در حال بارگذاری ...
...

محسن سلیمانی فارسانی داور سی وششمین جشنواره تئاتر چهارمحال و بختیاری

شکاف میان نسل گذشته و نسل جدید یکی از چالش‌های موجود در تئاتر معاصر ایران است

محسن سلیمانی فارسانی داور سی وششمین جشنواره تئاتر چهارمحال و بختیاری

شکاف میان نسل گذشته و نسل جدید یکی از چالش‌های موجود در تئاتر معاصر ایران است

محسن سلیمانی فارسانی داور سی وششمین جشنواره تئاتر چهارمحال و بختیاری، شکاف میان نسل گذشته و نسل جدید تئاتری‌ها را یکی از چالش‌های موجود در تئاتر معاصر ایران دانست.

محسن سلیمانی در گفتگو با خبر نگار ایران تئاتر در حاشیه سی وششمین جشنواره تئاتر استانی گفت: شکاف میان نسل گذشته و نسل جدید تئاتری‌ها، یکی از چالش‌های موجود در این حوزه است. نسل گذشته، اغلب به دلایل معیشتی از صحنه کناره‌گیری کرده‌اند و نسل جدید، با شتاب و بدون بهره‌گیری از تجربیات پیشکسوتان، می‌خواهد جایگزین آن‌ها شود. برای برطرف کردن این شکاف، نیاز به ایجاد فضایی برای تعامل و همکاری میان دو نسل است.

محسن سلیمانی فارسانی، داور سی و ششمین جشنواره تئاتر استانی چهارمحال و بختیاری، در تحلیل خود از وضعیت تئاتر استان، به رشد قابل توجه این هنر در سطح آکادمیک اشاره کرد و افزود: این رشد، نشان از گسترش فراگیر تئاتر در جامعه دارد. اما پرسشی که مطرح می‌شود این است که آیا این رشد، به ارتقای کیفیت و ایجاد فضایی برای اندیشه‌ورزی در تئاتر کشور منجر شده است؟

این بازیگر تئاتر، سینما و تلویزیون اظهار داشت: چالش اشتغال فارغ‌التحصیلان رشته تئاتر اکنون نشان از شکاف موجود میان آموزش آکادمیک و بازار کار در تئاتر است.

وی یاد آور شد: تئاتر به عنوان هنری که به تعالی روح بشر کمک می‌کند، می‌تواند نقش مهمی در جامعه ایفا کند. اما برای تحقق این نقش، نیازمند آن هستیم که به تئاتر به عنوان یک پدیده پیچیده و چند وجهی نگاه کنیم. تئاتر نه تنها یک هنر اجرا است، بلکه یک گفتمان، یک کنشگری و یک هویت است.

این هنرمند تئاتر یکی از ویژگی‌های بارز تئاتر معاصر را فصلی و مناسبتی بودن آن عنوان کرد و افزود: بسیاری از اجراها، به جای آنکه بر اساس یک ضرورت درونی و هنری شکل بگیرند، برای پاسخگویی به مناسبت‌های خاص تولید می‌شوند. این رویکرد، به جای آنکه به غنای تئاتر بیافزاید، به سطحی‌نگری و تکرار مکررات دامن می‌زند.

سلیمانی یاد آور شد: جشنواره‌های تئاتر، می‌توانند فضایی برای نمایش آثار و تبادل نظر هنرمندان باشند. اما اگر قرار باشد این جشنواره‌ها به رشد کیفی تئاتر کمک کنند، باید بر اساس مبانی مشخص و معیارهای دقیق برگزار شوند. متأسفانه، در بسیاری از موارد، ورود به جشنواره‌ها برای هنرمندان جوان، بدون هیچ گونه محدودیت و ارزیابی صورت می‌گیرد. این امر، به کاهش سطح کیفی آثار ارائه شده در جشنواره‌ها منجر می‌شود.

داوری سی و ششمین دوره جشنواره تئاتر چهارمحال و بختیاری گفت: جشنواره تئاتر استانی، باید ویترینی از بهترین آثار تولید شده در یک استان باشد. متأسفانه، در برخی موارد، شاهد حضور آثاری خام و ناپخته در این جشنواره‌ها هستیم. این امر، نشان از ضعف ریشه ای در فرایند تولید آثار تئاتر دارد و این ضعف متوجه ما مسئولین و برگزارکنندگان جشنواره ها است.

وی یاد آور شد: در مجموع، می‌توان گفت که تئاتر ایران در سال‌های اخیر، پیشرفت‌های قابل توجهی داشته است. اما برای آنکه این پیشرفت‌ها پایدار باشد، نیاز به توجه به ابعاد مختلف تئاتر از جمله ابعاد فلسفی، اجتماعی و فرهنگی آن داریم.

 سلیمانی افزود:  باید به ایجاد زیرساخت‌های مناسب برای رشد و توسعه تئاتر، از جمله آموزش‌های تخصصی، حمایت پیشکسوتان از هنرمندان جوان و راهنمایی آنان و برگزاری جشنواره‌های با کیفیت توجه کنیم.

به گزارش خبر نگار ایران تئاتر در چهارمحال و بختیاری، سی و ششمین جشنواره تئاتر چهارمحال و بختیاری با دبیری سید رحیم موسویان 17 تا 20 آبان ماه 1403 در شهرکرد برگزار شد.