در حال بارگذاری ...
مصطفی محمدی دوست کارگردان نمایش«کل» معرفی شده از چهارمحال و بختیاری:

هنرمند شهرستانی باحضور در جشنواره چرخه تعامل فرهنگ ها را تجربه می‌کند

مصطفی محمدی دوست کارگردان نمایش«کل» منتخب سی وسومین جشنواره تئاتر استانی گفت: برگزیده شدن نمایش کل در جشنواره تئاتر استانی برای من و هنرمندان تئاتر استان مهر تاییدی بر اهمیت نمایش های بومی و محلی است. این نشان از آن دارد که نمایش های بومی و محلی همچنان در استان‌ها و فجر جایگاه ویژه ای دارد.

مصطفی محمدی دوست از سال ۱۳۷۰ با ساز سنتور وارد دنیای موسیقی شد  او در ادامه با آهنگ سازی کارهای نمایشی به گروه های نمایشی راه یافت و آرام آرام در دنیای تئاتر در مقام کارگردان و نویسنده وارد شد. کسب مقام های اول کارگردانی، موسیقی نمایش و ... در جشنواره های استانی، منطقه ای و ملی از افتخارات این هنرمند استان چهارمحال و بختیاری است. محمدی در سی وسومین جشنواره تئاتر استان چهارمحال و بختیاری با نمایش «کل» حضور داشت. نمایش او در زمینه های چون نویسندگی، کارگردانی، بازیگری، طراحی صحنه و طراحی لباس حایز رتبه شد و به عنوان اثر برگزیده به دبیرخانه جشنواره بین المللی تئاتر فجر معرفی شد. به همین بهانه خبرنگار ایران تئاتر در چهارمحال و بختیاری با او  گفت و گویی کرده است که می‌خوانید:

محمدی دوست در گفتگو با تئاتر چهارمحال و بختیاری افزود: برای من متن های که موضوعیت بومی ندارند هم جذابیت دارد ومی توانم اینگونه آثار را هم بر روی صحنه اجرا کنم اما انتخاب این اثر به من و دوستانم نهیب می زند که از آثار فاخر و داستان‌هایی جذاب و دراماتیک استان خود دور نشویم ونگاه دوباره به فرهنگ های خاک گرفته بختیاری بانگرش جدید داشته باشیم.

محمدی دوست گفت: موضوع نمایش «کل» برگرفته از باورها، آیین ها وسنت های قدیم در قوم های بختیاری است که شکارکردن را عامل بدبختی و بلاهای طبیعی می داند. هدف من از کارکردن این اثر تلاش برای جلوگیری از شکاربی رویه گونه های جانوران برای تفریح است و درمجموع نمایش کل نقدی برخشونت در اقوام این مرز و بوم است.

محمدی دوست در پاسخ به این پرسش که آیا مسئولیت شما را قبال ارتقا تئاتر استان با منتخب شدن در جشنواره تئاتر فجر و حضور در این جشنواره  سنگین تر شده است یا خیر پاسخ داد: به طور کلی من با هنرنمایش زندگی می کنم وانتخاب این اثر از بنده و گروه آستاره حتما وظیفه من نسبت به تولید آثار ماندگار را بیشتر کرده است هنرمندان تئاتر به آثار انتخابی جشنواره ها توجه بیشتر دارند و سال های آینده سعی دارند پارامترهای انتخاب شدن اثری در جشنواره ها را از سوی داورها مورد بررسی قرار دهند و آثار بعدی من را نیز دنبال کنند از این رو باورم بر این است که همیشه باید بهترین آثارخود را برای فستیوال فجرآماده کنم.

وی افزود: از سال های دور من همیشه موافق جدی جشنواره ها بوده ام. این به این معنی نیست که از اجرای عموم فاصله گرفته باشم همیشه در سال اجرای عموم نیز داشته ام اما هنرمند شهرستانی نیاز به دیده شدن در جشنواره ها دارد تا این چرخه تعامل فرهنگ ها را تجربه کند و با حضورش در جشنواره پایانی خوش را برای آثارش درنظر بگیرد.

وی یاد آور شد: هنرمند شهرستانی باحضور در جشنواره ها خودرا به چالش می کشد وبرای او وگروهش این چالش ارزش آن را دارد که سال ها تکرارشود و البته معتقد هستم هنرمند شهرستان باید از تکرارهای متون ونمایشهایی قدیمی فاصله بگیرد چرا که مادرمیان کوه های زاگرس داستان‌هایی داریم که هر هنرمند تئاتری دوست دارد آنها را در بهترین فستیوال تئاتری ایران (فجر)به نمایش بگذارد.

این کارگردان چهارمحال و بختیاری گفت: نمایش «کل» تلاش دارد با نگاهی نو به یک داستان بومی و محلی بپردازد و خواسته من این است که درصورت انتخاب در جشنواره فجر این اثر راهمه منتقدین به خوبی واکاوی کنند تا  به این مسئله  پی ببریم که می توان نمایش‌های بومی و محلی را بانگاهی نو به نمایش گذاشت تاسرتاسر دنیا شاهد این داستانهای فوکلرباشند.

این کارگردان جوان افزود: امیدوارم جشنواره های کشوری زمینه ای را فراهم کنند تا هنرمندان شهرستان بتوانند آثار دیگر هنرمندان کشور را ببینند و فقط به اجرای خود گروه در جشنواره ختم نشود. چرا که برگزاری جلسات نقد بررسی با حضور هنرمندان گروه های نمایشی و تبادل نظر ها و دیدن آثار جشنواره در رشد و ارتقای هر چه بیشتر هنرمندان موثر است.

 




مطالب مرتبط

نمایش «کَل» به بخش فراگیر چهل و دومین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر رسید

نمایش «کَل» به بخش فراگیر چهل و دومین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر رسید

معاون هنری و سینمایی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی چهارمحال و بختیاری با اشاره به اعلام اسامی نمایش‌های راه‌یافته به بخش فراگیر چهل و دومین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر گفت: نمایش «کَل» کاری از هنرمندان توان‌خواه استان در این بخش از جشنواره فجر اجرا می‌شود.

|

گفت‌وگو با کارگردان حاضر در بخش فراگیر (صحنه‌ای) جشنواره تئاتر فجر

مصطفی محمدی‌دوست: «کَل»، نقدی بر شکار است
گفت‌وگو با کارگردان حاضر در بخش فراگیر (صحنه‌ای) جشنواره تئاتر فجر

مصطفی محمدی‌دوست: «کَل»، نقدی بر شکار است

مصطفی محمدی‌دوست، نویسنده و کارگردان نمایش «کَل» می‌گوید نمایش او، هشداری برای کشتن است، چراکه کشتن، کشتن می‌آورد و حرف این نمایش، درواقع نقدی است بر شکار.

|

جوایز بخش فراگیر  جشنواره تئاتر فجر در دست هنرمندان چهارمحال و بختیاری

جوایز بخش فراگیر جشنواره تئاتر فجر در دست هنرمندان چهارمحال و بختیاری

هنرمندان چهارمحال و بختیاری که با نمایش«کَل» در بخش فراگیر چهل‌ودومین جشنواره تئاتر فجر حضور داشتند تندیس جشنواره، دیپلم افتخار نمایش اثر برگزیده، تندیس جشنواره، دیپلم افتخار بخش کارگردانی، دیپلم افتخار بخش موسیقی، تندیس جشنواره، دیپلم افتخار بخش بازیگری مرد و سه لوح ...

|

نظرات کاربران