در حال بارگذاری ...
زهرا اسماعیلی کرانی:

شناساندن هنر انقلابی و متعهدانه مهم ترین چالش امروز هنر انقلاب است

زهرا اسماعیلی کرانی چهره برتر هنر تئاتر در سال ۱۴۰۰ در چهارمحال و بختیاری گفت: شناساندن هنر انقلابی و متعهدانه مهم ترین چالش امروز هنر انقلاب است ما باید با تفکر و اندیشه اسلامی انقلابی و قدم گذاشتن در راه هنری با نگاه نو، به سمت وسویی حرکت کنیم که بیش از پیش در جهان، حرف برای گفتن داشته باشیم.

زهرا اسماعیلی کرانی نویسنده، کارگردان و بازیگر تئاتر، تلویزیون و رادیو چهارمحال و بختیاری که کارنامه درخشانی در عرصه هنر انقلابی دارد در گفت‌وگو با تئاتر چهارمحال و بختیاری افزود: انقلاب ما انقلاب مردمی است و مخاطب هنرش نیز مردم هستند. مهم ترین وظیفه یک هنرمند انتقال اتفاقات و مسائل روز جامعه به نسل آینده است. کاری که تاریخ نویس ها هم انجام می دهند؛  اما به شرطی که تاریخ را درست بنویسند و اتفاق را با نگاه هنری درست منتقل کنند، نسل جدید و بدون خاطره ما با خواندن کتابها، دیدن فیلم ها، مطالعه تاریخ  وگوش دادن به صحبتهای کسانی که شاهدان آن روزها هستند می توانند به باز آفرینی هنرمندانه بپردازند.

این کارگردان تئاتر اظهار داشت:هنرمند انقلابی باید تلاش کند که فرهنگ و هنر انقلاب اسلامی و روحیه دفاع و ظلم ستیزی را در جامعه اشاعه دهد و به جهان منتشر کند تا جهانیان بدانند در سایه تعلیمات دین مبین اسلام،ما مردمانی جنگ گریزیم اما برای دفاع از دین،ناموس و کشورمان از جان خود نیز می‌گذریم. بدون شک اشاعه این فرهنگ ناب بر دوش هنر و هنرمندان این مرز و بوم است اما حمایت مسولین ارشد کشوری را برای حمایت هر چه بیشتر از هنر و هنرمند می‌طلبد.

این هنرمند انقلابی افزود:چهارمحال و بختیاری دیار فرهنگ،رنگ و اقوام مختلف است. مردمان این دیار همیشه در صحنه‌های انقلاب حضور داشتند و ظلم ستیز و شجاع بوده‌اند. از انقلاب مشروطه بگیر تا انقلاب اسلامی و هشت سال دفاع مقدس. تاریخ دلاور مردی وشجاعت شیر مردان و شیر زنان این دیار هرگز فراموش نخواهد شد. بی بی مریم بختیاری،شیر علی مردان خان،سرداران و رزمندگان شجاع دفاع مقدس و هزاران شهید و جانباز و ایثارگر و آزاده این استان نمونه بارز تعهد و وطن پرستی و ایمان مردم این دیار هستند. هنرمندان بی ادعای این دیار در همه رشته‌های هنری زبانزد هستند.صفت بارز هنر و هنرمندان این خطه،تعهد آن‌ها به انقلاب اسلامی است. بدون شک حمایت همه جانبه از هنرمندان باهوش و با استعداد دیار چهارمحال و بختیاری،مخصوصا در زمینه معیشت می‌تواند بهترین راهکار برای آفرینش آثار هنری ماندگار باشد.

این «چهره هنری تئاتر سال ۱۴۰۰» استان درباره برنامه‌های پیش روی خود در سال ۱۴۰۱ گفت:به لطف خداوند مهربان اکنون که در سنگر صدا وسیما توفیق خدمت به هنر این مرز و بوم را دارم،تمام تلاشم تولید اثار هنری با توجه به فرهنگ بومی محلی و فولکلور استان،مخصوصا فرهنگ بختیاری است. پرداختن به سرداران شهید دفاع مقدس،معرفی زنان کارآفرین و شجاع،معرفی آداب و رسوم بکر استان چهارمحال وبختیاری در قالب نمایش رادیویی،مستند رادیویی،تئاتر،تئاتر کودک و تولید یک فیلم سینمایی بلند با موضوع زنان بختیاری،در سال ۱۴۰۱ برنامه پیش روی بنده است که انشالله اجرای این آثار به زودی اطلاع رسانی خواهد شد.

به گزارش تئاتر چهارمحال و بختیاری،زهرا اسماعیلی کرانی از سال ۱۳۶۷ فعالیت نمایشی خود را در سن ۱۵ سالگی آغاز کرد. اسماعیلی بیش از ۱۰۰ عنوان جوایز برتر ملی و بین المللی در تئاتر،تلویزیون و رادیو دارد. اسماعیلی در سال ۱۴۰۰ با دو نمایش رادیویی در جشنواره‌های نمایش سردار آسمانی و چهلمین جشنواره تئاتر فجر حضور داشت که نمایش «مافگه» اثر این هنرمند استان با موضوع محلی در چهلمین جشنواره تئاتر فجر در بخش‌های نویسندگی،کارگردانی،موسیقی،بازیگری و... برتر شد و به عنوان بهترین اثر نمایشی جشنواره تئاتر بین المللی فجر در بخش رادیو تئاتر معرفی شد. اسماعیلی در هفته هنر انقلاب اسلامی به عنوان چهره برتر هنر انقلاب در بخش تئاتر معرفی شده است.

 




مطالب مرتبط

هنرمند تئاتر و مسئول جلسات نقد بررسی چهارمین همایش تئاتر تک مطرح کرد:

لزوم حمایت متولیان از گروه‌های تئاتر
هنرمند تئاتر و مسئول جلسات نقد بررسی چهارمین همایش تئاتر تک مطرح کرد:

لزوم حمایت متولیان از گروه‌های تئاتر

معتمدی، هنرمند تئاتر و مسئول جلسات نقد بررسی چهارمین همایش تئاتر تک می‌گوید: لازم است متولیان امر باتوجه به وضعیت اقتصادی تاجایی که امکان دارد حمایت‌های مالی را از گروه‌های تئاتر داشته باشند.

|

پیام مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی چهارمحال‌ و بختیاری به مناسبت روز ملی هنرهای نمایشی

هنر نمایش گویاترین ابزار هنری است
پیام مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی چهارمحال‌ و بختیاری به مناسبت روز ملی هنرهای نمایشی

هنر نمایش گویاترین ابزار هنری است

پیام احمدی مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی چهارمحال و بختیاری در پیامی به مناسبت روز ملی هنرهای نمایشی با تبریک این‌ روز به تمامی فعالان این عرصه هنری گفت: بی‌شک جامعه‌ای که بتواند از هنر نمایش به عنوان گویاترین ابزار هنری در مسیر راست و درست بهره گیرد، راه را برای بازنمایی هویت ...

|

پلاتوی بروجن  میزبان نمایش «آخرین حکایت فرهاد»

پلاتوی بروجن میزبان نمایش «آخرین حکایت فرهاد»

نمایش «آخرین حکایت فرهاد» به نویسندگی مهدی میرباقری و کارگردانی سروش ضیاء بروجنی کاری از گروه هنری هی جار از 28 بهمن ماه 1402 اجرای خود در پلاتوی نمایش فرهنگ سرای بروجن را آغاز کرده است.

|

نظرات کاربران