در حال بارگذاری ...
نویسنده نمایش «کل» حاضر در جشنواره چهلم

تنها انتظار از هر جشنواره داوری صحیح و شناسایی و معرفی آثار بهتر است

جواد خاکسار حقانی دهکردی یکی از نویسندگان نمایش «کل» حضور یافته در بخش صحنه‌ای چهلمین جشنواره تئاتر‌ فجر گفت: تنها انتظار از هر جشنواره‌ای داوری صحیح و شناسایی و معرفی آثار بهتر است چرا که معتقد هستم جشنواره‌ها به طور کلی هیچ تاثیر مثبتی روی پیشرفت تئاتر ندارند. زیرا تئاتر در تنهایی نویسنده، کارگردان، بازیگر و ... شکل می‌گیرد هر اثر هنری در محیطی پر از همهمه و شلوغی چون جشنواره‌ها تئاتر جایزه اصلی خود را نخواهد گرفت بلکه باید امیدوار باشد که تقدیر و جایزه اصلی خود را از مخاطبان اثر خود دریافت کند.

خاکسار حقانی دهکردی در گفتگو با تئاتر چهارمحال و بختیاری افزود: نمایش کل  بر آمده از آیین و باور‌های بختیاری در مورد ایستادن و فکر کردن و خودداری از شکار حیوانات و مهربانی با زمین است.

خاکسار حقانی دهکردی درباره نوشتن مشترک نمایش کل گفت: نوشتن نمایش با مصطفی محمدی دوست و گروه خوبش  بسیار برایم کمک کننده بود  در نوشتن این اثر درباره ی  قصه، دیالوگ، اشخاص، و ...  با مصطفی جلسات زیادی داشتیم و کمتر دچار مشکلات تفاوت صلیقه می‌شدیم. متن در تعامل با کارگردان و بعد از تمرین‌های فشرده با بازیگران و در جلسات متعدد در کار گروهی با حضور کارگردان نوشته شد.

وی در باره حضورش در جشنواره سی وسوم تئاتراستان چهارمحال و بخیتاری و داوری امسال آثار جشنواره افزود: امسال به طور کاملا اتفاقی در دو نمایش شرکت داشتم. جشنواره‌ی استانی پویا است هر چند که با داوری به طور کلی هیچ مشکلی نداشته و ندارم، اما همیشه دلیل انتخاب هیئت داوران برای من جای سوال داشته و دارد.

این نویسنذه و کارگردان جوان معتقد است کارگردان های استان چاره ای جز این که از متن های غیر اورجینال استفاده کنند ندارند، زیرا نمایش‌نامه نوشتن در باب مسائل واقعی و مهم روز فراموش شده است وی یاد آور شد: نویسنده‌ها! ترجیح می دهند نمایشی مرتبط با موضوعات مورد نظر جشنواره های مختلف بنویسند تا دنبال طرح موضوعات بکر و روز باشند و کارگردان برای کار کردن سراغ متن‌هایی می رود که قبلا اجرا شده و از قبل درک و تصویر روشنی از شکل و هدف نمایش به دست آمده است.

وی اظهار داشت : پیشنهاد من برگزاری جلسه با همه‌ی عوامل اهل قلم به صورت مکرر است تا بتوانیم با پرورش استعدادهای جوان نویسنده آثار دست نویس خوبی را در استان تولید کنیم.

 وی درباره اثر دیگرش در جشنواره تئاتر استانی نمایش دست گاه نیز گفت: دست‌گاه ابتداعا بر اساس داستان واقعی از خانواده‌ای واقعی آغاز شد اما در گذر زمان با دستکاری در اصل قصه از واقعیت دور شد. خانواده‌ای که دروغ و فریب اساس آن را می‌سازد و پدر خانواده به دلیل ساده «صداقت»،  از خانه طرد می‌شود و جایش را کس دیگری می گیرد که نه خانه و نه خانواده برایش هیچ اهمیتی ندارد.

به گزارش تئاتر چهارمحال و بختیاری، جواد خاکسار حقانی دهکردی لیسانس ادبیات نمایشی دارد. جواد سال ها است که در زمینه تئاتر و موسیقی فعالیت می کنند. خاکسار حقانی در سی و هشتمین جشنواره تئاتر بین المللی تئاتر فجر نیز با نمایش «غمنومه وطن وتن» حضور داشته است و امسال نیز در جشنواره چهلم با نمایش «کل» به نویسندگی مشترک با  مصطفی محمدی دوست حضور دارد.




مطالب مرتبط

سه اثر نمایشی چهارمحال و بختیاری در جشنواره تئاتر منطقه‌ای راه ابریشم به صحنه می‌روند

سه اثر نمایشی چهارمحال و بختیاری در جشنواره تئاتر منطقه‌ای راه ابریشم به صحنه می‌روند

شهرام فرجی، معاون هنری و سینمایی اداره‌کل فرهنگ و ارشاد اسلامی چهارمحال و بختیاری، توضیحاتی را درباره نمایش‌های هنرمندان این استان در جشنواره تئاتر منطقه‌‌ای راه ابریشم، ارائه داد.

|

گفت‌وگو با کارگردان حاضر در سی و پنجمین جشنواره تئاتر استان چهارمحال و بختیاری

خاکسار حقانی: محک زدن ایده‌های نو در تئاتر دغدغه اصلی من است
گفت‌وگو با کارگردان حاضر در سی و پنجمین جشنواره تئاتر استان چهارمحال و بختیاری

خاکسار حقانی: محک زدن ایده‌های نو در تئاتر دغدغه اصلی من است

جواد خاکسار حقانی کارگردان جوان چهارمحال و بختیاری محک زدن ایده‌های نو در اجرای تئاتر را دغدغه اصلی خود و گروهش می‌داند.

|

هنرمند تئاتر و مسئول جلسات نقد بررسی چهارمین همایش تئاتر تک مطرح کرد:

لزوم حمایت متولیان از گروه‌های تئاتر
هنرمند تئاتر و مسئول جلسات نقد بررسی چهارمین همایش تئاتر تک مطرح کرد:

لزوم حمایت متولیان از گروه‌های تئاتر

معتمدی، هنرمند تئاتر و مسئول جلسات نقد بررسی چهارمین همایش تئاتر تک می‌گوید: لازم است متولیان امر باتوجه به وضعیت اقتصادی تاجایی که امکان دارد حمایت‌های مالی را از گروه‌های تئاتر داشته باشند.

|

پیام مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی چهارمحال‌ و بختیاری به مناسبت روز ملی هنرهای نمایشی

هنر نمایش گویاترین ابزار هنری است
پیام مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی چهارمحال‌ و بختیاری به مناسبت روز ملی هنرهای نمایشی

هنر نمایش گویاترین ابزار هنری است

پیام احمدی مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی چهارمحال و بختیاری در پیامی به مناسبت روز ملی هنرهای نمایشی با تبریک این‌ روز به تمامی فعالان این عرصه هنری گفت: بی‌شک جامعه‌ای که بتواند از هنر نمایش به عنوان گویاترین ابزار هنری در مسیر راست و درست بهره گیرد، راه را برای بازنمایی هویت ...

|

نظرات کاربران