همزمان با فرارسیدن سالروز اربعین شهادت سید و سالار شهیدان، فعالیت گروه‌های تعزیه چهارمحال و بختیاری در نقاط مختلف استان شدت یافت.

در دهه پایانی ماه صفر و همزمان با فرارسیدن اربعین حسینی، گروه‌های تعزیه نیز فعال می‌شوند تا بخشی از آیین های عزاداری را برعهده داشته باشند.

در آیین‌های عزاداری دهه پایانی ماه صفر و همزمان با اربعین سید و سالار شهیدان، امسال ۱۷۴ گروه تغزیه در ۱۰ شهرستان چهارمحال و بختیاری فعال شده‌اند.

هنر تعزیه یا شبیه‌خوانی، در پرداخت به واقع عاشورا همواره در بین مردم جایگاه مهمی دارد و هدف از اجرای آن نیز بازگو کردن واقعه عاشورا است.

امام‌خوانی تعزیه در دستگاه چهارگاه در چهارمحال و بختیاری نزدیک به ۲۰۰سال قدمت دارد اما در دوره صفویه نیز تعدادی از تعزیه خوانان روستایی در این استان به اجرای تعزیت برای سید و سالار شهیدان می پرداخته اند.
متون و نسخ خطی تعزیه در چهارمحال و بختیاری نشان می‌دهد نخستین تعزیه به صورت میدانی در روستاهای مختلف استان اجرا شده است.
چهارمحال و بختیاری علاوه بر نسخ‌نویسی در هنر تعزیه در هنر موافق‌خوانی و امام‌خوانی نیز جایگاه مهمی در گذشته در کشور داشته است.
معروفترین تعزیه‌خوان منطقه چهارمحال و بختیاری که در تکیه دولت نیز اقدام به تعزیه‌خوانی کرد،'سید صولت دهکردی ' بود که نام وی در زمره تعزیه‌خوانان کشور شهرت دارد.
سید صولت دهکردی یکی از تعزیه‌خوانان قدیم در شهرکرد بود که مردم شهرکرد به این تعزیه‌خوان همواره احترام گذاشتند و آنان معقتد بودند، سید صولت دهکردی، سیدی بود که هرگاه تعزیه خوانی می‌کرد، اشک از گوشه چشمان پیر و جوان جاری می‌شد.
برهمین اساس است که مردمی که به پارک ملت شهرکرد سری می‌زنند سرقبر حاج صولت و شمع برافروخته و یادی از او می‌کنند.
حاج صولت دهکردی در سفری به کربلا هنگام برگزاری تعزیه در بین‌الحرمین از خادمان بارگاه مطهر حضرت العباس(ع) در عراق شمشیری هدیه می‌گیرد و به همین دلیل مردم در دوران گذشته به این مردم تعزیه خوان احترام می‌گذاشته‌اند.

 




نظرات کاربران