در حال بارگذاری ...
کارگردان حاضر در جشنواره از چهارمحال و بختیاری در گفت‌وگو با ایران تئاتر:

توجه جشنواره تئاتر فجر به اهمیت نمایش‌های بومی و محلی
«کل» برگرفته از باورها و سنت‌های قدیم بختیاری‌ است

ایران تئاتر-:مصطفی محمدی‌دوست هنرمند اهل استان چهارمحال و بختیاری که در چهلمین دوره جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر با نمایش «کل» در بخش صحنه‌ای حضور دارد، در گفت‌وگو با ایران تئاتر می‌گوید: حضور و پذیرفته شدن نمایش «کل» در جشنواره تئاتر فجر برای من و هنرمندان تئاتر استان مهر تأییدی بر اهمیت نمایش‌های بومی و محلی است. این امر نشان از آن دارد که نمایش‌های بومی و محلی همچنان در تئاتر استان‌ها و جشنواره تئاتر فجر جایگاه ویژه‌ای دارد.

مصطفی محمدی‌دوست از سال ۱۳۷۰ با آموختن و سپس نواختن ساز سنتور وارد دنیای هنر و موسیقی شد. او در ادامه با آهنگ‌سازی کارهای نمایشی به عرصه تئاتر و گروه‌های نمایشی راه یافت و آرام‌آرام در دنیای تئاتر به کارگردانی و نویسندگی پرداخت. کسب مقام‌های نخست کارگردانی، موسیقی نمایش و‌... در جشنواره‌های استانی، منطقه‌ای و ملی از افتخارات این هنرمند اهل استان چهارمحال و بختیاری است. محمدی‌دوست با نمایش «کل» در سی‌وسومین جشنواره تئاتر استان چهارمحال و بختیاری هم حضور داشت. نمایش «کل» در زمینه‌هایی چون نویسندگی، کارگردانی، بازیگری، طراحی صحنه و طراحی لباس حائز رتبه شد و به‌عنوان اثر برگزیده به دبیرخانه چهلمین دوره جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر معرفی و در نهایت در بخش نمایش‌های صحنه‌ای این رویداد پذیرفته شد. نمایش «کل» امروز 23 بهمن ماه در سالن قشقایی تئاتر شهر ساعت 17:30 به مدت زمان 45 دقیقه در یک نوبت اجرا خواهد داشت.

محمدی‌دوست درگفت و گو با خبرنگار ایران تئاتر  با اشاره به ضرورت نگرش تازه به موضوعات بومی می‌گوید: برای من متن‌هایی هم که موضوعیت بومی ندارند، جذابیت دارد و می‌توانم این‌گونه آثار را روی صحنه اجرا کنم اما انتخاب این اثر به من و دوستانم نهیب می‌زند که از آثار فاخر و داستان‌های جذاب و دراماتیک استان خود دور نشویم و نگاهی دوباره به فرهنگ‌های خاک‌گرفته بختیاری با نگرش جدید داشته باشیم.

این کارگردان جوان در مورد موضوع محوری «کل» اظهار می‌کند: موضوع نمایش «کل» برگرفته از باورها، آیین‌ها و سنت‌های قدیم در قوم‌ بختیاری است که شکار کردن را عامل بدبختی و بلاهای طبیعی می‌داند. هدف من از کار کردن این اثر تلاش برای جلوگیری از شکار بی‌رویه گونه‌های جانوران برای تفریح است و در مجموع نمایش «کل» نقدی بر خشونت است.

او در پاسخ به این پرسش که آیا مسئولیت شما برای ارتقای تئاتر استان با منتخب شدن در جشنواره تئاتر فجر و حضور در این جشنواره  سنگین‌تر شده است یا خیر، این‌گونه پاسخ می‌دهد: به‌طورکلی من با هنر نمایش زندگی می‌کنم و انتخاب این اثر از بنده و گروه آستاره حتماً وظیفه من نسبت به تولید آثار ماندگار را بیشتر کرده است. هنرمندان تئاتر به آثار انتخابی جشنواره‌ها توجه بیشتر دارند و سال‌های آینده سعی دارند پارامترهای انتخاب شدن آثار در جشنواره‌ها را از سوی داورها مورد بررسی قرار دهند و آثار بعدی من را نیز دنبال کنند ازاین‌رو باورم بر این است که همیشه باید بهترین آثار خود را برای فستیوال فجر آماده کنم.

او می‌افزاید: از سال‌های دور من همیشه موافق جدی جشنواره‌ها بوده‌ام. این به آن معنی نیست که از اجرای عموم فاصله گرفته باشم، من همیشه در طول سال اجرای عموم نیز داشته‌ام اما هنرمند شهرستانی نیاز به دیده شدن در جشنواره‌ها دارد تا این چرخه تعامل فرهنگ‌ها را تجربه کند و با حضورش در جشنواره پایانی خوش را برای آثارش در نظر بگیرد.

محمدی‌دوست همچنین یادآور می‌شود: هنرمند شهرستانی با حضور در جشنواره‌ها خود را به چالش می‌کشد و برای او و گروهش این چالش ارزش آن را دارد که سال‌ها تکرار شود و البته به‌شخصه معتقد هستم هنرمندان شهرستان‌ها باید از تکرارهای متون و نمایش‌های قدیمی فاصله بگیرد چراکه ما در میان کوه‌های سربه‌فلک کشیده و دامنه‌های زاگرس داستان‌هایی داریم که هر هنرمند تئاتری دوست دارد آن‌ها را در بهترین فستیوال تئاتری ایران (فجر) به نمایش بگذارد.

این کارگردان اهل چهارمحال و بختیاری ادامه می‌دهد: نمایش «کل» تلاش دارد با نگاهی نو به یک داستان بومی و محلی بپردازد و خواسته من این است که در جشنواره فجر این اثر را همه منتقدین به‌خوبی واکاوی کنند تا  به این مسئله  پی ببریم که می‌توان نمایش‌های بومی و محلی را با نگاهی نو به نمایش گذاشت تا سرتاسر دنیا شاهد این داستان‌های فولکلور باشند.

محمدی‌دوست در پایان می‌گوید: امیدوارم جشنواره‌های کشوری و به‌ویژه جشنواره فجر زمینه‌ای را فراهم کنند تا هنرمندان شهرستان‌های مختلف  بتوانند آثار دیگر هنرمندان کشور را ببینند و فقط به اجرای خود گروه در جشنواره ختم نشود؛ چراکه برگزاری جلسات نقد و بررسی با حضور هنرمندان گروه‌های نمایشی و تبادل‌نظرها و دیدن آثار جشنواره در رشد و ارتقای هر چه بیشتر هنرمندان مؤثر خواهد بود.




مطالب مرتبط

گفت‌وگو با کارگردان حاضر در بخش فراگیر (صحنه‌ای) جشنواره تئاتر فجر

مصطفی محمدی‌دوست: «کَل»، نقدی بر شکار است
گفت‌وگو با کارگردان حاضر در بخش فراگیر (صحنه‌ای) جشنواره تئاتر فجر

مصطفی محمدی‌دوست: «کَل»، نقدی بر شکار است

مصطفی محمدی‌دوست، نویسنده و کارگردان نمایش «کَل» می‌گوید نمایش او، هشداری برای کشتن است، چراکه کشتن، کشتن می‌آورد و حرف این نمایش، درواقع نقدی است بر شکار.

|

جوایز بخش فراگیر  جشنواره تئاتر فجر در دست هنرمندان چهارمحال و بختیاری

جوایز بخش فراگیر جشنواره تئاتر فجر در دست هنرمندان چهارمحال و بختیاری

هنرمندان چهارمحال و بختیاری که با نمایش«کَل» در بخش فراگیر چهل‌ودومین جشنواره تئاتر فجر حضور داشتند تندیس جشنواره، دیپلم افتخار نمایش اثر برگزیده، تندیس جشنواره، دیپلم افتخار بخش کارگردانی، دیپلم افتخار بخش موسیقی، تندیس جشنواره، دیپلم افتخار بخش بازیگری مرد و سه لوح ...

|

نمایش «کَل» به بخش فراگیر چهل و دومین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر رسید

نمایش «کَل» به بخش فراگیر چهل و دومین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر رسید

معاون هنری و سینمایی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی چهارمحال و بختیاری با اشاره به اعلام اسامی نمایش‌های راه‌یافته به بخش فراگیر چهل و دومین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر گفت: نمایش «کَل» کاری از هنرمندان توان‌خواه استان در این بخش از جشنواره فجر اجرا می‌شود.

|

هنرمند تئاتر و مسئول جلسات نقد بررسی چهارمین همایش تئاتر تک مطرح کرد:

لزوم حمایت متولیان از گروه‌های تئاتر
هنرمند تئاتر و مسئول جلسات نقد بررسی چهارمین همایش تئاتر تک مطرح کرد:

لزوم حمایت متولیان از گروه‌های تئاتر

معتمدی، هنرمند تئاتر و مسئول جلسات نقد بررسی چهارمین همایش تئاتر تک می‌گوید: لازم است متولیان امر باتوجه به وضعیت اقتصادی تاجایی که امکان دارد حمایت‌های مالی را از گروه‌های تئاتر داشته باشند.

|

نظرات کاربران