جواد خاکسار حقانی دهکردی عضو هیات انتخاب پنجمین جشنواره تئاتر تک:
فقدان عمق فلسفی و اصالت هنری در آثار نمایشی امروز

جواد خاکسار حقانی دهکردی، عضو هیات انتخاب پنجمین جشنواره تئاتر تک، با انتقاد از کاستیهای هستیشناختی و زیباییشناختی آثار، بر ضرورت خلق آثاری اصیل، تأملبرانگیز و متناسب با نیاز مخاطب تأکید کرد و بر اهمیت دیالکتیک مخاطب و اثر و احترام به مخاطب در اجرای آثار نمایشی تاکید کرد.
به گزارش خبر نگار ایران تئاتر در چهارمحال و بختیاری، جواد خاکسار حقانی دهکردی، در مقام هیات انتخاب جشنواره تئاتر تک، با تأمل در آثار ارائه شده، به کاستیهای هستیشناختی و زیباییشناختی اکثر آثار اشاره میکند.
او معتقد است که آثار تئاتر این روز ها، در قیاس با سال های پیشین، از عمق فلسفی و غنای هنری کمتری برخوردار هستند. و گروههای تئاتر در استان و کشور، به زعم او، صرفاً به اجرای مکانیکی و صوری آثار اکتفا می کنند و از خلق آثاری اصیل و تأملبرانگیز بازماندهاند.
حقانی، با تأکید بر اهمیت دیالکتیک مخاطب و اثر، احترام به دیگری (مخاطب) را شرط اساسی برای خلق آثار ماندگار میداند. او معتقد است که آثار تئاتری نباید صرفاً برای ارضای میل جشنوارهای خلق شوند، بلکه باید با در نظر گرفتن نیازها و انتظارات مخاطب عام، به خلق آثاری اصیل و تأثیرگذار همت گمارند.
حقانی، با اشاره به رویکرد جوانگرایانه خود در گزینش آثار، بر اهمیت کشف و پرورش استعدادهای نهفته تأکید کرد و گفت: جشنواره تئاتر تک باید بستری برای بروز و ظهور هنرمندان جوان و خلاق باشد، هنرمندانی که به دلایل مختلف از فرصت دیده شدن و اجرای اثر محروم بودهاند.
این هنرمند تحصیل کرده هنرهای نمایشی با تأمل در ماهیت تئاتر تک، به مرزهای سیال ژانر در این گونه نمایشی اشاره کرد و افزود: تئاتر تک، به دلیل تکپرسوناژ بودن، نمیتواند به معنای دقیق کلمه درام باشد، بلکه بیشتر به مونولوگ فلسفی یا تکگویی دراماتیک نزدیک است. در این گونه نمایشی، ویژگیهای ادبی و زبانی از اهمیت بیشتری نسبت به ویژگیهای دراماتیک برخوردارند.
حقانی، ایده مندی و اصالت را رمز موفقیت تئاتر تک عنوان کرد و اظهار داشت: زیباترین اکتها و صحنههای پرطمطراق، اگر در خدمت ایدهای نو و اصیل نباشند، ارزش هنری ویژه ای ندارند. هنرمندان باید از تقلید و تکرار آثار پیشین پرهیز کرده و به خلق آثاری بدیع و خلاقانه دست بزنند.
این هنرمند جوان آموزش و تبادل نظر را دو رکن اساسی برای ارتقای سطح کیفی جشنواره دانست و افزود: شرکتکنندگان باید از فرصت حضور در جشنواره برای یادگیری از یکدیگر و تبادل نظر درباره آثار بهره ببرند. برگزاری کارگاههای آموزشی نیز میتواند نقش مهمی در ارتقای دانش و مهارت هنرمندان داشته باشد.
حقانی، با اشاره به محدودیتهای تئاتر تک در جذب مخاطب عام، بر ضرورت گسترش اجراهای تئاتری در فضاهای غیررسمی مانند گالریها و مکانهای شهری تأکید کرد و گفت: تئاتر تک، به دلیل ماهیت مینیمال و تکپرسوناژ بودن، نمیتواند انتظار مخاطب انبوه را برآورده کند.
حقانی، در پایان، توصیههایی برای هنرمندان جوان ارائه کرد و افزود: ضرورت تأمل در مسائل معاصر و خلق آثاری با مضامین انسانی و اجتماعی باید دغدغه اصلی هنرمند امروز تئاتر باشد. تئاتر باید به مثابه آینهای برای بازتاب واقعیتهای جامعه و تلاشی برای یافتن راه حل برای مسائل و چالشهای آن باشد.
حقانی در پایان، ضمن قدردانی از حوزه هنری استان برای برگزاری جشنواره تئاتر تک و آرزوی گسترش و تنوع بیشتر این جشنواره، پیشنهاد کرد که در دورههای آتی، آثار تئاتر تک در قالبهای متنوعی مانند نقالی، پرفورمنس و لکچر پرفورمنس دستهبندی و ارائه شوند.