در سایه سنگین کمبود امکانات هنرنمایی تئاتر چهارمحال و بختیاری در جشنواره فجر در حالی که چهل و سومین جشنواره بینالمللی تئاتر فجر میزبان دو اثر نمایشی از استان چهارمحال و بختیاری است، این حضور، بار دیگر نقض غفلت مسئولین استانی در قبال ...
نگاهی به عکاسی تئاتر معلولین؛ بدن گفتگوگر در جستجوی معنای وجودی انسان آمنه طاهرزاده. کارشناس ارشد عکاسی از دانشگاه هنر تهران، عکاسی تئاتر، فراتر از ثبت مکانیکی یک رویداد، به مثابۀ یک کنش آفرینشگرانه است که در آن عکاس، با بهرهگیری از ...
نگاهی اجمالی و مفهومی به نمایش «کل» نمایش «کل» آرکتایپی امروزی است مهدی جعفری فارسانی : نمایش "کل" یکجور آوردن یک کهن الگو یا آرکتایپی امروزی از باورهای ادبیات شبانی بختیاری ها است.بر ساختن کادنسی میان اسطوره و افسانه به شمای زیسته ی ...
یادداشتی کوتاه دربارهی نمایش «صامت» به کارگردانی «امیربهاور اکبرپور دهکردی» دعوت به نقاط نامکشوف اجرا زمانی طولانی از آخرین اجرای صامت میگذرد. در این مدت، نظر افراد زیادی را جویا شدم، در یک برآیند کلی احساس رضایتمندی از تماشای اثر به چشم نمیخورد. بنابراین تصمیم ...
نگاهی به نمایش «راز عروسک» مفاهیم عرفانی داستان به شکل قابل قبولی در «راز عروسک» بیان شده است در روز چهارم بیستمین جشنواره نمایشهای آیینی و سنتی نمایش «راز عروسک» به نویسندگی «داوود فتحعلیبیگی» و کارگردانی «ثریا امینیان» از گروه تئاتر آرام شهرکرد در ...
نگاهی به نمایش «باقوحش» اثر گروه تئاتر خورشید شهرکرد رمز و رازِ بیقفس بودنِ یک باغِ وحش فلاکتِ انسان تنها از یک چیز ناشی میشود. اینکه نمیتواند با آرامش در یک اتاق بماند... بِهِل! تا بگویمت این رمز و رازِ بیقفس بودنِ یک باغِ وحش را با نامِ متفاوتی ...
گذر و نظری بر نمایشِ «غمنومه ی وطن و تن» چیدنِ خوشه هایِ کال به منقارِ گردباد /هر چند تاکستانِ نارَس هم تماشایی ست حتا باغِ سوخته. در عوالمِ متن«غمنومه» نامه ی سرگشاده ای برایِ نَقب زدن به فقدانِ شادی؛در ...
به بهانهی اتفاقهای خوب تئاتری تک صحنهای کوتاه دربارهی تئاتر تک شمس الدین آل معصوم: همایش تئاتر تک نفرهی شهرکرد، دو ساله شد. همایشی که توسط آموزشگاه تئاتر آرام ، متولد شد و با همراهی حوزه هنری ، قدم به دومین سال تولدش گذاشت . بی ...
نگاهی به نمایش «آنشرلی با موهای خیلی قرمز» به کارگردانی امیربهاور اکبرپور دهکردی کارت تردد هر انسان در جهان کنونی بنابر ضرورت بودنش مُهر میخورد ایران تئاتر، کیارش وفایی: ضرورت آنکه انسانها در دنیای واقعی باید دقایقی را در فضایی متمایز بگذارنند آن است که تجدید نیرو کرده تا بتوانند با توانی مضاعف برای ...
اشک رازی ست گریه رازی ست به یُمنِ بودِ «اکبر دانیالی» بر بودهایِ این روزهایِ تئاتر نمایش «یک حکایت از چندین حکایت کدخدا» همه چیز برای یک لحظه ی تأثیرگذار و اثربخش است.اکبر دانیالی با تمامِ احساس اش انسان را به ژرفایِ شگفتی می برد. واشکافی ِ رنجِ یک ...
نقدی بر نمایشنامه «فرزند» شرکت کننده در بیست و نهمین جشنواره تئاتر چهارمحال و بختیاری نوشته:حسین مرادی «فرزند»، درامی برای تاریکی جهان معاصر از حیث نگاه به پیشرفتهای فن آورانه بشری به دو دوره مجزا تقسیم می شود: دوره پیش از مکتب فرانکفورت و دوره پس از آن! در واقع این نگاه بدبینانه به صنعت و ...
یاداشتی به بهانه ی همایش ِ تئاتر تک نفره ی آموزشگاهِ آرامِ شهرکرد درخت باش ! و در باور ِ بهار شاخِساری کن! درست در سالیانی که بزرگانِ هم تبارِ عرصه ی تئاتر به هر دلیلی به دامنه های پایتخت کوچیده اند...ـ «از بی مهریِ شهرِخویش بگیر تا مرکزگراییِ عبث و بیهوده ی اجرایِ تئاتر در ...
نگاهی به نمایش «ماضی استمراری» میآیم، مینشینم، میبینم، میشنوم، میگویم ! چهارشنبه ششم بهمن ماه ۱۳۹۵ ، مجالی دست داد تا بیایم و کنار اساتید و هنرمندان تئاتر بنشینم و نمایش «ماضی استمراری» را ببینم. حرف های اساتید را در مورد اثر بشنوم و در آخر ...
نقدی بر نمایش«الست» هنرهای نمایشی در بستر اپیک (روایی) برای مخاطب،گاهی با طرحهای از پیش فرض شده همراه است و این چشم اسفندیار هنرهای نمایشی است.
نگاهی به نمایش«حاشا»منتخب جشنواره تئاتر استانی «حاشا»تئاتر تجربی ، فرایند کارگاهی نمایش«حاشا» به کارگردانی امیربهاور اکبرپور از نوع تئاترتجربی است که به گفته ی خود عوامل اجرایی در یک فرایند کارگاهی و با مشارکت خلاقانه همهی اعضای گروه ازتولید ...
نقدی بر تئاتر «شب سهراب کشان» معماری تئاتر «تئاترفیزیکال» در کار شب سهراب کشان فرم درست دارای یک وحدت ارگانیک است وحدتی پیش تعریف شده مانند آیین چوب بازی یا گر گرفتن آتش...