در حال بارگذاری ...
مصطفی محمدی دوست:

جشنواره های تئاتر در جریان سازی و کمک به پیشرفت آن بسیار مفید است

مصطفی محمدی دوست کارگردان نمایش «کل» از فارسان گفت: جریان و نفس کشیدن تئاتر در استان ما فقط با برگزاری جشنواره است. جشنواره های تئاتر می تواند کمک حال این هنر باشد و در جریان سازی و کمک به پیشرفت آن بسیار مفید است.

به گزارش خبرنگار ایران تئاتر مصطفی محمدی دوست در گفتگو با تئاتر چهارمحال و بختیاری افزود:  تئاتر ایران هنوز به صورت حرفه ای شکل نگرفته و گروه های تئاتری در استان ها آن شکل اصلی خود را پیدا نکرده اند و این جشنواره ها هستند که 40 سال است چراغ این هنر را روشن نگاه داشته اند.

به گفته وی در همین استان جشنواره های استانی کوچکی برگزار می شد که در این جریان سازی موثر بود و اکنون چندین سال است که برگزار نمی شود امیدوارم مسئولین انجمن و اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی بتوانند آن جشنواره های استانی را دوباره زنده کنند. چرا که از دل همان جشنواره ها کوچک خروجی های خوب حاصل می شد.

محمدی دوست درباره اثر خود در جشنواره گفت: نمایش «کل» تجربه مشترک من در نوشتن با دوست عزیز و خلاق خودم جواد خاکسار حقانی بود و در واقع تلاش کرده ایم مفهوم خشونت واتفاقات وتاثیرات پس از آن را با تصویر و فرم اجرا کنیم . دوست دیگرم محمد سایبانی نیز در اجرای این اثر همراه من بود که جا دارد از همراهی این عزیز نیز سپاسگزار باشم.

محمدی دوست مرگ هنرمند جوان تئاتر فارسان«فرزاد جهانبازی» را بزرگترین چالش این اثر عنوان کرد و گفت: «فرزاد جهانبازی» از هنرمندان جوان و خلاق استان و از دوستان هم گروه های من بود که با مرگ او برایم سخت بود و دوست دارم اینجا از این عزیز از دست رفته یاد کنم چرا که مرگ برایش زود بود و آینده درخشانی در تئاتر استان داشت.

وی درباره ویژگی بازیگران اثر خود گفت: درک از صحنه  یکی از ویژگی های اصلی بازیگر است و در این نمایش من به بازیگران با هوش خلاق با انعطاف بدنی مناسب نیاز داشتم.که خدا را شکر بازیگران توانستن با تمام مشکلات پیش رو من را به اهداف اصلی خود در کار برسانند.

محمدی  درباره آموزش در تئاتر اظهار داشت: آموزش در تئاتر کشور جدی گرفت نشده است و اینکه یک کارگاه یک ماهه در استان ها گذاشته شود  و یا یک استاد بیاید و کاری را با تعدادی بازیگر در استان به روی صحنه اجرا کند آموزش جدی نیست و اثری ندارد باید به صورت بنیادین برای تئاتر کار کنیم . ما در واقع هنوز به جایگاهی که بتوانیم نیرو پرورش دهیم نرسیده ایم که این یکی از ضعف های بزرگ تئاتر محسوب می شود.

این کارگردان استان چهارمحال و بختیاری درباره تعطیلی تئاتر در دوران همگیری کرونا گفت: همه می دانیم که همه گیری کرونا بر روی همه چیز تاثیر گذاشت و تئاتری ها می توان گفت ضرر بیشتری نسبت به دیگر شغل ها کرده اند. ما پیش از همه گیری هم فعالیت درستی نداشتیم و با آمدن همگیری در کشور این بدتر شد شاید دست های در پشت پرده است که نمی خواهد این هنر پیشرفت کند. به هر حال تنها راه درآمد من از  همین هنرشریف تئاتراست.

محمدی دوست در پاسخ اینکه آیا اجرای آنلاین و یا امکانات و تکنولوژی روز در دوران کرونا برای تئاتر موثر بوده یا نه اظهار داشت: تئاتر یعنی زنده این که مخاطب چهره به چهره با نمایش روبه رو شود اما وقتی تئاتر به صورت فیلم برای مخاطب ارائه می شود به نظر من آن حس بی نظیر را از بین خواهد برد و از نظر بنده آن دیگر تئاتر نیست.اینکه ما با نرم افزارهای روز برای تئاتر استفاده کنیم خوب است ولی به نظرم حس زنده بودن تئاتر است که این هنر را متفاوت کرده و  اگر بخواهیم  به صورت فیلم آن را ارائه دهیم دیگر تئاتر نیست و شاید باید  نام دیگری برای آن انتخاب کرد.

 




مطالب مرتبط

گفت‌وگو با کارگردان حاضر در بخش فراگیر (صحنه‌ای) جشنواره تئاتر فجر

مصطفی محمدی‌دوست: «کَل»، نقدی بر شکار است
گفت‌وگو با کارگردان حاضر در بخش فراگیر (صحنه‌ای) جشنواره تئاتر فجر

مصطفی محمدی‌دوست: «کَل»، نقدی بر شکار است

مصطفی محمدی‌دوست، نویسنده و کارگردان نمایش «کَل» می‌گوید نمایش او، هشداری برای کشتن است، چراکه کشتن، کشتن می‌آورد و حرف این نمایش، درواقع نقدی است بر شکار.

|

جوایز بخش فراگیر  جشنواره تئاتر فجر در دست هنرمندان چهارمحال و بختیاری

جوایز بخش فراگیر جشنواره تئاتر فجر در دست هنرمندان چهارمحال و بختیاری

هنرمندان چهارمحال و بختیاری که با نمایش«کَل» در بخش فراگیر چهل‌ودومین جشنواره تئاتر فجر حضور داشتند تندیس جشنواره، دیپلم افتخار نمایش اثر برگزیده، تندیس جشنواره، دیپلم افتخار بخش کارگردانی، دیپلم افتخار بخش موسیقی، تندیس جشنواره، دیپلم افتخار بخش بازیگری مرد و سه لوح ...

|

نمایش «کَل» به بخش فراگیر چهل و دومین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر رسید

نمایش «کَل» به بخش فراگیر چهل و دومین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر رسید

معاون هنری و سینمایی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی چهارمحال و بختیاری با اشاره به اعلام اسامی نمایش‌های راه‌یافته به بخش فراگیر چهل و دومین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر گفت: نمایش «کَل» کاری از هنرمندان توان‌خواه استان در این بخش از جشنواره فجر اجرا می‌شود.

|

نظرات کاربران