در حال بارگذاری ...
کارگردان راه‌یافته به چهل‌ویکمین جشنواره تئاتر فجر مطرح کرد

پریا امینی: در شهرستان‌ها با همه تلاش‌ها، مردم از تئاتر دورند 

پریا امینی کارگردان راه‌یافته به چهل‌ویکمین جشنواره تئاتر فجر می‌گوید با همه تلاش‌ها مردمی که در شهرستان زندگی می‎‌کنند از تئاتر دورند.

به گزارش ایران تئاتر، پریا امینی کارگردان پرسابقه‌ای است که از 11 سال پیش در عرصه تئاتر فعالیت داشته و نمایش «خاکستری» اولین نمایش‌نامه‌ای است که این کارگردان نوشته اما سومین کاری بوده که او کارگردانی کرده است. 

نمایش «خاکستری» روز سه‌شنبه چهارم بهمن (امروز) در تالار چارسو تئاتر شهر رأس ساعت 18:30 اجرا خواهد شد؛ به همین بهانه با پریا امینی به گفت‌وگویی کوتاه پرداختیم.

این کارگردان در ابتدای حرف‌هایش توضیح داد: «حدود 11 سال است که در عرصه تئاتر فعالیت دارم. نمایش «خاکستری» اولین نمایش‌نامه‌ای بود که خودم نوشتم اما سومین کاری است که کارگردانی‌اش می‌کنم .همچنین در بیش از 20 اثر نمایشی به عنوان بازیگر حضور داشته‌ام.»

امینی در مورد موضوع و درونمایه نمایشش گفت: «این نمایش‌نامه راوی داستان آدم‌هایی است که در شرایط جنگ زندگی می‌کنند، شرایطی که آدم‌ها مجبورند تصمیماتی را بگیرند که حتی تصورش را نمی‌کردند؛ در واقع وجهه‌ای از شخصیت آدم‌ها را نشان می‌دهد که کسی ندیده بود.»

او با اشاره به تأثیر هنر تئاتر بر مخاطب توضیح داد: «تئاتر به دلیل ویژگی نفس‌به‌نفس و زنده بودن با تماشاگر می‌تواند بیشترین تأثیر را روی مخاطب داشته باشد اما این در صورتی‌ خواهد بود که بتوانیم مخاطب را جذب کنیم.»

همچنین کارگردان نمایش «خاکستری» با اشاره به این موضوع که جایگاه واقعی تئاتر درست نشان داده نشده، گفت: «با همه تلاش‌ها، ما هنوز نتوانستیم مردم را با این هنر همراه کنیم؛ به صورتی که مردمی که در شهرستان زندگی می‎‌کنند هنوز از تئاتر دورند. باید تئاتری تولید شود که تماشاگر جذب شود و به‌گونه‌ای نباشد که با تماشای اولین تئاتر دیگر به سمت تئاتر نیاید.» 

امینی حمایت از تئاتر را نسبت به سایر هنرها کمتر دانست و توضیح داد: «اگر بستری فراهم شود که هنرمندان تئاتر بدون دغدغه مالی بتوانند تئاتر کار کنند و به‌صورت حرفه‌ای مستقل فعالیت داشته باشند می‌توان کارهای ارزشمندتری ساخت.» 

فاطمه امینی، عرفان ربیعی و پریا امینی دهکردی بازیگران این نمایش هستند. 

عاطفه خدری (دستیار کارگردان و طراح صحنه)، محمد توکلی زانیانی (آهنگساز)، مجید علیخانی (پخش موسیقی)، داوود امینیان (طراح نور) و علی عبادیان دهکردی (طراح پوستر و بروشور) از دیگر عوامل این نمایش هستند.

چهل‌و‌یکمین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر از 25 دی تا 11 بهمن 1401 به دبیری کوروش زارعی در تهران در حال برگزاری است.




مطالب مرتبط

نمایش «کَل» به بخش فراگیر چهل و دومین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر رسید

نمایش «کَل» به بخش فراگیر چهل و دومین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر رسید

معاون هنری و سینمایی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی چهارمحال و بختیاری با اشاره به اعلام اسامی نمایش‌های راه‌یافته به بخش فراگیر چهل و دومین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر گفت: نمایش «کَل» کاری از هنرمندان توان‌خواه استان در این بخش از جشنواره فجر اجرا می‌شود.

|

نظرات کاربران