در حال بارگذاری ...
مروری بر حضور آثار جشنواره های استانی در مهمترین رویداد تئاتر کشور

معرفی 10 اثر و حضور 5 نمایش چهارمحال بختیاری در رقابت بزرگ فجر

از بیست‌وهشتمین جشنواره تئاتر استانی چهارمحال و بختیاری تا سی‌وسومین دوره آن که آذر ‌ماه ۱۴۰۰ برگزار شد، مجموعا ۱۰ اثر به دبیرخانه تئاتر فجر معرفی شدند.

هنرمندان تئاتر استان در همه شرایط و با کمترین امکانات موجود 33 دوره جشنواره تئاتر استانی را برگزار کرده اند و بسیاری از آثار نمایشی این استان در جشنواره بین المللی تئاتر فجر خوش درخشیده اند.

جشنواره تئاتر فجر به عنوان یکی از مهمترین جشنواره های معتبر تئاتر ایران همواره مورد توجه بسیاری از هنرمندان تئاتر کشور بوده است. امسال چهلمین دوره این جشنواره برگزار خواهد شد و استان چهارمحال و بختیاری نیز با یک اثر در بحش رادیو تئاتر با عنوان «مافگه» به کارگردانی زهرا اسماعیلی کرانی و یک اثر در بخش مسابقه تئاتر ایران منتخب جشنواره سی و سوم تئاتر استانی با عنوان «کل» به کارگردانی مصطفی محمدی دوست در این جشنواره حضور دارد. خبرنگار ایران تئاتر در تئاتر چهارمحال و بختیاری،در این گزارش مروری بر آثار دوره بیست و هشتم تا سی و سوم این جشنواره داشته که پیش روی شماست.

 

بیست و هشتمین جشنواره تئاتر استان چهارمحال و بختیاری 

بیست و هشتمین جشنواره تئاتر استان چهارمحال و بختیاری طی روزهای 25 تا 28 شهریورماه 1395 در شهرکرد برگزار شد.

در این جشنواره هشت اثر نمایشی با عنوان های «پوکه های ترس» به کارگردانی مریم مرادیان، «تهران عاشق ندارد» به کارگردانی بهزاد ترابیان، «حاشا» به کارگردانی امیربهاور اکبرپور، «زخم آئینه» به کارگردانی احمدرضا حیدری، «زمان که بگذرد» به کارگردانی مشترک سروش ضیا و مهرداد کردیان، «شب سهراب کشان» مهدی حسام الذاکرین، «کاست محزون» مسلم سلیمانیان چالشتری و «فراموشی» به کارگردانی ملیحه سلیمانی  در این جشنواره به رقابت پرداختند.

مهرداد رایانی مخصوص، جهانشیر یاراحمدی و احمدرضا رافعی بروجنی  داوران جشنواره بیست هشتم بودند.

هیات داوران بیست هشتمین جشنواره تئاتر استان چهارمحال و بختیاری دو نمایش «حاشا» به کارگردانی امیر بهاور اکبرپور و  نمایش «فراموشی» به کارگردانی ملیحه سلیمانی  را به جشنواره بین المللی تئاتر فجر معرفی کردند.

نمایش «حاشا» و  نمایش «فراموشی» منتخب جشنواره تئاتر استانی جواز حضور در جشنواره تئاتر بین المللی تئاتر فجر دوره سی و پنجم حضور داشت.

 

بیست و نهمین جشنواره تئاتر استانی چهارمحال و بختیاری

بیست و نهمین جشنواره تئاتر استان چهارمحال و بختیاری از 25  تا 28 شهریور 1396 با شعار تئاتر را از خودمان شروع کنیم در مجتمع فرهنگی هنری مهر برگزار شد.

در این هفت نمایش جشنواره نمایش های «فرزند» به کارگردانی بابک رافعی از بروجن، «من آنجا نیستم» به کارگردانی مهرداد کردیان از بروجن،«سکوت» به کارگردانی پریا امینی از شهرکرد، «بادبان و دریا را باد برده است» به کارگردانی مصطفی محمدی دوست و هوشنگ عزیزی پور از فارسان، «یک بعلاوه دو» به کارگردانی امیر بهاور اکبرپور از شهرکرد، «در زنجیر البرز» به کارگردانی احمد حمیدیان و احمد رضا حیدری  و نمایش «هیچکس به لک لک ها چیزی نگفت» به نویسندگی و کارگردانی مهدی جعفری در بخش میهمان شرکت داشتند.

دبیر جشنواره بیست ونهم قاسم اسماعیلی دهکردی بود و مهدی حامد سقائیان، محسن سلیمانی فارسانی و محمد رضا سمیع  داوران جشنواره بیست و نهم بودند.

هیات داوران بیست ‌و نهمین جشنواره تئاتر استان چهار محال و بختیاری نمایش «یک + دو» به کارگردانی امیر بهاور اکبرپور را به عنوان نمایش برتر به دبیرخانه جشنواره تئاتر فجر معرفی کرد..

نمایش«یک بعلاوه دو» به کارگردانی امیر بهاور اکبرپور دهکردی موفق به حضور در سی و ششمین دوره جشنواره تئاتر بین المللی فجر شد.

 

سی‌ امین جشنواره‌ تئاتر استان چهارمحال و بختیاری

سی امین جشنواره تئاتر استان چهارمحال و بختیاری از 14 تا 17 شهریورماه سال 1397 در تماشاخانه مهر و آمفی تئاتر امیرکبیر شهرکرد آغاز به کار کرد.

در این جشنواره نمایش های «من موجودی احساساتی هستم» به کارگردانی فهیم خسروی از فارسان، «تار شارلوت» به کارگردانی حمزه هاشمی ازشهرکرد، «بالستیک زخم» به کارگردانی رسول توکلی از شهرکرد، «قرار ملاقات » به کارگردانی اکبر مرتضوی از شهرکرد، «کوتوله ها»  به کارگردانی احمدرضا حیدری از بروجن، «یک حکایت از چندین حکایت کدخدا» به کارگردانی اکبر دانیالی از لردگان، «مسافران» به کارگردانی ثریا امینیان از شهرکرد، «بازی با مرگ» به کارگردانی مصطفی محمدی از فارسان و نمایش « مونس» به کارگردانی ملیحه سلیمانی از فرخ شهر آثار شرکت کننده در این جشنواره بودند.

دبیر سی امین دوره  جشنواره  تئاتر استانی  قاسم اسماعیلی دهکردی بود. سیامک احصایی، احمد رضا رافعی بروجنی و وحید لک داوران این جشنواره بودند.

نمایش های «مسافران» از شهرکرد و نمایش «کوتوله ها» از بروجن نمایش های معرفی شده به دبیرخانه تئاتر فجر از سی امین جشنواره تئاتر استان چهارمحال و بختیاری بودند.

 

سی و یکمین جشنواره تئاتر استان چهارمحال و بختیاری

سی و یکمین جشنواره تئاتر استان چهارمحال و بختیاری  30 آبان تا 2 اذر ماه 1398 به صورت غیر متمرکز در شهرستان های شهرکرد، بروجن  و فارسان با حضور هنرمندان و گروه های تئاتر استان چهارمحال و بختیاری برگزارشد.

دبیری این دوره از جشنواره به عهده کامیار معتمدیان دهکردی بود و 5 اثر نمایشی در این دوره جشنواره شرکت داشتند.که هر کدام از آثار در شهرستان های خود به روی صحنه رفته و داوری شدند.

در این دوره از جشنواره نمایش «پرانول» به نویسندگی و کارگردانی مهرداد کردیان، «مایکلفسکی» به نویسندگی حسین ناظمیان پور و کارگردانی احمد رضا حیدری و نمایش «روزی، گذری، روزگاری» به نویسندگی خیرالله تقیانی پور و کارگردانی مشترک احمد و امید مردانی از شهرستان بروجن، نمایش «بوکا» به نویسندگی و کارگردانی هوشنگ عزیزی پور  از شهرستان فارسان و نمایش «غمنومه ی وطن و تن» به نویسندگی و کارگردانی جواد خاکسار حقانی  از شهرستان شهرکرد شرکت داشتند.

محسن سراجی، قاسم اسماعیلی  و ثریا امینیان هیئت داوران سی و یکمین جشنواره تئاتر استان چهارمحال و بختیاری بودند.

هیات داوران سی و یکمین جشنواره تئاتر استان چهارمحال و بختیاری از میان نمایش های شرکت کننده نمایش «غمنومه وطن وتن» به نویسندگی و کارکردانی جواد خاکسار حقانی را به عنوان نمایش برگزیده به دبیرخانه جشنواره بین المللی تئاتر فجر معرفی کرد.

نمایش «غمنومه وطن وتن» به نویسندگی و کارکردانی جواد خاکسار حقانی جواز حضور در سی و هشتمین جشنواره تئاتر بین المللی تئاتر فجر شد.

 

سی و دومین جشنواره تئاتر استانی چهارمحال و بختیاری

سی و دومین جشنواره تئاتر استانی چهارمحال و بختیاری یکم تا چهارم دی ماه 1399 با حضور 7 گروه نمایشی  در تماشاخانه مهر شهرکرد برگزار شد. این دوره از جشنواره به دلیل شیوع بیماری کرونا و حفظ سلامت هنرمندان تئاتر و مخاطبین عزیز فقط با حضور داوران در سالن برگزار شد و مخاطبان نمایش ها را به صورت بر خط تماشا کردند.

نمایش «پسماند های ذهنی پریشان» به نویسندگی و کارگردانی سعید شیرزاد، « پا برهنه، لخت، قلبی در مشت» اثر علیرضا کوشک جلالی، نمایش‌های «اوتانازیا» به نویسندگی مسلم سلیمانیان و کارگردانی فرزاد فخریان، «وصیت» به نویسندگی نیما نادری و کارگردانی جواد خاکسار حقانی، «گیلاس سیاه» به نویسندگی و کارگردانی مصطفی محمدی دوست، «آیسبرگ» به نویسندگی مسلم سلیمانیان و محمد صادق سجادی و کارگردانی مسلم سلیمانیان و «ضیافت پنالتی ها» به نویسندگی پوریا کاکاوند و کارگردانی اکبر دانیالی آثار راه یافته به جشنواره سی و دوم بودند.

دبیری جشنواره سی و دوم را فرشید بزرگ نیا بر عهده داشت و نادر برهانی مرند، عباس جمالی و سعید زارع داوران این جشنواره بودند.

هیات داوران از میان آثار راه یافته به سی و دومین جشنواره تئاتر چهارمحال و بختیاری بدون اولویت، دو اثر نمایشی « پابرهنه، لخت، قلبی در مشت» و «ضیافت پنالتی ها»  را برای بررسی به دبیرخانه سی و نهمین جشنواره بین المللی تئاتر فجر معرفی کرد.

 

سی و سومین جشنواره تئاتر استان چهارمحال و بختیاری

سی و سومین دوره جشنواره تئاتر استان چهارمحال و بختیاری از 12 تا 15 آذر 1400 با دبیری فرشید بزرگ نیا در تماشاخانه مهر شهرکرد برگزار شد. در این جشنواره 6 اثر از هنرمندان شهرستان های شهرکرد، بروجن، فارسان و لردگان حضور داشتتند.

نمایش «سیاهی یک لشکر» به نویسندگی لیلا حکمت پناه و کارگردانی احمد رضا حیدری از بروجن، نمایش «دستگاه» به نویسندگی جواد خاکسار حقانی و کارگردانی اصغر اشراقی از شهرکرد، نمایش «راز عروسک» به نویسندگی « داود فتحعلی بیگی» و کارگردانی ثریا امینیان از شهرکرد، نمایش « یوزفکا» به نویسندگی محمد چرمشیر و فرهاد مهندس پور و کارگردانی مهدی جعفری  از فارسان، نمایش «کل» به نویسندگی  جواد خاکسار حقانی، مصطفی محمدی دوست و کارگردانی مصطفی محمدی دوست از فارسان و نمایش «زخم گشوده جهان» به نویسندگی مجید دیندار و کارگردانی اکبر دانیالی از لردگان عنواین شش اثر شرکت کننده در جشنواره سی و سوم بودند.

اردشیر صالح‌پور، سعید اسدی و احمد رضا رافعی بروجنی داوری آثار این جشنواره را به عهده داشتند و در اختتامیه این جشنواره دو اثر «یوزفکا» و «کل» از شهرستان فارسان  برای حضور در چهلمین‌ جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر به دبیرخانه جشنواره معرفی شدند.

5 نمایش در رقابت بزرگ 

به گزارش تئاتر چهارمحال و بختیاری از میان 10 اثری که از جشنواره‌‌های استانی چهارمحال و بختیاری طی سال های 1395 تا 1400 به جشنواره تئاتر فجر معرفی شده‌اند، نمایش «حاشا» به کارگردانی امیر بهاور اکبر پور دهکردی، نمایش «فراموشی» به کارگردانی ملیحه سلیمانی، نمایش«یک بعلاوه دو» به کارگردانی امیر بهاور اکبرپور دهکردی، «غمنومه وطن وتن» به نویسندگی و کارکردانی جواد خاکسار حقانی، نمایش «کل» به نویسندگی  جواد خاکسار حقانی، مصطفی محمدی دوست و کارگردانی مصطفی محمدی دوست به ترتیب در دوره‌های 35، 36، 38 و 40 جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر حضور داشته و روی صحنه رفته‌اند.

نکته قابل توجه دیگر اینکه؛ نمایش «آنشرلی با موه های خیلی قرمز» و «باق وحش» در دو دوره 37 و 38 جشنواره تئاتر فجر حضور داشتند و آرزو عبدالهی از بازیگران جوان استان چهارمحال و بختیاری برای بازی در نمایش «آنشرلی با موه های خیلی قرمز» دیپلم افتخار و تندیس بهترین بازیگر زن جشنواره 37 را کسب کرد و در سال بعد برای بازی در نمایش «باق وحش» لوح تقدیر جشنواره 38 را از آن خود کرد.




مطالب مرتبط

نمایش «کَل» به بخش فراگیر چهل و دومین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر رسید

نمایش «کَل» به بخش فراگیر چهل و دومین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر رسید

معاون هنری و سینمایی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی چهارمحال و بختیاری با اشاره به اعلام اسامی نمایش‌های راه‌یافته به بخش فراگیر چهل و دومین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر گفت: نمایش «کَل» کاری از هنرمندان توان‌خواه استان در این بخش از جشنواره فجر اجرا می‌شود.

|

سه اثر نمایشی چهارمحال و بختیاری در جشنواره تئاتر منطقه‌ای راه ابریشم به صحنه می‌روند

سه اثر نمایشی چهارمحال و بختیاری در جشنواره تئاتر منطقه‌ای راه ابریشم به صحنه می‌روند

شهرام فرجی، معاون هنری و سینمایی اداره‌کل فرهنگ و ارشاد اسلامی چهارمحال و بختیاری، توضیحاتی را درباره نمایش‌های هنرمندان این استان در جشنواره تئاتر منطقه‌‌ای راه ابریشم، ارائه داد.

|

پیام مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی چهارمحال‌ و بختیاری به مناسبت روز ملی هنرهای نمایشی

هنر نمایش گویاترین ابزار هنری است
پیام مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی چهارمحال‌ و بختیاری به مناسبت روز ملی هنرهای نمایشی

هنر نمایش گویاترین ابزار هنری است

پیام احمدی مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی چهارمحال و بختیاری در پیامی به مناسبت روز ملی هنرهای نمایشی با تبریک این‌ روز به تمامی فعالان این عرصه هنری گفت: بی‌شک جامعه‌ای که بتواند از هنر نمایش به عنوان گویاترین ابزار هنری در مسیر راست و درست بهره گیرد، راه را برای بازنمایی هویت ...

|

پلاتوی بروجن  میزبان نمایش «آخرین حکایت فرهاد»

پلاتوی بروجن میزبان نمایش «آخرین حکایت فرهاد»

نمایش «آخرین حکایت فرهاد» به نویسندگی مهدی میرباقری و کارگردانی سروش ضیاء بروجنی کاری از گروه هنری هی جار از 28 بهمن ماه 1402 اجرای خود در پلاتوی نمایش فرهنگ سرای بروجن را آغاز کرده است.

|

گفت‌وگو با کارگردان حاضر در بخش فراگیر (صحنه‌ای) جشنواره تئاتر فجر

مصطفی محمدی‌دوست: «کَل»، نقدی بر شکار است
گفت‌وگو با کارگردان حاضر در بخش فراگیر (صحنه‌ای) جشنواره تئاتر فجر

مصطفی محمدی‌دوست: «کَل»، نقدی بر شکار است

مصطفی محمدی‌دوست، نویسنده و کارگردان نمایش «کَل» می‌گوید نمایش او، هشداری برای کشتن است، چراکه کشتن، کشتن می‌آورد و حرف این نمایش، درواقع نقدی است بر شکار.

|

نظرات کاربران