در حال بارگذاری ...
نگاهی اجمالی و مفهومی به نمایش «کل»

نمایش «کل» آرکتایپی امروزی است

مهدی جعفری فارسانی : نمایش کل یکجور آوردن یک کهن الگو یا آرکتایپی امروزی از باورهای ادبیات شبانی بختیاری ها است.بر ساختن کادنسی میان اسطوره و افسانه به شمای زیسته ی امروزی و مدرن چرا که نما و بنای اسطوره هیچ وقت منسوخ نمی شود بلکه تغییر شکل می دهد ، و سینه به سینه در فردای خودش نضج می گیرد.

اتمسفری که در لمحاتی از نمایش شکل می گیرد تماشایی و بکر است. که با توجه به اینکه مخاطب به لحاظ بصری سوگواری و تیرگی می بیند امّا آن چه بازتاب دهندت می شود یکسره رنگ است.اثر نیامده که آداب زیبایی شناسانه مخاطبش را به بازی بگیرد و برود گیرم با جادوی رنگ بلکه اتمسفری ایجاد می کند که مخاطب در ذهن اش تفسیری ناب می سازد.

یعنی متن دائمن فضای شکار را تداعی می کند امّا در اجرا ماهیّت درونی این انگاره را که همین خودش تعلیق بصری اثر می شود و به چیدمان حرکتی اثر معنا می‌بخشد.

استفاده آگاهانه از خنیاگری که به نوعی خلّاقانه نمایش های «گوسانهای» ایرانی را تداعی می کند و یا نگرشی امروزی به «کاتاکالی»

ضبط و بسط اسطوره ای اثر را می برد به شمایی از «دیانا» الهه ی شکار در ایران/نقب زدن به اینکه «دیانا» که هم الهه ی شکار و الهه ی پاکدامنی ست اینجا در نمایش "کل" استحاله ای می شود از زنی بختیاری که در پایان اثر گوزن می زاید/ امّا چرا گوزن؟

آیا این زایش استعاره ای از زایش صلح نیست؟

و یا گرامی داشتن دیگری ، طبیعت ، و منع شکار و نفی خشونت؟

این ها همه هست حتّا استعاره ای تلویحی به فداکاری برای صلح و مخدوش کردن هر نزاع و خشونتی..انگار داستان و برخوانی دیگرگونه ای از «ایفی ژن» دختر «آگاممنون»که پدرش به هنگام جنگ «تروا» او را قربانی راه «آرتمیس»الهه ی شکار یونانی ها نمود تا بادهای موافق را برای حرکت کشتی های خویش از طرف خدایان جلب کند..که در این اثر چیدمان حرکتی اجرا به توفانی مفهومی پنداری مانع می سازد برابر هر چه پلیدی ست.باری این همه ارجاع ها در ذهن مخاطب شکل می گیرد که ستودنی ست.

و ستودنی تر آن که همین خرده روایت های اجرایی نه در اطوار حرکتی می ماند و نه در دام کلان روایت خودش/

فضاها عدم قطعیت دارند حتّا مود ها دائمن بینی ما بین حالت اسطوره - افسانه یی خود با کانسپی امروزی نوسان دارند - که شکل دهنده ی این همه تکثر و همان اتمسفری ست که اثر را بکر و تماشایی می کنند.یکجور مؤلفه ی «کم دوامی و ناپایداری» پست مدرنیسمی را هم متبادر می کند.

که بر شناج همین هم پافشاری نمی کند تا اثر روی یافته های خودش بایستد.

هر چه می شنوی هر چه می بینی میزانسن می شود و معنای مجاب تر و تازه تری می سازد که پرداختن به آن در این مقال نمی گنجد.

باری ، می بالم به این تیم جوان هم تبار به کارگردانی مصطفی محمدی که این چند سال دویدند و آموختند و بالنده و بی پیرایه  جانی دوباره به تئاتر سرزمین مادری ام هبه کردند.

دیالوگ خودش میزانسن است و اثر « کل » یک گوسان خوانی پسامدرنیسمی ست که اسطوره را به ایوان تماشای مخاطب امروزش آورده مثل یک گلدان شمعدانی در تراس

به سادگی امّا ژرف//

به گزارش تئاتر چهارمحال و بختیاری، نمایش «کَل» به نویسندگی مصطفی محمدی‌دوست و جواد خاکسار  و به کارگردانی مصطفی محمدی‌دوست تولید استان چهارمحال و بختیاری شهر فارسان است که شندیده ها حاکی از آن است به فستیوال هایفست ارمنستان راه یافته است. این نمایش سال 1400 منتخب جشنواره تئاتر استانی بود و در جشنواره بین المللی فجر نیز حضور داشت.




مطالب مرتبط

مهدی جعفری فارسانی کارگردان شرکت کننده در جشنواره سی چهارم

فراهم سازی زیرساخت‌های نمایشی احترام به هنرمند و مخاطبان هنر است
مهدی جعفری فارسانی کارگردان شرکت کننده در جشنواره سی چهارم

فراهم سازی زیرساخت‌های نمایشی احترام به هنرمند و مخاطبان هنر است

مهدی جعفری فارسانی کارگردان نمایش «مثل آب برای شکلات» شرکت کننده در سی و چهارمین جشنواره تئاتر استانی گفت: هنرمندان تئاتر انتظار زیادی از مسئولین نداشته وندارند تنها انتظار ما فراهم سازی زیرساخت های نمایش استان از سوی مسئولین به مثابه احترام به هنرمند و مخاطبان هنر است.

|

عضو هیئت انتخاب جشنواره تئاتر چهارمحال و بختیاری :

جشنواره سی و چهارم، جشنواره‌ استعدادهاست
عضو هیئت انتخاب جشنواره تئاتر چهارمحال و بختیاری :

جشنواره سی و چهارم، جشنواره‌ استعدادهاست

اکبر دانیالی تلاش ستودنی جوانان تئاتر استان چهارمحال و بختیاری در نوشتار و کارگردانی را بسیار امیدوارکننده و فراتر از تصور می‌داند و می‌گوید: امسال هفتاد درصد از تولیدات متون نمایشی جشنواره نوشته هنرمندان بومی است.

|

کامیار معتمدیان عضو هیئت انتخاب سی و چهارمین جشنواره تئاتر چهارمحال و بختیاری

آثار شرکت کننده امسال برازنده یک جشنواره باکیفیت استانی است
کامیار معتمدیان عضو هیئت انتخاب سی و چهارمین جشنواره تئاتر چهارمحال و بختیاری

آثار شرکت کننده امسال برازنده یک جشنواره باکیفیت استانی است

ما در هیئت انتخاب قطعاً کیفیت آثار را در اولویت قراردادیم و اصلاً بحث کمی یا منطقه‌ای در انتخاب آثار ملاک نبود، امسال سطح کیفی آثار قابل قبول و برازنده یک جشنواره باکیفیت استانی است و مخاطب جشنواره با کارهای متنوعی روبرو خواهد شد.

|

«کَل» ار فارسان به جشنواره هایفست ارمنستان می‌رود

«کَل» ار فارسان به جشنواره هایفست ارمنستان می‌رود

نمایش «کَل» کاری از گروه نمایش آستاره فارسان است که پیش از این عنوان نمایش برگزیده جشنواره سی‌وسوم تئاتر استان چهارمحال و بختیاری را دریافت کرده و در بخش رقابتی صحنه‌ای «مسابقه بزرگ چهلمین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر» حضور داشته است و برای شرکت در بیستمین دوره جشنواره ...

|

محمدرضا سمیع داور سی چهارمین جشنواره تئاتر چهارمحال و بختیاری:

کیفیت جشنواره سی و چهارم متاثر از شرایط اجتماعی کنونی است
محمدرضا سمیع داور سی چهارمین جشنواره تئاتر چهارمحال و بختیاری:

کیفیت جشنواره سی و چهارم متاثر از شرایط اجتماعی کنونی است

محمد رضا سمیع داور سی چهارمین جشنواره تئاتر استان چهارمحال و بختیاری گفت: کیفیت جشنواره سی و چهارم متاثر از شرایط اجتماعی کنونی است. با توجه به شرایطی که زیرساخت ها مهیا نیست و حمایت های مالی از هنرمندان تئاتر نمی شود، جای تشکر از هنرمندان این عرصه است که ایثارگرانه تلاش می ...

|

محسن سلیمانی فارسانی داور سی و چهارمین جشنواره تئاتر چهارمحال و بختیاری:

پویایی جوانان شرکت کننده در این جشنواره کاملا مشهود بود
محسن سلیمانی فارسانی داور سی و چهارمین جشنواره تئاتر چهارمحال و بختیاری:

پویایی جوانان شرکت کننده در این جشنواره کاملا مشهود بود

محسن سلیمانی فارسانی داور سی و چهارمین جشنواره تئاتر چهارمحال و بختیاری گفت: پویایی جوانان شرکت کننده در این جشنواره کاملا مشهود بود. عمده هنرمندانی که در این دوره حضور داشتند جوانان بودند و تعداد زیادی از این هنرمندان خانم های جوان بودند که حضور جدی و هنرمندانه ای بود.

|

روح الله سمیع مسئول جلسات نقد جشنواره سی چهارم:

عمده مخاطبان جشنواره امسال عامه مردم با اولین مواجهه شان با هنر تئاتر بودند
روح الله سمیع مسئول جلسات نقد جشنواره سی چهارم:

عمده مخاطبان جشنواره امسال عامه مردم با اولین مواجهه شان با هنر تئاتر بودند

روح الله سمیع مسئول جلسات نقد سی و چهارمین جشنواره تئاتر استان چهارمحال و بختیاری گفت: امسال سعی شد که جلسات نقد و بررسی با یک نگاه متفاوت پیش برود. دلیل این نگاه این است که: به همان نسبت که آثار، از عوامل تازه کار استفاده کرده بودند، عمده مخاطبان و تماشاگران جشنواره امسال هم ...

|

رضا گشتاسب داور سی و چهارمین جشنواره تئاتر چهارمحال و بختیاری:

تئاتر استان‌ها باید نشانه‌هایی از بافت فرهنگی، اقلیمی داشته‌باشد
رضا گشتاسب داور سی و چهارمین جشنواره تئاتر چهارمحال و بختیاری:

تئاتر استان‌ها باید نشانه‌هایی از بافت فرهنگی، اقلیمی داشته‌باشد

رضا گشتاسب داور سی و چهارمین جشنواره تئاتر چهارمحال و بختیاری می‌گوید چیزی که من در تئاتر استان‌ها دوست دارم ببینم، نشانه‌هایی از بافت فرهنگی، اقلیمی، سنتی و رفتار فولکلور است. این‌که تئاتر، برچسب استان خود را داشته‌باشد به مفهوم اصیل هویت گرایی در استان‌هاست.

|

مهرنوش عباس نژاد کارگردان شرکت کننده در جشنواره سی چهارم:

رقابت در جشنواره امسال تنگاتنگ است
مهرنوش عباس نژاد کارگردان شرکت کننده در جشنواره سی چهارم:

رقابت در جشنواره امسال تنگاتنگ است

مهرنوش عباس نژاد کارگردان و بازیگر نمایش «کپسول» شرکت کننده در سی و چهارمین جشنواره تئاتر چهارمحال و بختیاری گفت: سطح آثار جشنواره امسال نزدیک به هم و رقابت تنگاتنگ است. هدف شخصی من از شرکت در جشنواره، دیده شدن و مورد استقبال بودن اثرم در بین مردم است، ولی اگر نتیجه نهایی، راه ...

|

نظرات کاربران