در حال بارگذاری ...
...

محمد کاظم تبار دبیر نوزدهمین جشنواره بین‌المللی تئاتر مقاومت

جشنواره تئاتر مقاومت به دنبال تولید آثار کیفی در استان‌هاست

دبیر نوزدهمین جشنواره بین‌المللی تئاتر مقاومت با بیان اینکه نشر مفاهیم و گسترش دامنه مخاطبان از اهداف این رویداد هنری است، گفت: این جشنواره در تلاش است با ایجاد هماهنگی و هدایت حمایت‌ها به سوی گروه‌های نمایشی، تولید آثار کیفی حوزه مقاومت را در استان‌ها افزایش دهد.

به گزارش خبر نگار ایران تئاتر در  چهارمحال و بختیاری، محمد کاظم تبار روز پنجشنبه 25 مرداد در سفر به شهرکرد و در نشست با مدیران برخی دستگاه‌های فرهنگی استان که به میزبانی این اداره کل برگزار شد، گفت: بنا به فراخوان نوزدهمین جشنواره بین‌المللی تئاتر مقاومت در این دوره از جشنواره، هر نمایش برگزیده در بخش صحنه‌ای در همان استان محل تولید و در 15 نوبت به اجرای عمومی خواهد رفت و داوران با حضور در استان‌ها، آثار را داوری می‌کنند.

وی با اشاره به اینکه دبیرخانه جشنواره ایجاد بستر حمایتی از آثار استانی را با همراهی دستگاه‌های فرهنگی در حال پیگیری است، تصریح کرد: اهمیت این اقدام این است که دوره‌های بعدی جشنواره با مشارکت بالاتر و تولید آثار بیشتر رقم بخورد.

کاظم تبار، مشارکت برای حضور در نوزدهمین دوره جشنواره مقاومت را هم مطلوب ارزیابی کرد و گفت: همچنان 10 روز تا پایان مهلت ارسال متون نمایش صحنه‌ای فرصت باقی است و تاکنون نزدیک به 140 متن نمایشی در دبیرخانه جشنواره دریافت شده است که پیش‌بینی می‌شود این آمار به بیش از 250 متن افزایش یابد و حدود 600 تا 700 گروه متقاضی شرکت در این دوره از جشنواره باشند.

دبیر نوزدهمین دوره جشنواره تئاتر مقاومت یادآور شد: با توجه به شیوه‌نامه اعلامی برای چگونگی شرکت در این جشنواره و تأکید بر ارائه آثار بکر و با کیفیت قابل‌قبول، انتظار می‌رود در دوره‌های بعد، هر استان بیش از سه اثر را به دبیرخانه معرفی کند که این موضوع نیازمند بسترسازی و حمایت از هنرمندان استانی است.

وی با تأکید بر اینکه تئاتر استان‌ها به حمایت نیاز دارد و دبیرخانه جشنواره تئاتر مقاومت بر این موضوع واقف است، اظهار داشت: یکی از اهداف جشنواره، بحث اجرای عمومی آثار است چرا که در بیشتر جشنواره‌های تئاتر، اعضای گروه‌های شرکت‌کننده، مخاطبان جشنواره را تشکیل می‌دهند و عموم مردم از ارائه آثار بهره کمی دارند، به همین منظور دبیرخانه تلاش خواهد کرد با تسهیل گری، هزینه‌ها و موانع اجرای عمومی را برای گروه‌های نمایشی کاهش داده و عواید این کار را در هم اختیار گروه‌ها قرار دهد.

کاظم تبار ادامه داد: بحث رقابتی جشنواره تئاتر مقاومت هم مهم است چرا که گروه‌های نمایشی، علاقه‌مند به رقابت، کسب جوایز و افتخارآفرینی هستند و از این رو موضوع رقابت و توجه به اجرای عمومی در این دوره از جشنواره با یکدیگر ادغام شده است تا ثمرات آن نیز افزایش یابد.

این کارگردان تئاتر با بیان اینکه حمایت‌های مادی و معنوی دستگاه‌های فرهنگی استان‌ها علاوه بر پویایی تئاتر استان به پویایی جشنواره تئاتر مقاومت هم کمک می‌کند، گفت: هر اثر تولیدی در بخش صحنه‌ای این جشنواره از حمایت 60 تا 100 میلیون تومانی دبیرخانه بهره‌مند خواهد شد.

تئاترهایی که به گردش در می‌آید

دبیر نوزدهمین جشنواره تئاتر مقاومت، کیفیت را ملاک اصلی پذیرش آثار در این دوره از جشنواره دانست و گفت: هدف آن است که بتوان آثار تولیدی استان‌ها را در دیگر مناطق کشور نیز به روی صحنه برد و نوعی توزیع هنری را شکل داد.

کاظم تبار یادآور شد: با این اقدام علاوه بر آنکه اثر تولیدی در عرصه گسترده‌تری به نمایش درآمده است، این فرصت نیز برای استان تولیدکننده اثر فراهم می‌شود تا شهدای شاخص خود را به نحو مطلوب‌تری عموم معرفی کند.

وی با اعلام آمادگی دبیرخانه جشنواره تئاتر مقاومت برای تولید آثار مشترک با استان‌ها افزود: این اثر در بخش غیررقابتی جشنواره حضور خواهد داشت و پرداختن به برخی موضوعات مغفول مانده همچون شهدای شاخص و وقایع ویژه حوزه دفاع مقدس در مناطق مختلف، محور این‌گونه آثار را شکل خواهد داد.

از کوتاهی در تئاتر دفاع مقدس تا دغدغه برای دیده شدن موضوع مقاومت در تئاتر کودک

کاظم تبار در بخش دیگری از سخنان خود با بیان اینکه جشنواره تئاتر مقاومت در آغاز یک راه جدید قرار دارد و می‌کوشد موضوع دفاع مقدس را در تئاتر کشور توسعه دهد، اظهار داشت: روزانه به طور متوسط 100 نوبت اجرای تئاتر در تهران اتفاق می‌افتد در حالی که سهم آثار ارزشی و دفاع مقدس از این اجراها کمتر از پنج درصد است و در برخی ماه‌های سال این عدد به صفر می‌رسد که این موضوع قابل‌قبول نیست.

وی کوتاهی در امر پرداختن به تئاتر دفاع مقدس را متذکر شد و گفت: تئاتر دفاع مقدس دارای جوانب و مؤلفه‌های مشخصی است و با وجود تلاش‌های صورت گرفته همچنان مخاطب تفاوت‌های بین این نوع تئاتر با تئاتر مقاومت و تئاتر جنگ را نمی‌داند که لازم است دراین‌باره اصلاحاتی صورت گیرد.

دبیر نوزدهمین جشنواره تئاتر مقاومت درباره دیده شدن بخشی ویژه برای تئاتر کودک و نوجوان در این جشنواره هم اظهار داشت: یکی از بزرگ‌ترین اهداف این جشنواره، کشاندن موضوع مقاومت و دفاع مقدس به تئاتر کودک و نوجوان است اما نبود متن و زمینه برای خلق اثر موجب شده است تا در این دوره از جشنواره، بخش ویژه‌ای در حوزه نمایشنامه‌نویسی برای این موضوع در نظر گرفته شود تا در آینده با توجه به متون تولیدی، ارائه نمایش‌ها نیز پایه‌گذاری شود.

 کارگاه‌های تئاتر خیابانی درگاهی متفاوت برای ورود به صحنه رقابتی جشنواره مقاومت

کاظم تبار همچنین از امکان ورود هنرمندان تازه‌کار، مستعد و نوپا به بخش رقابتی این جشنواره صحبت کرد و گفت: تا این لحظه 2 کارگاه تئاتر خیابانی با پذیرش حداکثر 30 نفر برای هر کارگاه پیش‌بینی شده است تا شرکت‌کنندگان با دریافت آموزش‌های لازم در این کارگاه‌های 6 روزه به تولید اثر پرداخته و به‌صورت مستقیم وارد جشنواره شوند.

وی این فرصت را نوعی سرمایه‌گذاری برای شناسایی هنرمندان نوپا دانست و افزود: بناست آثار پذیرفته شده در بخش خیابانی جشنواره در 13 آبان امسال در شهر و محل تولید خود به اجرای عمومی بروند و فیلم همان اجرا برای داوری در نظر گرفته شود.

این هنرمند عرصه تئاتر و نمایش تصریح کرد: امکان سپردن میزبانی کارگاه‌های تئاتر خیابانی به استان‌های متقاضی وجود دارد و آثار تولید شده در این کارگاه‌ها در همان استان میزبان هم به اجرا در خواهد آمد.

شب خاطره‌ها با تکیه بر موضوعات دراماتیک استانی

دبیر نوزدهمین جشنواره تئاتر مقاومت به تولید اثری با عنوان شب خاطره‌ها در جریان برگزاری این جشنواره هنری اشاره کرد و گفت: در این برنامه افراد مختلف پیرامون موضوعی مرتبط با دفاع مقدس صحبت می‌کنند و در صورتی که موضوعی دراماتیک در استانی وجود داشته باشد تلاش می‌شود از این ظرفیت با توجه به منابع موجود برای تولید شب خاطره استفاده شود.

وی با تأکید بر اینکه جشنواره تئاتر مقاومت در نوزدهمین دوره به دنبال اهدافی متفاوت و اثرگذار است، یادآور شد: در صورتی که برنامه‌ریزی انجام شده به خوبی به پیش برود اتفاقی بزرگ در حوزه تئاتر مقاومت شکل خواهد گرفت و در سال‌های آینده بیش از 100 نمایش با محوریت این جشنواره در کشور اجرا می‌شود.

کاظم تبار ادامه داد: حمایت مدیران دستگاه‌های اجرایی به ویژه دستگاه‌های فرهنگی استان‌ها می‌تواند در به سامان رسیدن اهداف جشنواره مقاومت و تولید آثار باکیفیت مؤثر باشد و بیشترین درآمد را هم به حوزه تئاتر استانی هدایت کند.

گفتنی است، مدیران و کارشناسان حاضر در این نشست درباره لزوم جریان سازی برای تولید آثار دفاع مقدس، بررسی امکان ادغام جشنواره‌های تئاتر در یکدیگر و تمرکز منابع برای حمایت از تولید آثار، ضرورت پرداخت هنری درباره شخصیت‌های مبارز تاریخ معاصر استان‌ها و آمادگی استان برای تولید آثار محتوایی دفاع مقدس در حوزه تئاتر کودک و نوجوان مباحثی را بیان کردند.

نشست با جمعی از هنرمندان عرصه هنرهای نمایشی چهارمحال و بختیاری و تقدیر از مسلم سلیمانیان چالش‌تری هنرمند پیشکسوت عرصه تئاتر مقاومت و دفاع مقدس از دیگر برنامه‌های سفر کاری محمد کاظم تبار دبیر جشنواره تئاتر مقاومت به چهارمحال و بختیاری به شمار می‌رود.

آیین پایانی نوزدهمین جشنواره بین‌المللی تئاتر مقاومت و اعلام برگزیدگان نهایی این جشنواره، 22 دی امسال برگزار خواهد شد.