در حال بارگذاری ...
مدیر مرکز هنرهای نمایشی استان چهارمحال و بختیاری خبرداد:

رشد مخاطبان تئاتر چهارمحال و بختیاری در سال 1398 و کاهش 30 درصدی تولید نمایش

مدیر مرکز هنرهای نمایشی استان چهارمحال و بختیاری گفت : زنگ هشدار نبود تولید آثار نمایشی در چهارمحال و بختیاری زده شده و این در حالی است که بنا به آمار گرفته شده رشد مخاطبان تئاتر در این سال نسبت به سال پیش بهتر بوده است.

به گزارش ایران تئاتر اصغر اشراقی در گفتگو با درگاه تئاتر چهارمحال و بختیاری گفت: بر اساس گزارش عملکرد و جدول آماری فعالیت ها و تولیدات هنرهای نمایشی در سال 1398 و مقایسه این تولیدات با سال گذشته شاهد کاهش 30 درصدی تولیدات آثار نمایشی در استان هستیم، هر چند بر اساس همین آمار تعداد تماشاچیان نسبت به سال گذشته رشد داشته است و این نشان از جهت گیری سلیقه مخاطب و باز شدن امکان ارتباط هرچه بیشتر هنرمندان و مردم دارد.

اشراقی درباره آمار آثار تولیدی در سال 1398 گفت: تولید 25  اثر صحنه ای با 195  اجرا که شامل 9 اثر ویژه کودکان و نوجوانان  و 16 اثر بزرگسال و خیابانی نشان از افت تولید نسبت به سال گذشته دارد.

او گفت: حدود 21 هزار نفر از نمایش های کودک دیدن کرده اند و در مجموع تعدادتماشاچیان سالی که گذشت بالغ بر 45 هزار نفر بوده که رشد خوبی نسبت به سال گذشته داشته است.

مدیر مرکز هنرهای نمایشی استان افزود: سال 1398 گروه های تعزیه استان سال پر کاری را پشت سر گذاشتند و 100 گروه تعزیه فعال در سطح استان در ماه های محرم، صفر و دیگر مناسبت ها تعداد حدود 900 اجرای تعزیه در سطح استان را به ثبت رسانده اند.

او با اشاره به اجرای نمایش های عروسکی در سال 98 در استان گفت: اجرای این نوع نمایش نیز در شهرکرد و فارسان در سال 98 رشد داشته و به همت کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان جشنواره تئاتر عروسکی استان نیز در محل تماشاخانه مهر شهرکرد با حضور 10 گروه نمایشی برگزار شده است .

وی اظهار داشت : حوزه هنری انقلاب اسلامی استان نیز در راستای حمایت از تولیدات نمایشی در سطح استان با انتشار فراخوان و حمایت های مالی از نمایش های تولید شده در سال گذشته از تعداد 4 اثر نمایشی حمایت نموده و ضمن برگزاری کارگاه های نمایشی از کارگاه ها و تولید اثر در تئاتر بچه های مسجد نیز حمایت کرده است.

به گفته وی  فراخوان جشنواره نمایشنامه نویسی از دیگر برنامه های حوزه هنری استان بوده که دومین دوره آن اکنون در حال برگزاری است. همچنین اثر نمایش «خواب‌های رنگی» به نویسندگی و کارگردانی ناصر محمودی و تولید واحد نمایش حوزه هنری چهارمحال و بختیاری توانست 8 جایزه برتر از دوازدهمین دوره جشنواره منطقه‌ای تئاتر کودک و نوجوان  مهر دزفول از آن خود کند.

رئیس انجمن هنرهای نمایشی استان نیز در گفتگو با تئاتر چهارمحال و بختیاری گفت: انجمن نمایش استان در راستای حمایت از آموزش، دوره های بازیگری (بدن و بیان) کارگردانی و نمایشنامه نویسی را در سال 1398 با مجموع 92 ساعت کارگاه در کارنامه کاری خود در سال 1398 دارد.

فرشید بزرگ نیا افزود: حمایت از آثار نمایشی از دیگر برنامه های انجمن هنرهای نمایشی استان بوده است که از بین آثار نمایشی اجرا شده 11 اثر مورد حمایت مالی انجمن  در سال 1398 قرار گرفتند.

بزرگ نیا اظهار داشت: برگزاری سی و یکمین دوره جشنواره تئاتر استانی از عمده فعالیت های انجمن هنرهای نمایشی استان بود که در آذر ماه 1398 به دبیری کامیار معتمدیان برگزار شد. و حضور دو اثر از استان در سی و هشتمین جشنواره بین المللی تئاتر فجر از افتخارات هنرمندان تئاتر استان در سال گذشته بود که دو نمایش باق وحش به کارگردانی امیربهاور اکبرپور و غمنومه وطن و تن به کارگردانی جواد خاکسار حقانی در این رویداد مهم تئاتری حضور داشتند. کسب مقام تقدیر بازیگری زن برای سرکار خانم آرزو عبدالهی برای بازی در نمایش باق وحش از دیگر افتخارات سال 1398 است.

رئیس انجمن هنرهای نمایشی گفت: امیدوارم در سال آینده حمایت مالی از انجمن نمایش استان بیشتر صورت بگیرد تا بتوانیم شاهد تولید بیشتر آثار نمایشی در استان باشیم.

به گزارش تئاتر چهارمحال و بختیاری جدول آماری اجرا های تئاتر در سال 1398 در عکس های خبر ارائه گردیده است.

 




مطالب مرتبط

نظرات کاربران