در حال بارگذاری ...
مهدی جعفری فارسانی کارگردان شرکت کننده در جشنواره سی چهارم

فراهم سازی زیرساخت‌های نمایشی احترام به هنرمند و مخاطبان هنر است

مهدی جعفری فارسانی کارگردان نمایش «مثل آب برای شکلات» شرکت کننده در سی و چهارمین جشنواره تئاتر استانی گفت: هنرمندان تئاتر انتظار زیادی از مسئولین نداشته وندارند تنها انتظار ما فراهم سازی زیرساخت های نمایش استان از سوی مسئولین به مثابه احترام به هنرمند و مخاطبان هنر است.

به گزارش خبرنگار ایران تئاتر در چهارمحال وبختیاری، مهدی جعفری فارسانی با نمایش «مثل آب برای شکلات» نوشته ابراهیم پشت کوهی در سی و چهارمین جشنواره تئاتر استان چهارمحال و بختیاری حضور پیدا کرده‌است. این نمایش، با نگاهی به داستان لورا اسکوئیول در ادبیات مکزیک در جشنواره

او درباره داستان این نمایش گفت: «داستان این نمایش تقابل عشق با سنت‌های غلط جوامع مختلف است. گرچه اکنون توسط من پایه نمایش در جامعه بختیاری گذاشته‌شده اما منظور من کل جامعه انسانی است نه جغرافیای خاص مناطق بختیاری. زیرا نگاه انسان‌ها به عواطف انسانی در هر جامعه‌ای یک‌چیز است. برگشت به معرفت انسانی راهگشای حذف آلام و رنج‌ها است.»

جعفری درباره انگیزه انتخاب این متن گفت: «انگیزه من از انتخاب این متن توجه به عواطف انسانی و معرفت انسانی بود به‌علاوه این‌که در ساختار اجرایی و زبان وام‌دار تئاتر تجربی هستم ازاین‌رو به سمت این نمایشنامه کشیده شدم. من معتقدم که نباید ژست تئاتر غربی گرفت و قرارداد مصنوعی تئاتر بین مخاطبان و هنرمند بسته شود.»

او درباره تفاوت اثر خود در اجرا با ابراهیم پشت کوهی توضیح داد: «تفاوت کار من با ابراهیم پشت کوهی در نوع اجرا است. کار پشت کوهی تئاتر موزیکال و شاد است ولی من سعی در مفهومی کردن و زخم زدن به احساس مخاطب هستم.»

این کارگردان بیشترین مشکلات اکنون در تئاتر را مشکلات مالی و اقتصادی دانست و گفت: «انتظار داریم به هنر تئاتر از لحاظ مالی و سخت‌افزاری کمک بیشتری شود چراکه همه اجناس و کالاها تورم‌های بسیار داشته ولی هنوز به‌مانند قبل حمایت از تئاتر هیچ تفاوتی نداشته است.»

او درباره برگزاری جشنواره تئاتر استانی و منطقه‌ای افزود: «جشنواره تئاتر استانی در پیشرفت تئاتر کشور نقش دارد. هرکجا که چراغی در ارتباط با تئاتر روشن باشد، در پیشبرد اهداف نمایشی تئاتر مؤثر است. جشنواره تئاتر منطقه‌ای هم اگر دوباره برگزار شود باعث رشد ما در خود تئاتر می‌شود و در دورهم جمع شدن و دیدار خانواده تئاتر کمک‌کننده خواهد بود.»

مهدی جعفری در پاسخ به این سؤال که آیا مخاطب عام با «مثل آب برای شکلات» به گفته خودتان وام‌دار تئاتر تجربی ارتباط برقرار می‌کند گفت: «ما میراث‌خوار زیست مردم هستیم. گاهی فهم عامه مردم از فهم خاص هنرمند، بالاتر است. من به برقراری ارتباط مخاطبم با این نمایش امیدوارم و به شور و جنبش این نمایش اعتقاددارم. به همین خاطر بیش از گذشته به راه‌یابی به جشنواره فجر نیز امید دارم.»

 

سی و چهارمین جشنواره تئاتر استان چهارمحال و بختیاری به دبیری قاسم اسماعیلی دهکردی از 25 تا 28 آبان ماه 1401 در شهرکرد در حال برگزاری است.

 




مطالب مرتبط

گفت‌وگو با کارگردان حاضر در بخش فراگیر (صحنه‌ای) جشنواره تئاتر فجر

مصطفی محمدی‌دوست: «کَل»، نقدی بر شکار است
گفت‌وگو با کارگردان حاضر در بخش فراگیر (صحنه‌ای) جشنواره تئاتر فجر

مصطفی محمدی‌دوست: «کَل»، نقدی بر شکار است

مصطفی محمدی‌دوست، نویسنده و کارگردان نمایش «کَل» می‌گوید نمایش او، هشداری برای کشتن است، چراکه کشتن، کشتن می‌آورد و حرف این نمایش، درواقع نقدی است بر شکار.

|

جوایز بخش فراگیر  جشنواره تئاتر فجر در دست هنرمندان چهارمحال و بختیاری

جوایز بخش فراگیر جشنواره تئاتر فجر در دست هنرمندان چهارمحال و بختیاری

هنرمندان چهارمحال و بختیاری که با نمایش«کَل» در بخش فراگیر چهل‌ودومین جشنواره تئاتر فجر حضور داشتند تندیس جشنواره، دیپلم افتخار نمایش اثر برگزیده، تندیس جشنواره، دیپلم افتخار بخش کارگردانی، دیپلم افتخار بخش موسیقی، تندیس جشنواره، دیپلم افتخار بخش بازیگری مرد و سه لوح ...

|

در تماشاخانه مهر شهرکرد از امروز 5 بهمن آغاز می شود

اجرای نمایش «من هر وقت دیدمت داشتی می‌رفتی...»
در تماشاخانه مهر شهرکرد از امروز 5 بهمن آغاز می شود

اجرای نمایش «من هر وقت دیدمت داشتی می‌رفتی...»

اجرای نمایش «من هر وقت دیدمت .داشتی می رفتی...» به طراحی نویسندگی و کارگردانی مشترک مهدی جعفری فارسانی و مریم سلیمانی بابادی از 5 بهمن در تماشاخانه مهر شهرکرد آغاز می شود.

|

نمایش «کَل» به بخش فراگیر چهل و دومین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر رسید

نمایش «کَل» به بخش فراگیر چهل و دومین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر رسید

معاون هنری و سینمایی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی چهارمحال و بختیاری با اشاره به اعلام اسامی نمایش‌های راه‌یافته به بخش فراگیر چهل و دومین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر گفت: نمایش «کَل» کاری از هنرمندان توان‌خواه استان در این بخش از جشنواره فجر اجرا می‌شود.

|

سیروس همتی داور سی و پنجمین جشنواره تئاتر چهارمحال و بختیاری:

جای تئاتر کودک و نوجوان در جشنواره‌های استانی خالی است
سیروس همتی داور سی و پنجمین جشنواره تئاتر چهارمحال و بختیاری:

جای تئاتر کودک و نوجوان در جشنواره‌های استانی خالی است

داور سی و پنجمین جشنواره تئاتر چهارمحال و بختیاری با اشاره به خالی بودن جای تئاتر کودک و نوجوان در جشنواره‌های تئاتر استانی گفت: سرمایه‌گذاری و ارائه آموزش در این حوزه به دلیل اهمیت بُن‌مایه تئاتر کودک و نوجوان و ضرورت پشتوانه سازی برای آینده تئاتر لازم است.

|

نظرات کاربران