در حال بارگذاری ...
یاداشت فرشید بزرگ نیا رئیس انجمن هنرهای نمایشی چهارمحال و بختیاری درباره برگزاری جشنواره سی ویکم:

تئاتر، مردم، جشنواره

بی شک همه هنرها به ویژه هنر تئاتر در بازخورد و اشتراک جامعه هویت پیدا می کنند. این اشتراک به طور حتم مستلزم داشتن و بودن امکانات و زیرساخت های اولیه است.

بی شک همه هنرها به ویژه هنر تئاتر در بازخورد و اشتراک جامعه هویت پیدا می کنند. این اشتراک به طور حتم مستلزم داشتن و بودن امکانات و زیرساخت های اولیه می باشد. این زیرساخت ها بخشی از وظایف حکومت ها  است که شامل احداث سالن ها، پلاتو ها، باکس و همچنین کمک و یاری به هنرمندان می باشد. در صورت وجود چنین شرایطی است که حرکتی نمادین در بین هنرمندان شروع و از طرفی چون شرایط مهیاست جامعه نیز پذیرش این حرکت را دارد و در نتیجه عرضه هنر هنرمندان و آمادگی برای پذیرش جامعه ای پویا و در حال رشد و حرکت به سمت تعالی را مقدر می سازد.

در این بین یکی از راه های رسیدن به تعالی، برگزاری جشنواره های تئاتر می باشد. جشنواره ها راه رشد و تعالی و ارتقاء هنر را فراهم می آورند چون عرصه حضور و بروز استعداد های خلاق ناب و جوان می باشد ولی در این بین نباید فراموش کرد که گاه جشنواره زدگی در تئاتر نع تنها سود و ثمر و ارتقایی ندارد بلکه می تواند تبدیل به یک مرض مسری شود که تئاتر خاصیت ابتدایی اش را نیز از دست بدهد که همانا تئاتر برای مردم است.

از این رو توصیه انجمن به دوستان، تلاش برای تولید مستمر و تبدیل این استمرار به یک جریانی است که بتواند جامعه را نیز همراه خود کند و ارتقاء و تعالی واقعی را به دنبال داشته باشد.

به عنوان یک نقیصه تولید مستمر و تبدیل این استمرار به یک جریان و در نهایت حضور در جشنواره ها به این بعد که صرفا عملی باشد برای عرضه و بروز استعداد و تلاش برای رفع نقیصه ها موردنظر است و جز این تلاشی بیهوده است.

فرشید بزرگ نیا




مطالب مرتبط

آغاز اجرای نمایش «رژگونه» در شهرکرد

آغاز اجرای نمایش «رژگونه» در شهرکرد

نمایش «رژگونه» اثر شرکت کننده در همایش تئاتر تک چهارمحال و بختیاری از 15 تا 20 اردیبهشت در پلاتوی نمایش امیرکبیر شهرکرد به روی صحنه می رود.

|

پلاتوی بروجن  میزبان نمایش «آخرین حکایت فرهاد»

پلاتوی بروجن میزبان نمایش «آخرین حکایت فرهاد»

نمایش «آخرین حکایت فرهاد» به نویسندگی مهدی میرباقری و کارگردانی سروش ضیاء بروجنی کاری از گروه هنری هی جار از 28 بهمن ماه 1402 اجرای خود در پلاتوی نمایش فرهنگ سرای بروجن را آغاز کرده است.

|

گفت‌وگو با کارگردان حاضر در بخش فراگیر (صحنه‌ای) جشنواره تئاتر فجر

مصطفی محمدی‌دوست: «کَل»، نقدی بر شکار است
گفت‌وگو با کارگردان حاضر در بخش فراگیر (صحنه‌ای) جشنواره تئاتر فجر

مصطفی محمدی‌دوست: «کَل»، نقدی بر شکار است

مصطفی محمدی‌دوست، نویسنده و کارگردان نمایش «کَل» می‌گوید نمایش او، هشداری برای کشتن است، چراکه کشتن، کشتن می‌آورد و حرف این نمایش، درواقع نقدی است بر شکار.

|

نظرات کاربران