در حال بارگذاری ...
...

کارگردان شرکت کننده در جشنواره تئاتر تک:

مونودرام به مثابه بستری برای تجلی استعدادهای بالقوه بازیگر عمل می‌کند

یاسر الله بخشی که با نمایش «مِدآ در قلعه چالشتر» در جشنواره تئاتر تک حضور دارد معتقد است مونودرام به مثابه بستری برای تجلی استعدادهای بالقوه بازیگر عمل می‌کند. در این ساختار نمایشی، با هدایت هدفمند، هنرمند بازیگر در محدودیت‌های اجرایی ناشی از تک‌شخصیتی بودن اثر قرار گرفته و این امر، او را به تعمق عمیق در ماهیت نقش و جستجوی راهکارهای خلاقانه برای برقراری ارتباط با مخاطب و پیشبرد درام وادار می‌سازد.

به گزارش خبرنگار ایران تئاتر در چهارمحال و بختیاری، یاسر الله بخشی کارگردان نمایش «مِدآ در قلعه چالشتر» گفت: برای من و بسیاری دیگر، عبور از قالب‌های سنتی و دستیابی به شیوه اجرایی و بازیگری مدرن، همراه با اکتشافات خلاقانه در عرصه تئاتر معاصر، زمینه‌ساز توجه ویژه به این گونه نمایشی تئاتر تک نفره شده است.

وی افزود: مونودرام، با تمرکز انحصاری بر توانمندی‌های فردی بازیگر و ظرفیت‌های روایی و دراماتیک یک شخصیت واحد، امکان تجربه‌های فرمال و محتوایی نوآورانه را فراهم می‌آورد و بدین ترتیب، جایگاه مهم و رو به رشدی در تئاتر امروز به خود اختصاص داده است.

الله بخشی در پاسخ به اینکه چگونه به رویکرد کارگردانی برای اثر تک نفره دست می باد گفت: رویکرد کارگردانی برای نمایش تک‌نفره‌ی «مدآ» بر مبنای تحلیل مانیفست‌وار بودن متن و مبارزات چندوجهی شخصیت اصلی شکل گرفت. جذابیت این فرم اجرایی در امکان تمرکز عمیق بر درونیات و بیان فردی بازیگر و همچنین ایجاد یک ارتباط صمیمانه و مستقیم با مخاطب نهفته بود.

این کارگردان جوان اظهار داشت: در خصوص محتوای متن «مدآ»، تمرکز بر پرداختن به مبارزات یک زن در جوامع مختلف، انگیزه اصلی برای پرداختن به زنان سرزمین خویش و صفات بارز انسانی دو نسل متفاوت بود. این موضوعات، ظرفیت بالایی برای برانگیختن همدلی و تفکر در مخاطب از طریق یک اجرای تک‌نفره فراهم می‌کرد.

وی یاد آور شد: با عنایت به ضرورت ارتقاء کیفی و کمی فعالیت‌های نمایشی، پیشنهاد می‌گردد ضمن پرهیز از تمرکز صرف بر یک ژانر نمایشی خاص، رویکردی مخاطب‌محور اتخاذ شده و تئاتر به مثابه یک رسانه فرهنگی در دسترس عموم جامعه قرار گیرد. در راستای توسعه‌ افق‌های اجرایی و تنوع‌بخشی به اشکال ارائه این ژانر، پیشنهاد می‌شود که در برنامه‌ریزی‌های آتی، گنجاندن گونه‌های نوین و تعاملی نظیر تئاتر خیابانی و پرفورمنس آرت مورد بررسی و اقدام قرار گیرد.

به گزارش خبر نگار ایران تئاتر در چهارمحال و بختیاری از دیگر عوامل این اثر نمایشی می توان به فتانه عباسی« بازیگر»، شجاع محمدی« طراح صحنه»، پیام بهرامی« طراحی و اجرای موسیقی»، رویا تیموری « مدیر صحنه»، سحر آذرخش «طراح گریم»، فرناز و فرنیا محمدی «طراح لباس»، مهدی محمدی «طراح بروشور و آفیش» اشاره کرد.