در حال بارگذاری ...
بهزاد صفار بازیگر نمایش عکس العمل شرکت کننده در جشنواره تئاتر فجر

جشنواره تئاتر فجر فرصتی مناسب برای به تعامل گذاشتن اندیشه‌ها و تجربه‌ها است

بهزاد صفار بازیگر نمایش «عکس العمل» شرکت کننده در چهلمین جشنواره تئاتر فجر در گفتگو با تئاتر چهارمحال و بختیاری جشنواره تئاتر فجر را فرصتی مناسب برای به تعامل گذاشتن اندیشه‌ها و تجربه‌ها دانست و گفت: جشنواره امسال کیفیت دوره‌های گذشته را ندارد اما مهم برگزاری آن به شکل حضوری است.

بهزاد صفار از هنرمندان چهارمحال و بختیاری است که با بازی در نمایش «عکس‌ال‌عمل» چهارمین تجربه حضورش در جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر را در سال ۱۴۰۰ پشت سر می‌گذارد.

وی که دانش‌آموخته معماری است و بازیگری را زیر نظر استادانی همچون حسن فتحی، رضا گوران، پانته‌آ پناهی، پیام دهکردی و دیگر هنرمندان عرصه هنر و نمایش فرا گرفته است، در سال ۹۵ با نمایش «حاشا» و در مقام بازیگر پا بر صحنه جشنواره تئاتر فجر گذاشت و در سال بعد نیز برای دومین بار و با بازی در نمایش «یک بعلاوه دو» به این جشنواره رفت. سومین حضور صفار در سال ۹۷ به عنوان تهیه‌کننده و طراح صحنه نمایش «آنشرلی با موهای خیلی قرمز» وی را در جمع نامزدهای بهترین طراحی صحنه سی و هفتمین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر قرار داد.

صفار علاوه بر فعالیت در عرصه تئاتر، بازیگری در سریال‌ها و فیلم‌های کوتاه بسیاری را نیز در کارنامه هنری خود ثبت کرده است.

این هنرمند چهارمحال و بختیاری در گفت‌وگو با تئاتر چهارمحال و بختیاری درباره چهلمین جشنواره تئاتر فجر که از ۱۴ بهمن در تهران آغاز شده است، افزود: امسال با اثری به نام عکس‌ال‌عمل به عنوان بازیگر در این جشنواره به روی صحنه رفتم که این کار به دلیل نوع متفاوتی از اجرا در بخش رقابتی دیگرگونه‌های اجرایی حضور دارد.

صفار با بیان اینکه نمایش عکس‌ال‌عمل در فرایندی کارگاهی و گروهی شکل گرفته است و مراحل تحقیق، پژوهش و بازنویسی آن حدود یک سال و نیم به طول انجامید، افزود: این نمایش نوعی بازنگری به تاریخ تالار مولوی تهران است و به همین دلیل در روز ۱۷ بهمن در بخش‌های مختلف این تالار به اجرا درآمد.

وی درباره انتخاب نام این نمایش و ساختار نوشتاری متفاوت برای این نام تصریح کرد: دلیل آن این است که ما جایی میان عکس و عمل ایستادیم و در حقیقت اتفاق در همین قسمت میانه شکل می‌گیرد و نه در عکس نه در عمل.

صفار در ادامه یادآور شد: نمایش‌ عکس‌ال‌عمل‌ از شکل مرسوم تئاتر خارج است و سبک دیگری از بازیگری در آن به نمایش درمی‌آید که بازیگران در آن بازیگری نکرده و شخصیتی را بازسازی‌ نمی‌کنند بلکه به نوعی اجراکننده یک تاریخچه و روایت کننده اتفاقاتی هستند که در طول زمان برای تالار مولوی روی داده است.

این هنرمند جوان ادامه داد: عکس‌ال‌عمل‌ نمایشی با مستندات بسیار است و نوع بازیگری در آن همانند شکل‌ دراماتیک و دیگرگونه‌های‌ معمول نیست، اجرایی است که یک گروه از محققان، نویسندگان، کارگردانان و بازیگران و دیگر عوامل آن را به صحنه آورده‌اند و در اصل می‌توان گفت نمایشی است که حال خوب یک گروه و خانواده‌ هنری را نشان می‌دهد.

صفار در ادامه اجرای نمایش‌های راه‌یافته به چهلمین جشنواره تئاتر فجر در سالن‌هایی‌ با ظرفیت ۳۰ درصدی را در کمتر دیده شدن کار هنرمندان موثر دانست و یادآور شد: جشنواره فجر باعث می‌شود تا تعدادی بسیاری از هنرمندان و علاقه‌مندان از سراسر کشور برای حضور در آن به تهران سفر کنند و بخواهند که نمایش‌های بیشتری را به تماشا بنشینند اما شرایط کرونایی و ظرفیت ۳۰ درصدی فرصت تعامل و گفت‌وگو پیرامون آثار و میان هنرمندان را تا حد زیادی کاهش می‌دهد.

بازیگر نمایش عکس‌ال‌عمل افزود: گروه‌های‌ نمایشی در شرایط سختی به سر می‌برند و با مشکلات بسیاری اثر خود را به صحنه می‌آورند، در ۲ سال گذشته نیز با شیوع کرونا بارها تمرینات تئاتر به خاطر بسته شدن سالن‌های نمایش و یا ابتلای عوامل به کرونا تعطیل شد و اگر فرصت برگزاری حضوری جشنواره‌ها نیز از دست برود هم ناراحت‌کننده خواهد بود و هم از اثرگذاری کارگروه‌های نمایش کاسته می‌شود.

وی افزود: چهارمحال و بختیاری استعدادها و هنرمندان قابلی در عرصه هنرهای نمایشی دارد که تاکنون نتوانسته‌اند به دلایلی همچون نبود حمایت‌ها و فراهم نشدن زمینه فعالیت، هنر و توانایی خود را به درستی به نمایش بگذارند

به گزارش تئاتر چهارمحال و بختیاری، چهلمین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر از ۱۴ تا ۲۶ بهمن به دبیری حسین مسافرآستانه در تهران برگزار می شود.

 




مطالب مرتبط

نمایش «کَل» به بخش فراگیر چهل و دومین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر رسید

نمایش «کَل» به بخش فراگیر چهل و دومین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر رسید

معاون هنری و سینمایی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی چهارمحال و بختیاری با اشاره به اعلام اسامی نمایش‌های راه‌یافته به بخش فراگیر چهل و دومین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر گفت: نمایش «کَل» کاری از هنرمندان توان‌خواه استان در این بخش از جشنواره فجر اجرا می‌شود.

|

پیام مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی چهارمحال‌ و بختیاری به مناسبت روز ملی هنرهای نمایشی

هنر نمایش گویاترین ابزار هنری است
پیام مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی چهارمحال‌ و بختیاری به مناسبت روز ملی هنرهای نمایشی

هنر نمایش گویاترین ابزار هنری است

پیام احمدی مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی چهارمحال و بختیاری در پیامی به مناسبت روز ملی هنرهای نمایشی با تبریک این‌ روز به تمامی فعالان این عرصه هنری گفت: بی‌شک جامعه‌ای که بتواند از هنر نمایش به عنوان گویاترین ابزار هنری در مسیر راست و درست بهره گیرد، راه را برای بازنمایی هویت ...

|

پلاتوی بروجن  میزبان نمایش «آخرین حکایت فرهاد»

پلاتوی بروجن میزبان نمایش «آخرین حکایت فرهاد»

نمایش «آخرین حکایت فرهاد» به نویسندگی مهدی میرباقری و کارگردانی سروش ضیاء بروجنی کاری از گروه هنری هی جار از 28 بهمن ماه 1402 اجرای خود در پلاتوی نمایش فرهنگ سرای بروجن را آغاز کرده است.

|

گفت‌وگو با کارگردان حاضر در بخش فراگیر (صحنه‌ای) جشنواره تئاتر فجر

مصطفی محمدی‌دوست: «کَل»، نقدی بر شکار است
گفت‌وگو با کارگردان حاضر در بخش فراگیر (صحنه‌ای) جشنواره تئاتر فجر

مصطفی محمدی‌دوست: «کَل»، نقدی بر شکار است

مصطفی محمدی‌دوست، نویسنده و کارگردان نمایش «کَل» می‌گوید نمایش او، هشداری برای کشتن است، چراکه کشتن، کشتن می‌آورد و حرف این نمایش، درواقع نقدی است بر شکار.

|

جوایز بخش فراگیر  جشنواره تئاتر فجر در دست هنرمندان چهارمحال و بختیاری

جوایز بخش فراگیر جشنواره تئاتر فجر در دست هنرمندان چهارمحال و بختیاری

هنرمندان چهارمحال و بختیاری که با نمایش«کَل» در بخش فراگیر چهل‌ودومین جشنواره تئاتر فجر حضور داشتند تندیس جشنواره، دیپلم افتخار نمایش اثر برگزیده، تندیس جشنواره، دیپلم افتخار بخش کارگردانی، دیپلم افتخار بخش موسیقی، تندیس جشنواره، دیپلم افتخار بخش بازیگری مرد و سه لوح ...

|

نظرات کاربران