کامیار معتمدیان عضو هیات انتخاب پنجمین جشنواره تئاتر تک:
ساده انگاری حلقه گمشده ارتقای کیفی تئاتر است

کامیار معتمدیان، با نگاهی فلسفی-تئاتری به جشنواره تک نفره، ضمن تأکید بر ضرورت رویکرد حرفه ای و پرهیز از تقلیلگرایی در آثار، بر اهمیت تعامل ارگانیک عناصر نمایشی و لزوم توجه به دغدغههای مشترک مخاطبان تأکید کرد.
معتمدیان در گفتگو با خبر نگار ایران تئاتر در چهارمحال و بختیاری درباره کیفیت آثار پنجمین دوره گفت: به زعم من، ارزیابی کیفی آثار در این دوره از جشنواره، نیازمند تأملی جدی است. به نظر میرسد، در کلیت امر، شاهد جهشی کیفی نسبت به ادوار پیشین نبودهایم، اما در برخی جنبههای خاص، بارقههایی از تلاش و تکامل به چشم میخورد.به خصوص حضور نسل نوجوان های پر تلاش بر صحنه ی اجرا.
معتمدیان افزود: آنچه آثار منتخب این دوره را از سایر آثار متمایز میساخت، رویکردی کلنگرانه و غفلت از جزییات در برخی از آثار بود.انتظار می رفت گروه های نمایشی در حد بضاعت خود، به تمامی اجزای سازندۀ یک اثر تئاتری، اعم از بازیگری، کارگردانی، متن، طراحی صحنه و غیره با نگاهی حرفهای توجه میکردند. و با درکی قابل قبول از ماهیت تئاتر، به دنبال خلق اثری بودند که در آن تمامی عناصر در تعاملی ارگانیک به خلق یک تجربۀ هنری منسجم و تأثیرگذار منجر شود.
این کارگردان تئاتر استان درباره چالش های پیش رو در تولید تئاتر تک نفره گفت: در خصوص چالشهای پیش روی هنرمندان تئاتر تک نفره، نمیتوان به یک پاسخ قطعی بسنده کرد. به نظر میرسد، این هنرمندان با تمامی چالشهای عام تئاتر مواجهاند، اما به دلیل تمرکز ویژه بر متن و بازیگر، شاید بتوان گفت که مواجهه با آثار متنمحور، یکی از مهمترین چالشهای آنان است. گویی هنرمند تک نفره، در مواجهه با متن، به دنبال یافتن معنایی درونی و شخصی است که بتواند آن را در قالب اجرایی یگانه به مخاطب منتقل کند.
معتمدیان، در پاسخ به پرسش پیرامون پیشنهادات خود برای ارتقای جشنواره تئاتر تک، چنین بیان کرد: اگرچه پیشنهاد مشخصی در این زمینه ندارم، اما به نظر میرسد، دعوت از هنرمندان صاحبنام و با تجربه جهت تولید آثار ویژه، یا تفکیک جشنواره به دو بخش مجزا برای پیشکسوتان و هنرمندان نوظهور، همچنین افزودن بخش نمایش های تک نفره ی ایرانی همچون نقالی،پرده خوانی یا آثار میدانی تک نفره میتواند زمینهساز تبادل تجربیات، رشد و تعالی هنری شود.
وی ضمن قدردانی از حمایتهای برگزارکنندگان جشنواره، اظهار داشت: تمرکز بیشتر بر حمایت از اجرای عمومی آثار پس از جشنواره، میتواند تأثیرگذاری آن را به میزان قابل توجهی افزایش دهد. همچنین، برگزاری کارگاههای آموزشی تخصصی، میتواند به ارتقای سطح دانش و مهارت هنرمندان کمک شایانی نماید.
عضو هیات انتخاب جشنواره تئاتر تک، در ادامه، عوامل مؤثر بر جذب مخاطب و موفقیت نمایشهای تک نفره را چنین برشمرد: موفقیت این آثار، تابعی از مولفههای متعددی است؛ توانایی و خلاقیت هنرمند، کیفیت اثر تولید شده و تبلیغات و اطلاعرسانی مؤثر از سوی گروهها و نهادهای دولتی و خصوصی، از جمله مهمترین این مولفهها هستند. گویی هنرمند تک نفره، در مسیر دشوار جذب مخاطب، نیازمند همراهی و همدلی تمامی ارکان جامعه هنری است.
این هنرمند تئاتر استان خاطرنشان کرد: با توجه به اهمیت بیان دغدغههای شخصی در هنر، به نظر میرسد نمایشهایی که به دغدغههای مشترک مخاطبان میپردازند و جنبههای انسانی را با عمق و تأثیرگذاری بیشتری به تصویر میکشند، شانس بیشتری برای موفقیت دارند. گویی تئاتر آینهای است که میتواند بازتابی از دغدغهها و آرزوهای انسان معاصر باشد.