در حال بارگذاری ...
اصغر اشراقی دهکردی:

«دست‌گاه» درباره مشکلاتی است که در جامعه وجود دارد و به یک باتلاق تبدیل شده است

اصغر اشراقی دهکردی کارگردان نمایش «دست گاه» گفت: از نظر من نمایش دستگاه از معدود متن هایی خوب است که در این چند سال گذشته نوشته شده،دغدغه هایی را در خودش جا داده که امروزه به نوعی جامعه با این دغدغه ها و مشکلات رو به رو است مشکلاتی که در ظاهر از هم پنهان می کنیم ظاهر سازی می کنیم ولی در جامعه وجود دارد و به یک باتلاق تبدیل شده است.

اشراقی در گفتگو با تئاتر چهارمحال و بختیاری افزود: بعد از سالها ، امسال افتخار این را دارم که با نمایش «دست گاه » ،همراه دوستان گرامی تئاتر در سی و سومین دوره جشنواره استان حضور داشته باشم. این نمایش نوشته جواد خاکسار حقانی از نویسندگان توانمند ، جوان و آینده دار استان است.

اشراقی سواد کارگردانی،شناخت عوامل صحنه،بینش اجتماعی مناسب و شناخت از جامعه و محیط زندگی را رمز موفقیت هر کارگردان دانست و درباره چالش پیش روی خود در اجرای این اثر گفت:نبود یک پلاتو یا بلک باکس مناسب،با توجه به متن و طرح اجرای کار بزرگترین چالش پیش روی گروه ما بود واکنون مجبور به اجرا در لابی سالن مهر هستیم که خب مطمئنن جای مناسبی برای اجرا نیست ولی امیدوارم اجرای راضی کننده‌ای بوده باشد.

وی اظهار داشت:تئاتر در ذاتش برای مجری(بازیگر،کارگردان و همه عوامل)یک لذت درونی دارد یک جور رهایی و همراهی تماشاگران نیز بزرگترین انرژی است و ابن انرژی برای گفتن همه حرف‌های نمایش بهترین تشویق است.

اشراقی در پاسخ به اینکه چرا تئاتر را به عنوان رسانه خود انتخاب کرده گفت:در ایجاد ارتباط موثر همیشه وسیله ایجاد ارتباط مهم‌ترین عامل است. شما وقتی به چشمان کسی نگاه کنید و با او حرف بزنید قطعا این نگاه باعث تاثیر بیشتر کلام خواهد شد در تئاتر ارتباط این گونه است شما مستقیم و بدون هیچ واسطه ایی به چشمان تماشاگران نگاه می‌کنید و کلمات را به زبان می‌آورید به تصویر میکشید و ارائه می‌دهید و بازخورد کلمات را هم همان لحظه دریافت خواهید کرد این رسانه شاید کامل‌ترین رسانه برای گفتن مهم‌ترین حرف‌ها باشد.

وی درباره بازیگری در استان اعتقاد دارد:ما دیگر از دوره صرفا تجربی و صرفا احساسی کار کردن گذر کرده‌ایم و امروز بازیگری که آموزش ندیده است قطعا در کار با مشکلات زیادی رو به رو خواهد شد و گروه را هم به چالش‌های بدی خواهد کشید.

این کارگردان نمایش درباره توقف تئاتر در دوران کرونا و پیشنهاد درباره این دوران گفت:چون از شرایط اجراهای پبش از کرونا اطلاع دارم لازم است توضیح کوچکی بدهم، در اسفند ۹۸ تعداد ۴ اثر برای اجرای عموم آماده شده بود که حدودا تا خرداد سال ۹۹ باید به روی صحنه اجرا می‌شد توقف ناگهانی ضربه بدی به بدنه تئاتر وارد کرد چرا که بعد از مدت‌ها تلاش و برنامه ریزی از طرف انجمن و فدا کاری برخی از دوستان که واقعا دغدغه تئاتر را داشتند مثل فرشید بزرگ نیا،نوید جعفر زاده و دیگر دوستان، به نوعی تئاتر در این استان تماشاگر خودش را پیدا کرده بود و بسیاری از کارها با سالن پر اجرا می‌رفتند و خب این ویروس منحوس شرایط را به هم ریخت،اگر خدایی نکرده دوباره همه گیری اتفاق بیفتد واقعا هیچ پیشنهادی برای تئاتر نیست هیچ جایگزینی جواب نخواهد داد،تئاتر آنلاین،فیلم تئاتر و غیره هیچ گونه نزدیکی با تئاتر ندارد و جایگزین اجرا نخواهد بود. از نظر من تئاتر فقط باید نفس به نفس تماشاگر باشد.

اشراقی اجرای درست آیین نامه،که صراحتا ذکر کرده جشنواره باید میزبان کارهایی باشد که اجرای عموم رفته باشند را به جشنواره پیشنهاد داد و افزود:هرچند به خاطر کرونا این چند دوره گذشته امکان اجرای عموم نبود ولی انشالا با تمام شدن این همه گیری اگر این بند درست اجرا شود شاهد جشنواره به معنای درستش خواهیم بود.

اشراقی در پایان از گروه وعوامل اجرای نمایش «دست گاه» تشکر کرد و گفت:باید مواظب خودمان و اطرافیانمان باشیم کمی بیشتر با هم مهربان باشیم و دست از منفعت طلبی‌های شخصی برداریم... به امید آن روز...




مطالب مرتبط

سیروس همتی داور سی و پنجمین جشنواره تئاتر چهارمحال و بختیاری:

جای تئاتر کودک و نوجوان در جشنواره‌های استانی خالی است
سیروس همتی داور سی و پنجمین جشنواره تئاتر چهارمحال و بختیاری:

جای تئاتر کودک و نوجوان در جشنواره‌های استانی خالی است

داور سی و پنجمین جشنواره تئاتر چهارمحال و بختیاری با اشاره به خالی بودن جای تئاتر کودک و نوجوان در جشنواره‌های تئاتر استانی گفت: سرمایه‌گذاری و ارائه آموزش در این حوزه به دلیل اهمیت بُن‌مایه تئاتر کودک و نوجوان و ضرورت پشتوانه سازی برای آینده تئاتر لازم است.

|

مهم‌ترین رویداد هنری استان با همدلی هنرمندان تئاتر برگزار شد

مهم‌ترین رویداد هنری استان با همدلی هنرمندان تئاتر برگزار شد

جشنواره تئاتر استانی به عنوان با سابقه ترین رویداد هنری استان هر ساله با همدلی و همراهی هنرمندان تئاتر استان برگزار می شود چهره های هنری پنهانی که تمام تلاش خود را برای هر چه بهتر برگزار شدن این جشنواره هر سال انجام می دهند.

|

در اختتامیه سی‌و‌پنجمین جشنواره تئاتر استانی

نمایش‌های راه‌یافته از چهارمحال و بختیاری به جشنواره منطقه‌ای فجر معرفی شدند
در اختتامیه سی‌و‌پنجمین جشنواره تئاتر استانی

نمایش‌های راه‌یافته از چهارمحال و بختیاری به جشنواره منطقه‌ای فجر معرفی شدند

سی‌و‌پنجمین جشنواره استانی تئاتر چهارمحال و بختیاری پایان یافت و سه نمایش «من هر وقت ‌دیدمت داشتی می‌رفتی»، «عاشقانه، عامدانه، قاتلانه» و «تکرار» موفق به حضور در جشنواره منطقه‌ای فجر شدند.

|

آزاده سعیدی، کارگردان نمایش «حریر و ماهیگیر»

تئاتر شهرستان‌ها نباید در برگزاری جشنواره استانی خلاصه شود
آزاده سعیدی، کارگردان نمایش «حریر و ماهیگیر»

تئاتر شهرستان‌ها نباید در برگزاری جشنواره استانی خلاصه شود

آزاده سعیدی، کارگردان نمایش «حریر و ماهیگیر»، از مسئولین فرهنگی چهارمحال و بختیاری درخواست کرد تا تئاتر را فقط در برگزاری جشنواره استانی نبینند و بستری مناسب برای اجرای نمایش در همه شهرستان‌ها فراهم کنند.

|

رضا ولی‌پور دهکردی، کارگردان نمایش «برانکو باریچو»

جشنواره تئاتر استانی در ترغیب هنرمندان جوان بسیار موثر است
رضا ولی‌پور دهکردی، کارگردان نمایش «برانکو باریچو»

جشنواره تئاتر استانی در ترغیب هنرمندان جوان بسیار موثر است

رضا ولی‌پور دهکردی، نویسنده و کارگردان نمایش «برانکو باریچو»، برگزاری جشنواره‌های تئاتر استانی را در ترغیب هنرمندان جوان برای پرداختن به این هنر، بسیار موثر می‌داند.

|

نظرات کاربران