در حال بارگذاری ...
فاطمه امینی کارگردان شرکت کننده در همایش تئاتر تک

اجرای تئاتر تک بازیگر را به چالش می‌کشاند

فاطمه امینی، کارگردان و بازیگر تئاتر شرکت کننده در همایش تئاتر تک می‌گوید: یکی از دلایلی که تصمیم گرفتم کار تک انجام دهم و در این جشنواره شرکت کنم می‌خواستم خودم را با این تجربه به چالش بکشم.

به گزارش ایران تئاتر از چهارمحال و بختیاری، فاطمه امینی، کارگردان و بازیگر جوان عرصه تئاتر است که این روزها نمایش «سکوت» به نویسندگی رضا ولی‌پور دهکردی را در همایش تئاتر تک به روی صحنه برده است.

او می‌گوید: حدود دو سال است که در عرصه بازیگری تئاتر فعالیت دارم و نمایش سکوت اولین نمایشی است که در کنار بازیگری کارگردانی آن را انجام داده‌ام. به گفته وی: مدت زمان صرف شده برای تمرین نمایش سکوت حدود ۲.۵ ماه بود، سکوت از جمله کارهایی بود که قصد داشت ضدجنگ را به مخاطب برساند، یعنی قصد این نمایش نه بزرگ به جنگ و نه به سکوت در هر اتفاقی بود.

این کارگردان جوان توضیح می‌دهد: متن سکوت بسیار قوی بود، به گونه‌ای که متن ساده‌ای نبوده زیرا همزمان بازی کردن دو نقش یکی از بزرگترین چالش‌هایی بود که من با آن مواجه بودم، یعنی متن نمایش به گونه‌ای بود که هر بار آن را با دیدگاه متفاوت می‌خواندم به یک نکته‌ای پی می‌بردم که باز هم برایم عجیب بود.

او ادامه می‌دهد: موضوع نمایش از این قرار بود، طوبا دختری که از دوران بچگی حامی مردانه‌ای پشت او نبود، با دیدن احمد حسی پدرانه و نوعی عشق در وجودش ایجاد شد چون او شخصی محبت ندیده بود که تصور می‌کرد هر کسی محبتی را نثارش کند حتما دوستش دارد، البته از یک جایی به بعد با شخصیت نرگس روبرو می‌شویم که دختر نمایش ما همه اتفاقاتی و بلاهایی که برایش در زندگی پیش آمده نرگس را مقصر می‌داند، حتی تماشاچی این گونه قضاوت می‌کند که این اتفاقات چه ارتباطی به نرگس داشته است، یعنی سال‌ها تصور کرده اتفاقی که برای مادرش افتاده و احمد در جنگ فلج شده و اکنون برگشته قصد دارد بابت این اتفاقات از نرگس انتقام بگیرد، البته در نهایت به سکوت پناه می‌برد، البته این طور بگویم سکوت بی رحمانه ترین و امن ترین راه مقابل هر انسانی است. او در مورد دلیل انتخاب تئاتر تک، می‌افزاید: یکی از دلایلی که تصمیم گرفتم کار تک انجام دهم و در این جشنواره شرکت کنم حس می‌کردم این نوع کار چالش‌هایی برای من دارد که شاید در کار چند نفره این امکان وجود نداشته باشد و می‌خواستم خودم را با این تجربه به چالش بکشم، از نظر خودم تا حدودی موفق بودم زیرا با مسائلی آشنا شدم که شاید در کارهای چند نفره با آن‌ها روبرو نمی‌شدم. این بازیگر تئاتر در مورد چرایی و مغفول ماندن تئاتر، می‌گوید: باید سطح نمایش‌های تئاتر بالاتر برود تا تماشاچی آن را قبول کند، حتی باید در مدرسه به دانش‌آموز این هنر معرفی شود، به مردمی که آن را نمی‌شناسند فرصتی داده شود که در اجرای نمایش‌ها حاضر شوند و بعد از اجرا تصمیم بگیرند که مورد قبول واقع شده یا خیر. او می‌گوید: باید به تبلیغات در حوزه تئاتر توجه بیشتری انجام شود که متاسفانه به دلیل نبود بودجه و حتی عدم حمایت‌ها هنر تئاتر رواج نیافته است، البته به نظر من بسیار کم به موضوعات روز جامعه پرداخته می‌شود و باید دولت و مسئولان فرهنگی پا پیش بگذارند و حمایت جدی از تئاتر انجام دهند. به گزارش خبر نگار ایران تئاتر در چهارمحال و بختیاری عوامل اجرایی این نمایش از جمله ریحانه خسروی «دستیار کارگردان و منشی صحنه»، هادی امیدی «مدیر صحنه و اجرای دکور«، سجاد شیرازی «موسیقی»، داوود امینیان «طراح نور»،هادی امیدی و دانیال کمالی دهکردی «اجرای نور»، فاطمه امینی و ریحانه خسروی «طراح صحنه»، توران خسروی «طراح و دوخت لباس»، شیما بیگی «طراح و اجرای گریم» و ریحانه خسروی «طراح پوستر و بروشور» است.




مطالب مرتبط

گفت و گو با کارگردان، نویسنده و بازیگر نمایش «شام آخر»

وجود سالن استاندارد با امکانات کافی؛ تنها کمک مسئولان به تئاتری‌ها
گفت و گو با کارگردان، نویسنده و بازیگر نمایش «شام آخر»

وجود سالن استاندارد با امکانات کافی؛ تنها کمک مسئولان به تئاتری‌ها

مینا حیدری سورشجانی، کارگردان، نویسنده و بازیگر نمایش شام آخر شرکت کننده در چهارمین همایش تئاتر تک مهمترین کمک مسئولان کشور را وجود سالن استاندارد با امکانات کافی می دانند.

|

فرشته قادری کارگردان شرکت کننده در تئاتر تک

تئاتر تک یکی از گونه‌های دشوار بازیگری است
فرشته قادری کارگردان شرکت کننده در تئاتر تک

تئاتر تک یکی از گونه‌های دشوار بازیگری است

فرشته قادری دهکردی، طراح و کارگردان نمایش رژگونه شرکت کننده در همایش تئاتر تک می‌گوید:تئاتر تک یکی از گونه‌های دشوار بازیگری است چرا که بازیگر باید همه فضایی که لازم بوده را برای مخاطب به تصویر بکشد.

|

گفت و گو با کارگردان و بازیگر جوان تئاتر تک

راضیه رییسی: تئاتر تک موجب بروز استعدادها و توانایی‌های بازیگر می‌شود
گفت و گو با کارگردان و بازیگر جوان تئاتر تک

راضیه رییسی: تئاتر تک موجب بروز استعدادها و توانایی‌های بازیگر می‌شود

راضیه رییسی، کارگردان و بازیگر نمایش نسبیت خاص می‌گوید: یکی از قابلیت‌های تئاتر تک این است که بازیگر بسیار خوب می‌تواند توانایی‌های خود را به رخ بکشد

|

با اعلام هیئت انتخاب چهارمین دوره

آثار راه‌یافته به همایش تئاتر تک معرفی شدند
با اعلام هیئت انتخاب چهارمین دوره

آثار راه‌یافته به همایش تئاتر تک معرفی شدند

پس از بررسی آثار متقاضی حضور در چهارمین همایش تئاتر تک استان چهارمحال و بختیاری هیئت انتخاب 6 نمایش را جهت حضور در این رویداد معرفی و 3 نمایش را مشروط و منوط به بازبینی مجدد برای حضور معرفی کردند.

|

ثریا امینیان داور  چهارمین همایش تئاتر تک:

همایش تئاتر تک نقطه شروع یک جریان تاثیر گذار در تئاتر استان
ثریا امینیان داور چهارمین همایش تئاتر تک:

همایش تئاتر تک نقطه شروع یک جریان تاثیر گذار در تئاتر استان

ثریا امینیان داور چهارمین همایش تئاتر تک معتقد است این همایش که به همت حوزه هنری و آموزشگاه تئاتر آرام برگزار شده می تواند نقطه شروع یک جریان بسیار تاثیر گذار در تئاتر استان باشد.

|

نظرات کاربران