در حال بارگذاری ...
کارگردان « یوزف کا » معرفی شده از چهارمحال و بختیاری در گفت و گو با ایران تئاتر

فجر جشنواره خرده فرهنگ‌های فکری و خلاقانه اهالی تئاتر ایران است
امیدوارم گروه جوانم بتوانند آثار جشنواره را ببینند!

مهدی جعفری کارگردان نمایش« یوزف کا » منتخب سی وسومین جشنواره تئاتر استان چهارمحال و بختیاری گفت: در جشنواره به غایت درست تئاتر فجر، هنرمند این فرصت را پیدا می کند که پیشنهادهای اجرایی خود را به اشتراک جمعی تری بگذارد و از پیشنهاد های دیگران نیز بهره ببرد جشنواره ی فجر پنداری جشنواره خرده فرهنگ های فکری و خلاقانه ی اهالی تئاتر این سرزمین است.

به گزارش خبرنگار ایران تئاتر از چهارمحال و بختیاری، مهدی جعفری فارسانی متولد ۱۶ آذر۱۳۶۱ در شهرستان فارسان است. جعفری از تئاتری‌های جوان و خلاق استان است که تا کنون آثار زیادی را بر صحنه تئاتر اجرا کرده است از آثار این هنرمند ارزشمند استان می‌توان به طراحی عروسک‌های نمایش بزها نمی‌میرند و بازنویسی متن و بازی در این اثر اشاره کرد و اجرای نمایش در پاریس ۲۰۰۶ و کارگردانی نمایش‌های،افرا،مردآزما،مقاومت ناپذیری کینه از کار افتاده،درخت ویسپوبیش،حرف می‌زنم که نترسم،دعوت به مراسم خورده شدن،مرگ ناصری و رنگ زدن آن خانه فراموش شده،توک توک تی یل،و بازی در بسیار نمایش دیگر اشاره کرد. جعفری از جشنواره‌های زیادی در تئاتر کشور جایزه های گوناگونی در مقام‌های بازیگری،کارگردانی،طراحی و... دریافت کرده است و امسال با کارگردانی نمایش «یوزف کا» به عنوان برگزیده جشنواره چهار محال و بختیاری به جشنواره بین‌المللی فجر معرفی شده‌است.

مهدی جعفری درباره نمایش خود گفت:  «یوزف کا» نوشته  «فرهاد مهندس پور» و «محمد چرم شیر» شالوده ای از چیستی انسان معاصر است که هر چقدر از معنویّت دور می شود به بحران های هویّتی خویش دامن می زند تا جایی که یک جور روانپارگی فرهنگی در هر زاد بومی مستولی می شود. ناگفته پیداست نقب زدن به معنویّت همیشه در هر تاریخی رهیافت به غایت درستی برای انسان  داشته است. متن به چالش کشیدن همین روان آدمی است در رفت و شد همین مقال، وا داشتن مخاطب به اینکه چگونه است این چیستی که انسان مواجهه ای گاه آگاهانه و گاه ناآگاهانه بر این منظر دارد. علل این بحران هویّتی از کجا نضج می گیرد چه سهمی به درون او بر می گیرد و چه سهمی عوالم بیرون از اواست.

وی در ادامه گفت:متن یک جور محاکمه‌ همین منویات تؤامان درونی و بیرونی است. خواب و بیداری هایی سیال گونه  که او را فرا روی هویت خویش قرار داده است و زیست اکتسابی پیرامون اش او را هر لحظه از معنویت دور کرده است. اگر بگوییم اثر «یوزف کا» آدم را سوق می‌دهد به خودشناسی و ربانیت آفریدگارش بی راه نگفته‌ایم.

این کارگردان جوان افزود: وقتی نگاه می‌کنم که چه طور تئوری‌ها عبث سرمایه داری مثل مدرنیسم و پست مدرنیسم انسان معاصر را رو به استحاله‌ای فردگرایی می‌برد من به عنوان یک هنرورز حقانیت ام همین جا باید نمود کند که با انتخاب یک چنین متنی روشنگری کنم و مانعی هر چند کوچک در برابر این اضمحلال باشم. فکر می‌کنم فضیلت هنر تئاتر از همین جور نگرش‌ها به یک اثر نمایشی است که هم بر خود هم تیم اجرایی اش و هم مخاطب اش تاثیری آگاهانه هبه می‌کند. پس می‌شود گفت اثر «یوزف کا» در ستایش از معنویت و در جستجوی رهیافت‌های نجات بخش آن است. نوعی غوطه خوردن در تقدس خداوندی است.

جعفری در پاسخ به اینکه انتخاب اش به عنوان برگزیده تئاتر استان و معرفی به دبیرخانه جشنواره تئاتر فجر چه اعتباری برای او به ارمغان آورده گفت:اعتبار برای من همیشه همین حالای یک تمرین بوده و همین حالای یک اجرا چون در هر صورت تو جریان تاثیرگذاری داری در تمرین‌ها تاثیر بر خود و تاثیر بر هنرورزان دیگر و در اجراهای دیگر هم به همین صورت است. مهم ذات اجراست چه در شمایل یک جشنواره و چه در روند تمرین‌ها ولی خوب در یک جشنواره‌ای مثل جشنواره فجر خویش وارگی در این است که تو تاثیرگذاری افزون‌تری در این روند پیدا می‌کنی تا مخاطب در هر اجرایی و هر جای اجرایی سراغ اثر تو را بگیرد.

وی افزود: بی گمان بعد از انتخاب برای جشنواره بین الملی فجر مسئولیت مضاعف‌تری نمود می‌کند هر چند که مخاطب همیشه از اثری خلاق و آگاهانه در هر مدیوم اجرایی ارتزاق فکری خواهد کرد.

این کارگردان جوان گفت: مطالبه‌ من حرکت رو به رشد خودم و تیم جوان اجرایی ام می‌باشد چه دیدن آثار و چه در دوره‌های آموزشی که تو هر چه پیش‌تر می‌روی در عالم هنر شوق تو برای یادگیری بیشتر می‌شود جشنواره یک جور نابهنگامی به بار می‌آورد برای جستجوکردن و بالنده‌تر نمودن هنری که به ما درست زیستن را می‌آموزد در حکمتی خداوندی امیدوارم گروه جوانم بتوانند آثار جشنواره بین المللی فجر را ببینند و هر چه بیشتر بیاموزند هر چند چند سالی است که این حق را از هنرمندان تئاتر شهرستان گرفته‌اند.

کارگردان نمایش « یوزف کا » در پایان افزود:«ای تضاد ناب ! ای شوق خواب! هیچ کس نبودن،در پشت این همه پلک»در انتها از شما که دغدغه مند بر سر شکوفایی این هنر عمر می‌گذارید بی نهایت سپاسگزارم تصدق شما بزرگواران سایت ایران تئاتر .

 




مطالب مرتبط

نمایش «کَل» به بخش فراگیر چهل و دومین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر رسید

نمایش «کَل» به بخش فراگیر چهل و دومین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر رسید

معاون هنری و سینمایی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی چهارمحال و بختیاری با اشاره به اعلام اسامی نمایش‌های راه‌یافته به بخش فراگیر چهل و دومین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر گفت: نمایش «کَل» کاری از هنرمندان توان‌خواه استان در این بخش از جشنواره فجر اجرا می‌شود.

|

گفت‌وگو با کارگردان حاضر در بخش فراگیر (صحنه‌ای) جشنواره تئاتر فجر

مصطفی محمدی‌دوست: «کَل»، نقدی بر شکار است
گفت‌وگو با کارگردان حاضر در بخش فراگیر (صحنه‌ای) جشنواره تئاتر فجر

مصطفی محمدی‌دوست: «کَل»، نقدی بر شکار است

مصطفی محمدی‌دوست، نویسنده و کارگردان نمایش «کَل» می‌گوید نمایش او، هشداری برای کشتن است، چراکه کشتن، کشتن می‌آورد و حرف این نمایش، درواقع نقدی است بر شکار.

|

جوایز بخش فراگیر  جشنواره تئاتر فجر در دست هنرمندان چهارمحال و بختیاری

جوایز بخش فراگیر جشنواره تئاتر فجر در دست هنرمندان چهارمحال و بختیاری

هنرمندان چهارمحال و بختیاری که با نمایش«کَل» در بخش فراگیر چهل‌ودومین جشنواره تئاتر فجر حضور داشتند تندیس جشنواره، دیپلم افتخار نمایش اثر برگزیده، تندیس جشنواره، دیپلم افتخار بخش کارگردانی، دیپلم افتخار بخش موسیقی، تندیس جشنواره، دیپلم افتخار بخش بازیگری مرد و سه لوح ...

|

در تماشاخانه مهر شهرکرد از امروز 5 بهمن آغاز می شود

اجرای نمایش «من هر وقت دیدمت داشتی می‌رفتی...»
در تماشاخانه مهر شهرکرد از امروز 5 بهمن آغاز می شود

اجرای نمایش «من هر وقت دیدمت داشتی می‌رفتی...»

اجرای نمایش «من هر وقت دیدمت .داشتی می رفتی...» به طراحی نویسندگی و کارگردانی مشترک مهدی جعفری فارسانی و مریم سلیمانی بابادی از 5 بهمن در تماشاخانه مهر شهرکرد آغاز می شود.

|

سه اثر نمایشی چهارمحال و بختیاری در جشنواره تئاتر منطقه‌ای راه ابریشم به صحنه می‌روند

سه اثر نمایشی چهارمحال و بختیاری در جشنواره تئاتر منطقه‌ای راه ابریشم به صحنه می‌روند

شهرام فرجی، معاون هنری و سینمایی اداره‌کل فرهنگ و ارشاد اسلامی چهارمحال و بختیاری، توضیحاتی را درباره نمایش‌های هنرمندان این استان در جشنواره تئاتر منطقه‌‌ای راه ابریشم، ارائه داد.

|

نظرات کاربران