در حال بارگذاری ...
مدرس کارگاه جاگِلینگ در شهرکرد

جاگِلینگ مهارت شناخت بدن و عملکرد آن است

مهدی حسام الذاکرین گفت : جاگِلینگ در هماهنگی عصب و عضله و تربیت دید و حرکت بسیار تأثیرگذار است و به واسطه این مهارت می توان بدون نگرانی از آسیب دیدن بازیگر به شناخت بدن و حرکت دست پیدا کرد.

مهدی حسام الذاکرین  در گفت‌وگو با درگاه تئاتر چهارمحال و بختیاری گفت:  این پدیده جدیدی نیست ولی به نظر می رسد مدتی فراموش شده و یا دست کم جدی گرفته نشده است. در صورتی که می تواند در امر بازیگری و کمک به یک بازیگر تئاتر بسیار مفید باشد.

این هنرمند تئاتر با اشاره به مقاله «هاوی برجس» اجراگر سیرک، تعلیم دهنده، استاد دانشگاه و پژوهشگر و تاریخ نویس شناخته شده حوزه سیرک گفت : این مهارت به علاوه دیگر مهارت های نمایشی و اجرایی(سیرکی)، می تواند نقش تعیین کننده ای در کشف استعدادها و جسارت ها و ترس های بازیگر داشته باشد

وی در گفتگو با درگاه تاتر از با اشاره به مقاله برجس گفت :در تاریخ هم که بنگریم بسیاری از بازیگران به رموز و فنون این کار واقف بوده اند.«سوفوکل» خود یک تردست و آکروبات بوده. بازیگران کمدیا دلارته در بازی های سیرکی،آکروبات و دلقکی مهارت داشتند. بعدها شخصیت های تأثیر گذاری نظیر «میرهولد» و« لوکوک »هم به اهمیت این توانایی ها واقف بوده و از بازیگرانشان این مهارت ها را توقع داشته اند.

مدرس کارگاه جاگِلینگ گفت: درتئاتر امروز هم شاهد این هستیم که بسیاری از هنرمندان تاثیر گذار تئاتراز این بزرگان در کارشان الهام گرفته  و از دانش آنان در روند شکل گیری اثرشان استفاده می کنند.

ذاکرین درباره انگیزه برگزاری این کارگاه در شهرکرد گفت: در ادامه مطالعه بدن و شیوه های« تئاتر فیزیکال »به پروژه ای با عنوان «پرتاپ» در پایتخت برخوردم که بصورت جدی و پیگیر سعی در عمومی کردن مهارت های نمایشی و به اشتراک گذاشتن آن با مردم دارد.پس به دنبال فراگیری و بیشتر آشنا شدن با این شیوه رفتم که در این امر کمکهای «مهدی اعتماد»یکی از برنامه ریزان این پروژه توانست انگیزه را برای برگزاری این کارگاه در استان بیشتر کند.

ذاکرین افزود: سعی داریم در این کارگاه شیوه ساخت تعدادی از ابزار جاگلینگ و کار با این ابزار را به علاقمندان آموزش دهیم.وامیدوارم در آینده نزدیک بتوانیم جاگلینگ را در بین مردم گسترش دهیم.چرا که مردم عادی هم از فراگیری آن لذت خواهند برد.

این هنرمند خلاق تئاتر استان اضافه کرد : ترجیح می دهم وقتی به پارک می روم آدم هایی را ببینم که با توپ های رنگی کارهای جذاب می کنند،تا اینکه آدم هایی را ببینم که بازی های کسالت آور چهارنفره و نشسته می کنند و یا دور قلیانی حلقه زده اند . امیدوارم بتوانیم کمی چهره شهر را با این بازی های خلاقانه زیباتر کنیم.

به گزارش تئاتر چهارمحال و بختیاری،  این دومین کارگاه مهدی حسام الذاکرین است و او کارگاهی با عنوان  بدن و بیان از  1 تا 15 اردیبهشت 95  نیز برگزار کرده که بیشتر توجه  آن کارگاه بر روی بدن و تمرینات لوکوک و بیومکانیک میرهولد بوده است

گفتنی است کارگاه آموزشی آشنائی با جاگِلینگ هفدهم تا بیستم اسفندماه از سوی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی چهارمحال و بختیاری در شهرکرد برگزار خواهد شد.




نظرات کاربران