در حال بارگذاری ...
روح الله سمیع مسئول جلسات نقد جشنواره سی چهارم:

عمده مخاطبان جشنواره امسال عامه مردم با اولین مواجهه شان با هنر تئاتر بودند

روح الله سمیع مسئول جلسات نقد سی و چهارمین جشنواره تئاتر استان چهارمحال و بختیاری گفت: امسال سعی شد که جلسات نقد و بررسی با یک نگاه متفاوت پیش برود. دلیل این نگاه این است که: به همان نسبت که آثار، از عوامل تازه کار استفاده کرده بودند، عمده مخاطبان و تماشاگران جشنواره امسال هم برخلاف همیشه، عامه مردم با اولین مواجهه شان با هنر تئاتر بودند و این موردی شگفت انگیز است.

سمیع در گفتگو با تئاتر چهارمحال و بختیاری افزود: تاثیر اجراهای عموم نمایش ها در استان و قبل از جشنواره در جذب تماشاگر برای جشنواره بسیار مشهود است و جالب اینکه همین مخاطبین در جلسات نقد و بررسی حضور داشتند. به همین منظور روند جلسات هم بر پایه آموزش مفاهیم اولیه تئاتر و نگرش ساختاری به آن بود.

این کارشناس ارشد هنرهای نمایشی درباره آثار جشنواره سی چهارم گفت: جشنواره سی و چهارم به شکل قیاسی با جشنواره های پیشین، نه تنها رو به جلو نبوده که پسرفت هم داشته است. فاصله کیفی بعضی آثار هنرمندان مجرب با دیگران زیاد است.

وی اظهار داشت: در خلق نمایشنامه، همچنان ضعف عمده وجود دارد، بازیگران جدید گرچه مژده پویایی هنرتئاتر را دارند ولی ارائه قابل قبولی ندارند. کارگردانان همچنان در مرحله آزمون و خطا با بازیگران کم تجربه به سر می برند. ارتباط بین نسل با تجربه و نسل نوپا، کم و یا قطع شده است و این گسست، آسیب به هنر تئاتر استان زده است.

وی درباره روند جلسات نقد و پویایی این نشست ها گفت: ما برخلاف ذات گفتگو محور تئاتر که از تبادل اندیشه برآمده است، گفتگو را نیاموخته ایم و در جلسات نقد و بررسی گارد داریم. کارگردانان ما در جلسات نقد برای دفاع از خود می آیند و نه برای شنیدن. اصولا در جوامعی مانند ما دو عنصر رشد نمی کنند: فلسفه و هنر. چون هر دو برآمده از تفکر و دیالوگ است.

سمیع حذف جشنواره منطقه ای، و آزمون و خطا در برگزاری جشنواره تئاتر را آسیب رسان دانست و افزود:  هنوز با گذشت 34 دوره تعریف ثابتی از جشنواره تئاتر استانی وجود ندارد و این آزمون خطاها باعث گوشه گیری تئاتر استان ها و تک بعدی شدن می شود.

وی اظهار داشت: اکنون مرکزیت تئاتر کشور در تهران است و شهرستان ها پیرو آن می باشند. نسبت به بیست سال قبل، خلاقیتی در استان ها شکل نمی گیرد. اشتراک گذاری دستاوردهای استان ها در جشنواره های منطقه ای رخ می داد که این با حذف جشنواره از دست رفت.

مسئول جلسات نقد سی چهارمین جشنواره تئاتر چهارمحال و بختیاری گفت: تجربه گذشته ما در انجمن نمایش، در چاپ مقالات و کتاب های منتشره در زمینه تئاتر، باعث ادامه دار شدن فعالیت ها با روندی آگاهانه، با مطالعه، به روز و مستمر می شد. ولی متاسفانه، حذف این ساختار ضربه بزرگی به ساختار تئاتر وارد کرد. از طرفی امروزه دستیابی به منابع و مراجع مطالعاتی کار دشواری نیست ولی عدم تمایل به مطالعه، دانش و آگاهی در قشر هنرمند تئاتر موج می زند. این قشر از این امر غافل است و فقط درگیر کار عملی و پیشروی همراه با آزمون و خطاست که امیدوارم در آینده نزدیک برطرف شود.

سی و چهارمین جشنواره تئاتر استان چهارمحال و بختیاری به دبیری قاسم اسماعیلی دهکردی  25 تا 28 آبان ماه 1401 در شهرکرد در حال برگزاری است.

 




مطالب مرتبط

آغاز اجرای نمایش «رژگونه» در شهرکرد

آغاز اجرای نمایش «رژگونه» در شهرکرد

نمایش «رژگونه» اثر شرکت کننده در همایش تئاتر تک چهارمحال و بختیاری از 15 تا 20 اردیبهشت در پلاتوی نمایش امیرکبیر شهرکرد به روی صحنه می رود.

|

هنرمند تئاتر و مسئول جلسات نقد بررسی چهارمین همایش تئاتر تک مطرح کرد:

لزوم حمایت متولیان از گروه‌های تئاتر
هنرمند تئاتر و مسئول جلسات نقد بررسی چهارمین همایش تئاتر تک مطرح کرد:

لزوم حمایت متولیان از گروه‌های تئاتر

معتمدی، هنرمند تئاتر و مسئول جلسات نقد بررسی چهارمین همایش تئاتر تک می‌گوید: لازم است متولیان امر باتوجه به وضعیت اقتصادی تاجایی که امکان دارد حمایت‌های مالی را از گروه‌های تئاتر داشته باشند.

|

پیام مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی چهارمحال‌ و بختیاری به مناسبت روز ملی هنرهای نمایشی

هنر نمایش گویاترین ابزار هنری است
پیام مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی چهارمحال‌ و بختیاری به مناسبت روز ملی هنرهای نمایشی

هنر نمایش گویاترین ابزار هنری است

پیام احمدی مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی چهارمحال و بختیاری در پیامی به مناسبت روز ملی هنرهای نمایشی با تبریک این‌ روز به تمامی فعالان این عرصه هنری گفت: بی‌شک جامعه‌ای که بتواند از هنر نمایش به عنوان گویاترین ابزار هنری در مسیر راست و درست بهره گیرد، راه را برای بازنمایی هویت ...

|

نظرات کاربران