در حال بارگذاری ...
گفت‌وگو با مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی چهارمحال‌وبختیاری

پیام احمدی: سیاست وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، تمرکززدایی است

پیام احمدی، مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی چهارمحال و بختیاری با بیان اینکه تمرکززدایی و عدالت فرهنگی، سیاست محوری مقام عالی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی بوده است، گفت در تلاش هستیم تا بخش‌های مختلف جشنواره بین‌المللی نمایش‌های آیینی و سنتی را به طبیعت بکر شهرکرد بکشانیم.

به گزارش ایران تئاتر، بیست‌ویکمین جشنواره بین‌المللی نمایش‌های آیینی و سنتی با همکاری مدیران کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان‌های مختلف علاوه بر تهران در چهار استان‌ خراسان شمالی، مرکزی و گلستان میزبان بخش‌های متنوع و هنرمندان ملی و بین‌المللی خواهد بود.

پیام احمدی، مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی چهارمحال و بختیاری با اشاره به بخش‌هایی که در این استان برگزار می‌شود، گفت: «ما در استان چهارمحال و بختیاری برگزاری هنرهای فردی، کارآواها و نقالی را بر عهده خواهیم داشت.»

او ادامه داد: «چهارمحال‌وبختیاری مهد هنرهای آیینی به‌ویژه شاهنامه‌خوانی، خسروشیرین‌خوانی و دیگر هنرهای ازاین‌دست است.»

تمامی مردم استان چهارمحال‌وبختیاری با نقالی و کارآواها آشنا هستند

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی چهارمحال و بختیاری افزود: «درست است که فردوسی شاهنامه را سروده است اما ما در زاگرس آن را حفظ کردیم و طی سال‌ها نسل به نسل منتقل کرده‌ایم. تمامی این هنرها با خون و رگ مردم مناطق زاگرس‌نشین عجین شده است.»

این مدیر هنری گفت: «حضور هنرمندان از سایر مناطق کشور کمک می‌کند تا ما میراث کهن خود را به سایر نقاط کشور منتقل کنیم و دیگر هنرمندان بدانند که در پیشینه تاریخی، فرهنگی و هنری این دیار چه اتفاقاتی افتاده است و علاوه بر این ما نیز از هنر و فرهنگ سایر استان‌ها بهره‌مند شویم.»

او با بیان اینکه کارآواها مسئله بومی هنرمندان و مردم استان چهارمحال‌وبختیاری است، افزود: «تمامی مردم این استان با نقالی و کارآواها آشنا هستند. از قالیبافی تا درو محصول، باغبانی و شبانی و... تک‌به‌تک اتفاقات طول روز این دیار با کارآوا همراه است. محتواهای غنی ادبی ایران‌زمین از شاهکارهای حکیم فردوسی، نظامی، حافظ و سعدی همه با جان ما عجین است و نیازی نیست انسان حتماً هنرمند باشد تا از آن‌ها بهره ببرد البته که هنرمندان ما این شاهکارها را به اوج رسانده‌اند.»

احمدی با اشاره به روند برگزاری این رویداد در استان چهارمحال‌وبختیاری گفت: «سالن‌های نمایشی ما در استان خوب است اما در تلاش هستیم تا جشنواره را به طبیعت بکر شهرکرد بکشانیم. پاییز و هم‌زمان با جشنواره نمایش‌های آیینی در استان ما برگزاری جشنواره انار و نیز زمان برداشت بادام را داریم که در صورت موافقت مدیرکل هنرهای نمایشی، بخش‌هایی از جشنواره را در این مناطق کار خواهیم کرد.»

محتواهای غنی ادبی ایران‌زمین از شاهکارهای حکیم فردوسی، نظامی، حافظ و سعدی همه با جان ما عجین است

او ادامه داد: «قطعاً حضور جشنواره در استان‌های مختلف کشوردیگر باعث تجهیز و بهتر شدن زیرساخت‌ها می‌شود و این موضوع برای هنرمندان استان نویدبخش است تا از برکات جانبی جشنواره استفاده کنند.»

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی چهارمحال‌وبختیاری همچنین با اشاره به بحث تمرکززدایی گفت: «تمرکززدایی و عدالت فرهنگی، سیاست مقام عالی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی بوده است تا مناطقی که از نظر توسعه‌یافتگی در سطح کمتری نسبت به دیگر استان‌ها هستند، موردتوجه قرار گرفتند. قطعاً برگزاری جشنواره‌های بین‌المللی نیازمند حداقل‌های کیفی و شرایط نسبی است و ما از اداره کل هنرهای نمایشی تقاضا داریم تا در تجهیز بیشتر سالن‌ها همراه ما باشند.»

بیست‌ویکمین جشنواره بین‌المللی نمایش‌های آیینی و سنتی مهر 1402 به دبیری احمد جولایی برگزار خواهد شد. 




مطالب مرتبط

مهم‌ترین رویداد هنری استان با همدلی هنرمندان تئاتر برگزار شد

مهم‌ترین رویداد هنری استان با همدلی هنرمندان تئاتر برگزار شد

جشنواره تئاتر استانی به عنوان با سابقه ترین رویداد هنری استان هر ساله با همدلی و همراهی هنرمندان تئاتر استان برگزار می شود چهره های هنری پنهانی که تمام تلاش خود را برای هر چه بهتر برگزار شدن این جشنواره هر سال انجام می دهند.

|

دبیر سی و پنجمین جشنواره تئاتر چهارمحال و بختیاری در نشست خبری مطرح کرد:

تئاتر یک هنر راهبردی و پیشران فرهنگ است
دبیر سی و پنجمین جشنواره تئاتر چهارمحال و بختیاری در نشست خبری مطرح کرد:

تئاتر یک هنر راهبردی و پیشران فرهنگ است

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی چهارمحال و بختیاری و دبیر جشنواره سی پنجم گفت: تئاتر یک هنر راهبردی و پیشران فرهنگ است که اثرگذاری اجتماعی آن هم در قشر فرهیخته و هم در لایه‌های عمومی جامعه از اهمیت و درجه بالایی برخوردار است.

|

از سوی دبیر سی و پنجمین دوره

داوران جشنواره تئاتر استان چهارمحال و بختیاری معرفی شدند
از سوی دبیر سی و پنجمین دوره

داوران جشنواره تئاتر استان چهارمحال و بختیاری معرفی شدند

با دعوت پیام احمدی دبیر سی و پنجمین جشنواره تئاتر استان چهارمحال و بختیاری، سیروس همتی، جلیل رفیعی و احسان جانمی سه هنرمند عرصه تئاتر و سینمای کشور، داور آثار این دوره از جشنواره شدند.

|

پیام مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی چهارمحال‌ و بختیاری به مناسبت روز ملی هنرهای نمایشی

هنر نمایش گویاترین ابزار هنری است
پیام مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی چهارمحال‌ و بختیاری به مناسبت روز ملی هنرهای نمایشی

هنر نمایش گویاترین ابزار هنری است

پیام احمدی مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی چهارمحال و بختیاری در پیامی به مناسبت روز ملی هنرهای نمایشی با تبریک این‌ روز به تمامی فعالان این عرصه هنری گفت: بی‌شک جامعه‌ای که بتواند از هنر نمایش به عنوان گویاترین ابزار هنری در مسیر راست و درست بهره گیرد، راه را برای بازنمایی هویت ...

|

سیروس همتی داور سی و پنجمین جشنواره تئاتر چهارمحال و بختیاری:

جای تئاتر کودک و نوجوان در جشنواره‌های استانی خالی است
سیروس همتی داور سی و پنجمین جشنواره تئاتر چهارمحال و بختیاری:

جای تئاتر کودک و نوجوان در جشنواره‌های استانی خالی است

داور سی و پنجمین جشنواره تئاتر چهارمحال و بختیاری با اشاره به خالی بودن جای تئاتر کودک و نوجوان در جشنواره‌های تئاتر استانی گفت: سرمایه‌گذاری و ارائه آموزش در این حوزه به دلیل اهمیت بُن‌مایه تئاتر کودک و نوجوان و ضرورت پشتوانه سازی برای آینده تئاتر لازم است.

|

نظرات کاربران