در حال بارگذاری ...

سوگواره تعزیه طاقانک از 10 مرداد آغاز می‌شود

مسئول کانون تعزیه چهارمحال و بختیاری با اشاره به اینکه سوگواره تعزیه طاقانک از امروز دهم مرداد در این شهر آغاز می‌شود، گفت: ۱۱ گروه تعزیه‌خوان استانی در این سوگواره به روایتگری می‌پردازند‌.

به گزارش تئاتر چهارمحال و بختیاری؛ علیرحم شایان گفت: در سوگواره تعزیه طاقانک جمعی از منتخبین تعزیه‌خوان استان به مدت پنج شب پس از اقامه نماز مغرب و عشا در ۲ منطقه از این شهر، نسخ عاشورایی و غریب را بازخوانی و اجرا می‌کنند.

مسئول کانون تعزیه چهارمحال و بختیاری با اشاره به نُسخی که در این سوگواره اجرا می‌شود، افزود: هر گروه، سه نسخه پیشنهادی را به دبیرخانه ارائه خواهد کرد تا بنا به نظر داوران یکی از سه نسخه برای اجرا در نظر گرفته شود که تلاش خواهد شد نسخ متفاوتی در این سوگواره، روایت شود.

شایان با اشاره به اینکه سوگواره تعزیه طاقانک مقدمه‌ای بر آماده‌سازی گروه‌های تعزیه برای شرکت در سوگواره استانی در پایان ماه صفر است، ادامه داد: توجه به هنر تعزیه به‌ عنوان یکی از عوامل اثرگذار در استمرار باورهای آیینی و آداب مذهبی و ارتقای این هنر معنوی در استان از اهدافی است که در برگزاری سوگواره‌های تعزیه دنبال می‌شود.

وی گفت: بسترسازی برای معرفی هر چه بهتر پیرغلامان و پیشکسوتان تعزیه، ترغیب جوانان علاقه‌مند به فراگیری این هنر و همچنین فرصت تصحیح نسخ مورد استفاده در گروه‌های تعزیه‌خوان استان نیز از دیگر اثرات برگزاری سوگواره است.

شایان ادامه داد: هم‌اکنون در شهر طاقانک ۲ گروه تعزیه‌خوان فعالیت می‌کنند که هنروران این شهر توانسته‌اند در اواخر دهه ۷۰، مقام‌های برتر سوگواره‌های ملی عاشورایی را نیز به دست آوردند و از این‌ رو بنا به درخواست جمعی از تعزیه‌خوانان این سوگواره در این شهر برپا خواهد شد.

مسئول کانون تعزیه چهارمحال و بختیاری در پایان یادآور شد: در حال حاضر نزدیک به ۲۰۰ گروه تعزیه‌خوان در چهارمحال و بختیاری به ثبت رسیده است که نظارت بر نحوه اجرا و به‌کارگیری هنروران تعزیه‌خوان در مجالس دهه نخست محرم امسال به‌ صورت مستمر انجام شد.




مطالب مرتبط

هنرمند تئاتر و مسئول جلسات نقد بررسی چهارمین همایش تئاتر تک مطرح کرد:

لزوم حمایت متولیان از گروه‌های تئاتر
هنرمند تئاتر و مسئول جلسات نقد بررسی چهارمین همایش تئاتر تک مطرح کرد:

لزوم حمایت متولیان از گروه‌های تئاتر

معتمدی، هنرمند تئاتر و مسئول جلسات نقد بررسی چهارمین همایش تئاتر تک می‌گوید: لازم است متولیان امر باتوجه به وضعیت اقتصادی تاجایی که امکان دارد حمایت‌های مالی را از گروه‌های تئاتر داشته باشند.

|

پیام مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی چهارمحال‌ و بختیاری به مناسبت روز ملی هنرهای نمایشی

هنر نمایش گویاترین ابزار هنری است
پیام مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی چهارمحال‌ و بختیاری به مناسبت روز ملی هنرهای نمایشی

هنر نمایش گویاترین ابزار هنری است

پیام احمدی مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی چهارمحال و بختیاری در پیامی به مناسبت روز ملی هنرهای نمایشی با تبریک این‌ روز به تمامی فعالان این عرصه هنری گفت: بی‌شک جامعه‌ای که بتواند از هنر نمایش به عنوان گویاترین ابزار هنری در مسیر راست و درست بهره گیرد، راه را برای بازنمایی هویت ...

|

پلاتوی بروجن  میزبان نمایش «آخرین حکایت فرهاد»

پلاتوی بروجن میزبان نمایش «آخرین حکایت فرهاد»

نمایش «آخرین حکایت فرهاد» به نویسندگی مهدی میرباقری و کارگردانی سروش ضیاء بروجنی کاری از گروه هنری هی جار از 28 بهمن ماه 1402 اجرای خود در پلاتوی نمایش فرهنگ سرای بروجن را آغاز کرده است.

|

نظرات کاربران