در حال بارگذاری ...
عضو هیات انتخاب سی و سومین جشنواره تئاتر چهارمحال و بختیاری:

جشنواره های استانی در روند تکامل تئاتر موثرهستند

فراز مهدیان عضو هیات انتخاب سی و سومین جشنواره تئاتر چهارمحال و بختیاری گفت: جشنواره‌ های تئاتر استانی به طور کلی و با درنظر گرفتن تمام چالش‌ ها، در روند تکامل تئاتر موثر هستند.

فراز مهدیان در گفتگو با تئاتر چهارمحال و بختیاری افزود: قطعا هنر تئاتر در نگاه اصیل و اساسی با اجراهای عموم پویا و رشد خواهد کرد. تماشاگر رکن اصلی برای حیات تئاتر است و دوستان تئاتری در استان‌ ها باید همواره این موضوع را مدنظر داشته باشند.

به گفته وی جنبه‌ ی رقابتی جشنواره در شکل صحیح خود،باعث تبادل نظرها و بازنگری در رابطه با روند تولید اثر در استان‌ها می‌گردد. جشنواره نگاه کلی هنرمندان تئاتر استان را ارزیابی می‌کند،باعث خواهد شد دست‌اندرکاران و گروه‌‌ها متوجه وضعیت کلی تئاتر در عرصه‌های سخت‌افزاری،اندیشه‌ای و... در هر استان بشوند. جریان تئاتر استانی باید آسیب شناسی و سپس آسیب زدایی شود و جنبه‌های آسیب زا و منفی جشنواره به راحتی قابل حل است اگر عزم آن باشد.

 

مهدیان در پاسخ به اینکه آیا جشنواره تئاتر استانی توانسته به خواستگاه خود برسد و آسیب‌های جدی این جشنواره چیست گفت:جشنواره‌ سی و دوم و سی و سوم،هر دو متأثر از پاندمی جهانی ویروس جدید کرونا بوده‌ اند. این موضوع،یعنی پاندمی بیماری،بسیار برای ما تئاتری‌ها دارای اهمیت است. به نظر بنده هم شرایط کار کردن،هم شرایط جشنواره و هم شرایط خود ما در گیرودار این پاندمی عجیب تغییر کرده و این باید در آثار ما و در کل جشنواره هم نمود آگاهانه داشته باشد. در طی همین دو سال بنظرم برخی آسیب‌ها از اولویت اهمیت و توجه خارج شده،برخی آسیب‌ها پررنگ‌تر شده‌اند و آسیب‌های تازه‌ای هم به قبلی‌ها اضافه شده است. از اکنون به بعد،یعنی برای جشنواره‌ی سی و چهارم باید نشست‌های آسیب شناسی را با افراد متخصص و گروه‌ها برگزار کرد. باید از تجربه‌ی دو دوره‌ ی اخیر،برای جشنواره‌ی سی و چهارم درس اساسی بگیریم،زیرا جشنواره‌ی آتی قطعا در وضعیت تئاتر استان خاص‌تر خواهد بود،به اصطلاح جشنواره‌ی پسا کروناست! در دوران کرونا که دو جشنواره ی اخیر را تحث تاثیر قرار داد، بحث بر سر کمیت ها و کیفیت ها سخت تر شد. به نظرم چیزی که برای آینده مهم است قطعا کیفیت در درجه‌ی اول و سپس کمیت خواهد بود. امیدوارم این مورد در جشنواره های آتی به چشم آید.

این نویسنده جوان درباره نگاه کمی و کیفی در جشنواره‌های تئاتر ایران اظهار داشت:به نظر بنده هر دو نگاه کمی و کیفی مهم هستند،اما مهم‌تر آن است که این جشنواره محفلی می‌تواند باشد برای همکاری سایر مدیران فرهنگی در استان. در واقع جشنواره،ویترین تئاتر استان است،وضعیت کلی را معیار می‌بخشد و پتانسیل‌ها را عیان می‌ کند. باید بنظرم فرصت جشنواره را صرف توجیه و متقاعد کردن مدیران فرهنگی استان کنیم تا با هر مشارکت ریز و درشتی هم که شده به جریان تئاتر استان در طول سال کمک کنند و تفاهم نامه هایی به امضا برسد.

مهدیان درباره نمایشنامه‌های شرکت کننده در جشنواره‌های استانی گفت:نگاه به متن دراماتیک در امروزی که ما مشغول گفت و گو هستیم،به نظرم تفاوتی اساسی با گذشته دارد. نویسندگان استان ما و نیز سایر استان‌ها باید این تغییر وضعیت را به صورت علمی و عملی رصد کنند و متوجه باشند که تئاتر امروز با چه نگاهی به حیات خود دارد ادامه می‌دهد. دوستان نویسنده‌ی هم استانی باید جامع الاطراف‌تر به متن نمایشی نگاه کنند،باید خود را به روز کنند و متن اجرا بنویسند. البته این نگاه نیاز به تثبیت صحیح و خلاقانه‌ی مبانی پایه‌ای دارد که امیدوارم در جلسات تخصصی به این موضوعات بپردازیم. باید به سمت تربیت نویسنده و دراماتورژ قدم برداریم.

 

مهدیان جایگاه تئاتر استان در کشور را دارای نوسان دانست و افزود:در کل جایگاه خوبی داریم اما نمی‌شود تحلیل جامعی ارایه کرد. در سال هایی در شیب صعودی نمودارهاییم و در سال هایی در شیب نزولی نمودار. این به این معناست که تئاتر چهارمحال و بختیاری دچار یک سری مشکلات قابل حل می‌باشد؛ چون در سال هایی با وجود تمام سختی‌ها،خواسته یا نا خواسته آن مشکلات را کنار گذاشته‌ایم. حل مشکلات نیاز به تعاون و صبر و برنامه ریزی دارد. من خاطرم هست که چند سال پیش بعد از جشنواره با همراهی آقای اسماعیلی عزیز،به بررسی مشکلات جشنواره‌ای که سپری کردیم پرداختیم؛ ای کاش این جلسات ادامه دار و پر شور‌تر و با پیگیری دنبال شوند تا تغییرات محسوس رشد تئاتر در استان قابل مشاهده و ملموس شود.

عضو هیات انتخاب سی و سومین جشنواره تئاتر چهارمحال و بختیاری اظهار داشت:چیزی که در جشنواره‌ی اخیر احساس کردم این است که ما دیگر پایبند به یک سری اصول اولیه نیستیم. واقعا این موضوع باید بررسی شود آن هم به طور دقیق مثلا این که پاندمی ما را نسبت به مقوله‌ی سلامتی حساس‌تر کرد؛ اما گویا برخی دوستان حتی این موضوع که سلامت بازیگر در صحنه مهم است و استرس آسیب رسیدن به بازیگر نباید به تماشاگر وارد شود را نادیده گرفته‌اند در همین بازبینی‌های اخیر یعنی انگار پاندمی دوستان تئاتری را خسته و نسبت به سلامتی خودشان بی تفاوت‌تر کرده! چرا؟! در اکثر کارها با این بی احتیاطی مواجه بودم و تعجب می‌ کردم. موارد دیگری هم بود که به عنوان اصول اولیه فراموش می‌شد در اجراها،مثلا گرم کردن صدا بنظرم اکثر بازیگران بدون گرم کردن صدا روی صحنه می‌آمدند و این هم مرا متعجب می‌کرد. بحث بسیار است و فرصت خود را می‌طلبد اما امیدوارم دوستان تئاتری برای خود و دیگری ارزش بیش‌تری قائل شوند و بدانند اولین و حتی دومین ایده‌شان،درست‌ترین ایده نیست!

این نویسنده جوان در پاسخ به این سوال که آیا تعداد زیاد نمایش‌های اجرایی در جشنواره امسال،انتخاب شما را سخت‌تر می‌کند گفت:به شخصه،جدای از بحث انتخاب،از این که تعداد کارها زیاد بود و حتی در چند کار چهره‌های جدید در کنار چهره‌های باتجربه رویت می‌شد؛ حس خوشحالی داشتم. مسئله‌ی انتخاب به خودی خود مسئله‌ی سختی است قطعا تعداد بالای آثار انتخاب را سخت می‌کند و ما امیدواریم رو سفید بوده باشیم؛ اما مهم این است که جریان تئاتر پویا باشد،مشارکت‌ها بیش‌تر باشد،سخت افزار‌ها و بینش‌ها و خلاقیت‌ها به روز شوند. در طول بازبینی‌ها به همراه آقایان اسماعیلی و سمیع،در باب همین موضوعات خیلی گفت و گو می‌کردیم،همین گفت و گو‌ها برای من بسیار آموزنده بود. بحث انتخاب هم جای خودش را دارد اما بنظرم ما یک خانواده‌ایم و چیزی که مهم است تئاتر است.

مهدیان در پاسخ به سوال ارائه پیشنهاد به برگزار کنندگان جشنواره تئاتر استانی گفت:واقعا هر سال پیشنهادها گفته شده. بنظرم دیگر وقت عمل است. دست به دست هم باید این وضعیت را که به نفع هیچ کداممان نیست بهبود ببخشیم. وضعیت جامعه در پسا کرونا،محتاج تئاتر خواهد بود. خیلی چیزها مثل قبل نخواهند شد و تئاتر مثل همیشه در لحظات مهم انسان در طول تاریخ،قدرت تغییر و تلطیف و حذف و اضافه‌ی خیلی از مسائل را در زندگی هایمان دارد. باید جریان تئاتر را بعد از جشنواره در نشست‌های مختلفی با حضور افراد مختلف،نه فقط هم تئاتری،نه فقط هم با حضور مدیران متولی امر فرهنگ که با سایر افراد متخصص و سایر مدیران توانا و روشن اندیشه بررسی کنیم و مصوبات مکتوبی لحاظ کنیم و به جریان تئاتر خونی تازه تزریق کنیم.

وی اظهار داشت:امیدوارم هنرمندان و مدرسان و مسئولین تئاتر در مورد روند آموزشی،تولید متن،طراحی صحنه و... نگاه خود را ارتقا ببخشند. ما حتی در تکرار آن چه به اصطلاح امضای ما می‌باشد هم غلط رفته‌ایم. باید قبول کنیم که اگر نگاه مان و جهان مان با کمک هم و در یک روند اصولی تازه نشود،هیچ وقت به شعارها و ایده‌ آل هایمان در مورد وضعیت اقتصادی و تماشاچی و تأثیرگذاری و... در هنر تئاتر نخواهیم رسید.از تمام دست اندر کاران جشنواره‌ی سی و سوم تشکر می‌کنم و آرزوی توفیق روز افزون برای خانواده‌ی تئاتر استان چهارمحال و بختیاری را دارم.

به گزارش تئاتر چهارمحال و بختیاری،بازبینی آثار سی و سومین جشنواره تئاتر استان چهارمحال و بختیاری از ۴ تا ۷ آذر با حضور قاسم اسماعیلی،روح الله سمیع و فراز مهدیان انجام شد و ۶ اثر به جشنواره سی و سوم راه یافتند.

 




مطالب مرتبط

آغاز اجرای نمایش «رژگونه» در شهرکرد

آغاز اجرای نمایش «رژگونه» در شهرکرد

نمایش «رژگونه» اثر شرکت کننده در همایش تئاتر تک چهارمحال و بختیاری از 15 تا 20 اردیبهشت در پلاتوی نمایش امیرکبیر شهرکرد به روی صحنه می رود.

|

سیروس همتی داور سی و پنجمین جشنواره تئاتر چهارمحال و بختیاری:

جای تئاتر کودک و نوجوان در جشنواره‌های استانی خالی است
سیروس همتی داور سی و پنجمین جشنواره تئاتر چهارمحال و بختیاری:

جای تئاتر کودک و نوجوان در جشنواره‌های استانی خالی است

داور سی و پنجمین جشنواره تئاتر چهارمحال و بختیاری با اشاره به خالی بودن جای تئاتر کودک و نوجوان در جشنواره‌های تئاتر استانی گفت: سرمایه‌گذاری و ارائه آموزش در این حوزه به دلیل اهمیت بُن‌مایه تئاتر کودک و نوجوان و ضرورت پشتوانه سازی برای آینده تئاتر لازم است.

|

مهم‌ترین رویداد هنری استان با همدلی هنرمندان تئاتر برگزار شد

مهم‌ترین رویداد هنری استان با همدلی هنرمندان تئاتر برگزار شد

جشنواره تئاتر استانی به عنوان با سابقه ترین رویداد هنری استان هر ساله با همدلی و همراهی هنرمندان تئاتر استان برگزار می شود چهره های هنری پنهانی که تمام تلاش خود را برای هر چه بهتر برگزار شدن این جشنواره هر سال انجام می دهند.

|

در اختتامیه سی‌و‌پنجمین جشنواره تئاتر استانی

نمایش‌های راه‌یافته از چهارمحال و بختیاری به جشنواره منطقه‌ای فجر معرفی شدند
در اختتامیه سی‌و‌پنجمین جشنواره تئاتر استانی

نمایش‌های راه‌یافته از چهارمحال و بختیاری به جشنواره منطقه‌ای فجر معرفی شدند

سی‌و‌پنجمین جشنواره استانی تئاتر چهارمحال و بختیاری پایان یافت و سه نمایش «من هر وقت ‌دیدمت داشتی می‌رفتی»، «عاشقانه، عامدانه، قاتلانه» و «تکرار» موفق به حضور در جشنواره منطقه‌ای فجر شدند.

|

نظرات کاربران